ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum se pot pregăti companiile pentru investigația ANSPDCP

22 Iulie 2019   |   Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu și Asociații SPRL

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date.

Nicoleta Gheorghe, Managing Associate, Radu si Asociatii SPRL

 
 
După o perioadă de mai bine de un an de la intrarea în vigoare, pe 25 mai 2018, a Regulamentului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (RGPD), asistăm la o nouă perioadă de efervescență declanșată de primele amenzi aplicate pentru nerespectarea prevederilor RGPD de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal - ANSPDCP.

Dacă în 2017 și în primele luni ale lui 2018, companiile au investit resurse impresionante de timp și bani, în unele cazuri într-un proces contra cronometru, pentru a se asigura că se vor conforma la timp prevederilor legale, primul an de aplicabilitate a noului regulament european a fost unul mai degrabă liniștit. Companiile care au urmat un proces de analiză și conformare s-au bucurat de un moment de pauză, iar cele care nu au realizat acest proces nu au văzut niciun efect imediat al noilor prevederi legale și au considerat, poate, că activitatea lor nu va fi afectată. Recentele sancțiuni aplicate ne arată, însă, că autoritățile naționale au folosit această perioadă pentru a-și consolida aparatul de control și pentru a realiza primele investigații.


Astfel, în doar câteva zile (27 iunie - 5 iulie 2019), ANSPDCP a aplicat trei amenzi, una de 130.000 euro unei instituții bancare, una de 15.000 euro unei unități hoteliere și cea de a treia de 3.000 euro unei societăți care oferă consultanță în domeniul protecției datelor. De asemenea, la nivel european, pe 8 și 9 iulie 2019, ICO (autoritatea pentru protecția datelor din Marea Britanie) și-a anunțat intenția de a amenda un mare lanț hotelier cu peste 99 milioane de lire și o companie aeriană cu 183,39 milioane de lire (reprezentând, potrivit The Guardian, 1,5% din cifra de afaceri obținută la nivel global de compania aeriană anul trecut) pentru încălcarea RGDP.

În ceea ce privește activitatea ANSPDCP, observăm că cele trei amenzi aplicate până în acest moment sunt rezultatul unor investigații inițiate ca urmare a unor plângeri sau a notificării unor breșe de securitate de către operatorul de date. Autoritatea și-a actualizat recent pagina web pentru a facilita accesul celor interesați la procedura de depunerea a plângerilor în baza RGPD, o procedură simplificată care permite completarea online a formularului de plângere. De asemenea, în cadrul ANSPDCP s-a creat Direcția Plângeri. Este ușor de anticipat, astfel, că în perioada următoare, numărul investigațiilor ANSPDCP va crește la fel ca și numărul de sancțiuni aplicate.  

Întrebarea care se pune este ce poate face o companie în cazul în care ANSPDCP inițiază o investigație în privința activității sale? Cum se pregătește pentru o astfel de investigație?

În lumina reglementărilor în vigoare, putem identifica măsuri care trebuie luate înainte, în timpul și ulterior investigației. Enumerăm mai jos câteva dintre acestea.

Înainte de investigație:

→    analizarea periodică a conformității operațiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal cu reglementările în vigoare (inclusiv verificarea măsurilor de securitate IT implementate);
→    verificarea periodică a modului în care persoanele împuternicite să prelucreze date în numele companiei (companii terțe) se conformează RGPD;
→    instruirea periodică a angajaților companiei atât cu privire la prevederile RGPD și ale legislației interne în materie, cât și în ceea ce privește modul în care trebuie să acționeze în cazul unui control al ANSPDCP.

Pe durata investigației:

→    identificarea personalului autorității care efectuează investigația pe baza legitimației de control și a împuternicirii emise pentru efectuarea investigației;
→    obținerea a cât mai multor informații cu privire la investigație pentru a putea informa cât mai complet responsabilul cu protecția datelor (DPO) și avocatul societății;
→    contactarea imediată și informarea cât mai completă a DPO-ului și a avocatului societății;
→    colaborarea completă cu personalul de control, în limitele mandatului pe care inspectorii îl au, inclusiv prin furnizarea informațiilor, documentelor sau înregistrărilor solicitate, precum și prin permiterea audierii de persoane în măsura în care se solicită acest lucru și dacă acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    oferirea accesului la informații/documente confidențiale (cu aducerea la cunoștința personalului de control a caracterului confidențial al acestora) în măsura în care acestea au legătură cu obiectivele investigației;
→    citirea cu atenție a procesului verbal de control înainte de a fi semnat pentru a nu încorpora informații eronate.

După finalizarea investigației:

→    analizarea împreună cu avocatul societății și cu ceilalți consultanți a oportunității formulării unei contestații împotriva procesului-verbal de constatare/sancționare;
→    implementarea măsurilor necesare de remediere și efectuarea modificărilor care se impun pentru conformarea cu RGPD.
 
Analizând cazurile investigate și/sau sancționate până în acest moment de ANSPDCP, dar și pe cele în privința cărora ICO și-a anunțat intenția de a aplica amenzi, remarcăm faptul că situațiile practice în care se poate ajunge la o încălcare a RGPD sunt dintre cele mai variate și greu de anticipat la o analiză de bază/sumară.

Este evident că procesul de aliniere la prevederile RGPD este unul continuu, care impune o permanentă instruire a personalului care gestionează date cu caracter personal în toate ariile de activitate ale companiei. Cunoașterea fluxurilor de date cu caracter personal, a obligațiilor impuse operatorului de date, dar și a riscurilor la care acesta se supune în caz de încălcare a acestora sunt esențiale pentru evitarea unor amenzi de până la 20.000.000 euro sau 4% din cifra de afaceri.  

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8566 / 8649
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
    Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...