ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Activitatea ANPC în privinţa echipamentelor de protecţie necesare în contextul pandemiei şi a turismului nu a avut eficacitate maximă

08 Octombrie 2020   |   Agerpres

Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.

 
 
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a reacţionat cu promptitudine pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare, în contextul pandemiei, însă pentru domeniile privind echipamentele de protecţie şi activităţile turistice, activitatea instituţiei nu a avut o eficacitate maximă, conform Raportului de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor, realizat de Curtea de Conturi.
 
"În calitatea sa de instituţie care veghează asupra respectării drepturilor consumatorilor, ANPC se poziţionează în cadrul instituţiilor din sfera de acţiune a măsurilor necesare în contextul pandemiei de COVID 19. Echipa de audit a remarcat promptitudinea cu care ANPC a reacţionat pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Astfel, ANPC a fost iniţiatorul măsurii de amânare a plăţii ratelor bancare cu 90 de zile, pentru românii cu credite ipotecare", se menţionează în raport.
 
Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.
 
"Pentru atingerea acestui obiectiv, au fost create grupuri de lucru compuse din reprezentanţi ai ANPC şi ai Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Menţionăm aceasta în contextul în care au avut loc acţiuni de amploare care nu au fost promovate suficient aşa încât să inducă un nivel de siguranţă printre consumatori", se mai arată în raport.
 
Auditul a remarcat faptul că pe site-ul ANPC nu a fost creată o secţiune distinctă COVID-19 care să cuprindă informaţii actuale prin care să fie îndrumaţi consumatorii în vederea soluţionării diferitelor probleme cu care se confruntă (ex. achiziţionarea diferitelor pachete turistice pentru sejururi ce nu mai pot fi efectuate din cauza limitărilor de circulaţie impuse, recuperarea sumelor achitate pentru transport aerian ce nu se mai poate efectua etc ) sau să fie publicate atenţionări cu privire la anumite produse precum echipamente de protecţie sau dezinfectanţi, astfel încât aceştia să poată identifica produsele contrafăcute.
 
De asemenea, auditul a remarcat o implicare mai puţin activă a ANPC în cazul echipamentelor de protecţie şi al turismului.
 
Astfel, referitor la echipamentele de protecţie necesare în contextul pandemiei COVID-19 (măşti, mănuşi, dezinfectanţi), ANPC a elaborat la finele lunii februarie 2020 o tematică naţională de control şi supraveghere a pieţei cu privire la modul de comercializare, de informare a consumatorilor, de afişare a preţurilor şi a modului de derulare a eventualelor promoţii pentru aceste echipamente de protecţie. La momentul finalizării prezentului audit de performanţă, controlul tematic la nivel naţional se află în desfăşurare, semnalează raportul.
 
În ceea ce priveşte activităţile turistice, s-a remarcat iniţiativa constând în comunicatul de presă din data de 26 februarie 2020, prin care ANPC a înştiinţat consumatorii despre întâlnirea avută în data 25.02.2020 cu reprezentanţi ai Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, ocazie cu care au fost dezbătute măsurile care vor fi luate în contextul extinderii epidemiei de coronavirus, fiind discutate circumstanţele epidemiologice
naţionale, europene sau internaţionale şi modalităţile de soluţionarea a unor eventuale sesizări şi reclamaţii din partea consumatorilor.
 
Totodată, prin acest comunicat ANPC a recomandat consumatorilor să-şi continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal, specificându-se faptul că "din punct de vedere legal, persoanele care şi-au cumpărat vacanţe şi doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanţe inevitabile şi extraordinare, au posibilitatea să îşi recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare", conform OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative.
 
Ulterior, prin comunicatul de presă din data de 18 martie 2020, ANPC a furnizat consumatorilor interesaţi care aveau planuri de deplasare în perioada imediat următoare, recomandarea elaborării cererilor de restituire a banilor achitaţi către operatorii economici.
 
"În contextul actual, până la data finalizării misiunii de audit, marile agenţii de turism, prin toate mijloacele de comunicare recomandă consumatorilor în principal reprogramarea vacanţelor/concediilor/ excursiilor deja achitate, motivând faptul că deşi (aşa cum auditul a remarcat mai sus) există situaţii expres prevăzute de lege, în care agenţia turoperatoare este obligată la restituirea completă a sumelor achitate acest fapt ar genera o presiune financiară mare pentru aceştia, în cazul sumelor
achitate de consumatori şi transferate către furnizori, fiind un proces de durată, cu chemarea în garanţie a furnizorului printr-o procedură internaţională", precizează raportul.
 
În cazul biletelor de avion achitate de consumatori turoperatorilor cu privire la vacanţele în cauză, pentru zboruri cu companii aeriene care au anunţat oficial cu privire la anularea, suspendarea sau reprogramarea curselor respective, agenţiile de turism recomandă consumatorilor contactarea agenţiei de turism pentru a studia ce opţiuni oferă compania aeriană, punctual, în vederea sprijinirii acestora pentru reprogramarea zborului sau pentru a solicita companiei aeriene identificarea altor opţiuni pentru fiecare caz în parte.
 
"În consecinţă, cu privire la cele două domenii identificate mai sus, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale legale nu s-au materializat în soluţii unitare care să maximizeze susţinerea consumatorilor în relaţia cu operatorii în contextul pandemiei coronavirusului", au concluzionat auditorii.
 
 În acest context, Curtea de Conturi recomandă intensificarea eforturilor inclusiv prin realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor consumatorilor şi ai asociaţiilor de turism, în vederea identificării unor soluţii unitare de rezolvare problemelor apărute în efectuarea vacanţelor planificate şi achitate în contextul pandemiei COVID-19 pentru obţinerea asigurării că legislaţia în vigoare şi drepturile consumatorilor sunt respectate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7483 / 8668
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
D&B David şi Baias o cooptează în echipă pe Adina Guțiu, care va coordona departamentul de Energie și Resurse Naturale
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...