ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Activitatea ANPC în privinţa echipamentelor de protecţie necesare în contextul pandemiei şi a turismului nu a avut eficacitate maximă

08 Octombrie 2020   |   Agerpres

Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.

 
 
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a reacţionat cu promptitudine pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare, în contextul pandemiei, însă pentru domeniile privind echipamentele de protecţie şi activităţile turistice, activitatea instituţiei nu a avut o eficacitate maximă, conform Raportului de audit asupra activităţii privind protecţia consumatorilor, realizat de Curtea de Conturi.
 
"În calitatea sa de instituţie care veghează asupra respectării drepturilor consumatorilor, ANPC se poziţionează în cadrul instituţiilor din sfera de acţiune a măsurilor necesare în contextul pandemiei de COVID 19. Echipa de audit a remarcat promptitudinea cu care ANPC a reacţionat pentru protejarea drepturilor şi intereselor consumatorilor de servicii financiar-bancare. Astfel, ANPC a fost iniţiatorul măsurii de amânare a plăţii ratelor bancare cu 90 de zile, pentru românii cu credite ipotecare", se menţionează în raport.
 
Documentul semnalează, totodată, că ANPC s-a implicat activ, pe domeniul său de competenţă, în punerea în practică a măsurilor impuse de autorităţi, în scopul prevenirii şi răspândirii pandemiei. În acest context, a iniţiat şi derulat verificări privind modul în care măsurile sunt aplicate în marile lanţuri de magazine şi în pieţe.
 
"Pentru atingerea acestui obiectiv, au fost create grupuri de lucru compuse din reprezentanţi ai ANPC şi ai Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România. Menţionăm aceasta în contextul în care au avut loc acţiuni de amploare care nu au fost promovate suficient aşa încât să inducă un nivel de siguranţă printre consumatori", se mai arată în raport.
 
Auditul a remarcat faptul că pe site-ul ANPC nu a fost creată o secţiune distinctă COVID-19 care să cuprindă informaţii actuale prin care să fie îndrumaţi consumatorii în vederea soluţionării diferitelor probleme cu care se confruntă (ex. achiziţionarea diferitelor pachete turistice pentru sejururi ce nu mai pot fi efectuate din cauza limitărilor de circulaţie impuse, recuperarea sumelor achitate pentru transport aerian ce nu se mai poate efectua etc ) sau să fie publicate atenţionări cu privire la anumite produse precum echipamente de protecţie sau dezinfectanţi, astfel încât aceştia să poată identifica produsele contrafăcute.
 
De asemenea, auditul a remarcat o implicare mai puţin activă a ANPC în cazul echipamentelor de protecţie şi al turismului.
 
Astfel, referitor la echipamentele de protecţie necesare în contextul pandemiei COVID-19 (măşti, mănuşi, dezinfectanţi), ANPC a elaborat la finele lunii februarie 2020 o tematică naţională de control şi supraveghere a pieţei cu privire la modul de comercializare, de informare a consumatorilor, de afişare a preţurilor şi a modului de derulare a eventualelor promoţii pentru aceste echipamente de protecţie. La momentul finalizării prezentului audit de performanţă, controlul tematic la nivel naţional se află în desfăşurare, semnalează raportul.
 
În ceea ce priveşte activităţile turistice, s-a remarcat iniţiativa constând în comunicatul de presă din data de 26 februarie 2020, prin care ANPC a înştiinţat consumatorii despre întâlnirea avută în data 25.02.2020 cu reprezentanţi ai Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri şi cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, ocazie cu care au fost dezbătute măsurile care vor fi luate în contextul extinderii epidemiei de coronavirus, fiind discutate circumstanţele epidemiologice
naţionale, europene sau internaţionale şi modalităţile de soluţionarea a unor eventuale sesizări şi reclamaţii din partea consumatorilor.
 
Totodată, prin acest comunicat ANPC a recomandat consumatorilor să-şi continue planurile de călătorie în zonele în care companiile aeriene operează normal, specificându-se faptul că "din punct de vedere legal, persoanele care şi-au cumpărat vacanţe şi doresc să le anuleze, în cazul unor circumstanţe inevitabile şi extraordinare, au posibilitatea să îşi recupereze integral sumele plătite către operatorii de turism, însă nu pot beneficia de despăgubiri suplimentare", conform OG nr. 2/2018 privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative.
 
Ulterior, prin comunicatul de presă din data de 18 martie 2020, ANPC a furnizat consumatorilor interesaţi care aveau planuri de deplasare în perioada imediat următoare, recomandarea elaborării cererilor de restituire a banilor achitaţi către operatorii economici.
 
"În contextul actual, până la data finalizării misiunii de audit, marile agenţii de turism, prin toate mijloacele de comunicare recomandă consumatorilor în principal reprogramarea vacanţelor/concediilor/ excursiilor deja achitate, motivând faptul că deşi (aşa cum auditul a remarcat mai sus) există situaţii expres prevăzute de lege, în care agenţia turoperatoare este obligată la restituirea completă a sumelor achitate acest fapt ar genera o presiune financiară mare pentru aceştia, în cazul sumelor
achitate de consumatori şi transferate către furnizori, fiind un proces de durată, cu chemarea în garanţie a furnizorului printr-o procedură internaţională", precizează raportul.
 
În cazul biletelor de avion achitate de consumatori turoperatorilor cu privire la vacanţele în cauză, pentru zboruri cu companii aeriene care au anunţat oficial cu privire la anularea, suspendarea sau reprogramarea curselor respective, agenţiile de turism recomandă consumatorilor contactarea agenţiei de turism pentru a studia ce opţiuni oferă compania aeriană, punctual, în vederea sprijinirii acestora pentru reprogramarea zborului sau pentru a solicita companiei aeriene identificarea altor opţiuni pentru fiecare caz în parte.
 
"În consecinţă, cu privire la cele două domenii identificate mai sus, activitatea ANPC nu a avut o eficacitate maximă, întrucât demersurile sale legale nu s-au materializat în soluţii unitare care să maximizeze susţinerea consumatorilor în relaţia cu operatorii în contextul pandemiei coronavirusului", au concluzionat auditorii.
 
 În acest context, Curtea de Conturi recomandă intensificarea eforturilor inclusiv prin realizarea de întâlniri cu reprezentanţi ai asociaţiilor consumatorilor şi ai asociaţiilor de turism, în vederea identificării unor soluţii unitare de rezolvare problemelor apărute în efectuarea vacanţelor planificate şi achitate în contextul pandemiei COVID-19 pentru obţinerea asigurării că legislaţia în vigoare şi drepturile consumatorilor sunt respectate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8902 / 10087
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...