ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De ce este importantă directiva privind reziliența entităților critice și ce trebuie să știe companiile vizate

17 Decembrie 2024   |   Ana Sebov, Director Forensic, PwC Romania

Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.

 
 

Într-o lume în care crizele au devenit aproape ”normalitate”, protecția infrastructurii critice, precum cea de energie, transport sau apă potabilă, și implicit reziliența companiilor care operează această infrastructură (entități critice) în fața unor atacuri cibernetice, amenințări teroriste, sabotaj sau dezastre naturale sunt esențiale. Din acest motiv, Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune acestora respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației și continuitatea activităților în economie. 


Ce presupune directiva?

Directiva, care a intrat în vigoare în octombrie 2024, vizează entități critice din 11 sectoare: energie, transporturi, sector bancar, piețe financiare, sănătate, apă potabilă, ape reziduale, infrastructură digitală, administrație publică, spațiu și industria alimentară.

În temeiul Directivei privind reziliența entităților critice, țările membre UE vor trebui să efectueze evaluări ale riscurilor privind serviciile esențiale și vor trebui să identifice entitățile critice până în iulie 2026. Odată identificate ca fiind critice, aceste entități vor trebui să efectueze propriile evaluări ale riscurilor și să adopte măsuri de sporire a rezilienței pentru a preveni, răspunde și atenua incidentele care pot perturba furnizarea de servicii esențiale. 

Directiva stabilește, de asemenea, norme pentru identificarea entităților critice de importanță europeană deosebită, respectiv dacă furnizează un serviciu esențial pentru șase sau mai multe țări UE.  

De asemenea, companiile care operează în sectoare considerate critice trebuie să acorde o atenție deosebită implementării acestei directive, investind în tehnologii de securitate, formând personalul și colaborând cu autoritățile competente. 

Calendarul implementării  

Directiva impune un calendar strict pentru transpunerea în legislația națională și pentru identificarea entităților critice.  

  • Octombrie 2024: Statele membre UE încep să transpună directiva în legislația națională.
  • Ianuarie 2026: Statele UE adoptă o strategie pentru creșterea rezilienței entităților critice.
  • Iulie 2026: Statele UE desemnează și notifică entitățile critice.
  • Într-un interval de nouă luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să efectueze evaluarea riscurilor.
  • În zece luni de la momentul desemnării ca entități critice, acestea trebuie să demonstreze conformitatea cu cerințele directivei. 

Ce pași trebuie să urmeze entitățile vizate 

Evaluarea riscurilor: Companiile trebuie să identifice și să evalueze în mod regulat toate riscurile potențiale care le-ar putea afecta operațiunile, inclusiv atacurile cibernetice, dezastrele naturale și terorismul. 

Elaborarea unui plan de reziliență: Pe baza evaluării riscurilor, companiile trebuie să elaboreze un plan detaliat pentru a face față incidentelor și pentru a-și restabili rapid activitatea. 

Formarea angajaților: Angajații trebuie să fie instruiți în mod regulat cu privire la cele mai bune practici de gestionare a riscurilor la care sunt expuse companiile. 

Raportarea incidentelor: Companiile trebuie să raporteze imediat incidentele semnificative către autoritățile competente.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 55 / 9134
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
    Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
    Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
    Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...