ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ghid de reacție în caz de investigație vizând protecția datelor cu caracter personal

13 Octombrie 2023   |   Carla Filip (attorney at law) și Marta Gogoneață (attorney at law) - Schoenherr și Asociații SCA

Pentru a face față unei investigații derulate de ANSPDCP pe teren, în special a unei inspecții inopinate, pregătirea este esențială.

 
 
Ca în cazul oricărei alte activități de control desfășurate de către autorități, și investigațiile derulate de ANSPDCP în domeniul protecției datelor cu caracter personal au o doză semnificativă de imprevizibil. Astfel, este important ca operatorii de date să aibă un plan de reacție prestabilit, care să le permită să gestioneze în mod eficient o posibilă investigație din partea acestei autorități. . .

Cum arată o investigație în domeniul protecției datelor cu caracter personal?

O investigație poate fi declanșată din oficiu sau la plângerea persoanelor vizate și se poate referi la orice aspect privind respectarea regulilor de prelucrare a datelor cu caracter personal. Se poate desfășura la sediul autorității, în scris (prin mijloace de comunicare la distanță), sau pe teren (la sediul operatorului de date).

Chiar dacă, de multe ori, trebuie să răspundă la solicitările autorităților într-un termen destul de scurt, în cazul investigațiilor desfășurate în scris sau la sediul ANSPDCP operatorul de date are flexibilitatea și controlul de a putea identifica și pregăti informațiile și documentația ce trebuie puse la dispoziția autorității. În astfel de cazuri, operatorul de date poate organiza implicarea tuturor responsabililor relevanți din cadrul societății sau asistența juridică sau tehnică din partea consultanților externi.

Operatorii de date nu au acest „lux‟ în cazul investigațiilor desfășurate pe teren, și în special a celor inopinate. În acest tip de investigație, cu un caracter mai intruziv și care impune reacție instantanee, este esențial ca echipa operatorului de date să fie pregătită în prealabil. Pentru motive justificate, ANSPDCP poate amâna sau suspenda efectuarea investigației, inclusiv la solicitarea justificată a operatorului.

Ce înseamnă a fi pregătit pentru o investigație derulată de ANSPDCP „pe teren‟?

Pentru a avea capacitatea de a acționa în mod eficient și corect în cazul în care este vizat de o investigație desfășurată de ANSPDCP pe teren, este important ca operatorul de date să acționeze anticipativ, prin documentarea pașilor procedurali de urmat și instruirea membrilor echipei. Această pregătire trebuie să țină cont (cel puțin) de următoarele aspecte:  

·         Verificările pot fi efectuate (inclusiv simultan) la sediul/ domiciliul/ punctul de lucru al operatorului, dar și în alte locații unde acesta își desfășoară activitatea sau locații care au legătură cu prelucrarea în cauză, după caz.

·         Pot fi verificate toate aspectele care au legătură cu obiectul investigației, prin solicitarea oricăror informații legate de obiectivele controlului și/sau verificarea oricărui document, echipament, mijloc sau suport de stocare a datelor necesare desfășurării investigației. Corelativ, este necesar ca operatorul să îi asigure accesul personalului de control în incintele în care își desfășoară activitatea, la orice astfel de echipament, mijloc sau suport de prelucrare/stocare a datelor, în vederea efectuării verificărilor necesare desfășurării investigației, inclusiv la cele care pot fi accesate la distanță și să furnizeze într-o formă completă documentele, informațiile, înregistrările și evidențele solicitate, precum și orice lămuriri necesare, fără a putea opune caracterul confidențial al acestora, în condițiile legii.

·         După caz, pentru evitarea riscului distrugerii unor documente relevante, personalul de control poate proceda la aplicarea de sigilii, în linie cu prevederile Codului de Procedură Penală, în situația în care investigația nu poate fi finalizată în ziua în care a început, precum și în alte situații în care se impune o astfel de măsură. Operatorul de date are obligația de a asigura integritatea sigiliilor, iar în caz contrar, ANSPDCP va proceda la sesizarea organelor de cercetare penală cu privire la săvârșirea infracțiunii de rupere de sigilii.

·         Personalul de control poate utiliza echipamente de înregistrare şi stocare audiovideo/ foto ori de câte ori echipa de control consideră că este necesar în cadrul derulării activității de control. De asemenea, poate audia persoanele ale căror declarații sunt considerate relevante și necesare desfășurării investigației.

·         După caz, personalul de control poate solicita asistență din partea organelor de poliție, fie anterior investigației, în condițiile în care există indicii privind o posibilă opoziție la investigație sau pe parcursul derulării acesteia. În același sens, în cazurile în care personalul de control este împiedicat în orice mod în exercitarea atribuțiilor specifice, ANSPDCP poate solicita autorizarea judiciară, dată prin încheiere de către președintele Curții de Apel București sau de către un judecător delegat de acesta. În acest sens, va fi suficientă o singură autorizare, chiar dacă investigația urmează a fi efectuată în multiple locații ale operatorului, întrucât toate aceste locații vor putea fi reflectate în cuprinsul aceleiași încheieri de autorizare.

Concluzie

Așadar, pentru a face față unei investigații derulate de ANSPDCP pe teren, în special a unei inspecții inopinate, pregătirea este esențială. În acest sens, este util ca operatorul să definească un ghid de reacție în cazul unei astfel de investigații, care să includă – printre altele – contacte cheie (interne și externe), proceduri de reacție, obligații ce trebuie respectate. Un astfel de ghid poate fi un proiect de sine stătător sau poate face parte din manualul mai amplu privind reacția corectă în raport cu activitatea de control a diverselor autorități. Mai mult, este foarte important ca operatorul de date să îi instruiască pe membrii echipei sale cu privire la respectarea și aplicarea acestui ghid, iar atât această instruire, cât și revizuirea măsurilor respective, să fie actualizate periodic.

Articol scris de: Carla Filip (attorney at law) și Marta Gogoneață (attorney at law), avocați specializați în protecția datelor cu caracter personal în cadrul Schoenherr și Asociații SCA

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 973 / 8810
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
    Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
    Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
    Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...