ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hărțuirea digitală: Cum pot angajatorii să gestioneze comportamentele neadecvate în medii de lucru hybrid sau remote?

19 Iunie 2025   |   Andrada Popescu (Managing Associate_ - Kinstellar

Hărțuirea digitală, cunoscută și sub denumirea de cyberbullying, se referă la orice formă de comportament agresiv, intimidant sau abuziv desfășurat prin intermediul tehnologiilor digitale – e-mail-uri, mesaje instant, rețele de socializare.

 
 

Într-o lume în care granițele dintre biroul fizic și cel virtual se estompează, angajatorii se confruntă cu o provocare nouă și complexă: hărțuirea digitală. De la mesaje pasiv-agresive într-un chat de echipă, la o glumă nepotrivită pe o platformă internă, formele subtile de hărțuire pot avea consecințe grave asupra sănătății emoționale a salariaților și a climatului organizațional.

Cum pot angajatorii să gestioneze și să prevină aceste situații astfel încât să protejeze atât salariații, cât și reputația companiei?

 

Un nou tip de provocare: Ce este hărțuirea digitală?

Hărțuirea digitală, cunoscută și sub denumirea de cyberbullying, se referă la orice formă de comportament agresiv, intimidant sau abuziv desfășurat prin intermediul tehnologiilor digitale – e-mail-uri, mesaje instant, rețele de socializare. Aceasta poate include:

       -       mesaje de intimidare transmise prin e-mail sau mesaje instant (e.g. Whatsapp);

       -       postări defăimătoare pe rețelele sociale sau pe rețelele interne;

       -       excluderea deliberată a unui coleg din grupurile de comunicare;

       -       distribuirea unor imagini compromițătoare fără consimțământ sau glume ofensatoare.

Într-un mediu de lucru virtual, există riscul ca aceste comportamente să fie considerate inofensive și, prin urmare, ignorate. Cu toate acestea, consecințele pentru victimă sunt în continuare la fel de reale ca în cazul oricărui alt tip de hărțuire.

 

Care sunt obligațiile legale ale angajatorilor?

În România, conceptul de hărțuirea digitală la locul de muncă nu este prevăzut în legislație. Cu toate acestea, legislația muncii impune obligații generale și extensive pentru angajatori de a asigura un mediu de lucru sigur și fără discriminare sau hărțuire prin acțiuni precum: implementarea unor politici și desfășurarea de training-uri și sesiuni de comunicare periodice. În lipsa unor mențiuni exprese în acest sens, se poate considera că aceste obligații sunt aplicabile atât în spațiul de lucru tradițional, cât și în cel digital.

Prin urmare, ignorarea de către angajatori a acestor prevederi legale poate atrage consecințe juridice precum:

       -       sancțiuni din partea autorităților competente;

       -       plângeri din partea salariaților către autoritățile competente sau către instanțele de judecată;

       -       prejudicii de imagine care pot afecta reputația angajatorului.

 

Cum pot angajatorii să prevină și să gestioneze hărțuirea digitală?

Pentru a proteja angajații și a menține un mediu de lucru sănătos, angajatorii trebuie să adopte măsuri clare pentru prevenirea și combaterea hărțuirii digitale, precum:

 1.            Redactarea unei politici interne care să stabilească în mod clar utilizarea tehnologiilor în scopuri profesionale, inclusiv reglementarea comportamentului online al angajaților. O astfel de politică ar trebui să definească și să exemplifice conceptul de hărțuire digitală, cum se raportează și care vor fi consecințele unor astfel de comportamente.

 2.            Implementarea unor mecanisme de raportare a cazurilor de hărțuire digitală. Salariații trebuie să se simtă confortabil să raporteze orice comportament abuziv fără teama de a fi sancționați sau discriminați. Aceste mecanisme pot fi aceleași cu cele folosite în alte cazuri de hărțuire.

 3.            Organizarea de sesiuni de informare / training-uri pentru salariați care să aibă ca scop ajutarea salariaților să recunoască semnele hărțuirii digitale și explicarea modului în care aceștia trebuie să reacționeze în cazul în care se confruntă cu un caz de hărțuire digitală.

 4.            Asigurarea monitorizării activității online prin tehnologii care permit monitorizarea limitată a unor anumiți indicatori fără a încălca viața privată a salariaților și numai după efectuarea unor analize interne pentru a asigura respectarea dispozițiilor legale privind protecția datelor cu caracter personal (e.g. informarea prealabilă a salariaților, stabilirea unor scopuri legitime și proporționale, evitarea monitorizării excesive sau intruzive etc.). 

 5.            Cercetarea și sancționarea comportamentelor abuzive. Angajatorii trebuie să aplice sancțiuni disciplinare clare și proporționale pentru cei care sunt găsiți vinovați de hărțuirea digitală. Aceste sancțiuni trebuie să fie menționate explicit în politicile interne.

 

Concluzie

Hărțuirea digitală este o realitate a mediului de lucru tot mai conectat virtual. Gestionarea hărțuirii digitale nu este doar o necesitate juridică, ci și o oportunitate de a construi o cultură organizațională solidă, care atrage și păstrează angajați valoroși. Angajatorii care investesc în politici clare, educația angajaților și implementarea unui sistem de raportare eficient își vor consolida reputația și capacitatea de a atrage și reține talente valoroase într-un mediu competitiv.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3 / 9660
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc și Asociații SCA asistă CVC Capital Partners într-un acord de parteneriat strategic cu Therme Group, evaluat la 1 miliard EUR. Echipa, coordonată de Bogdan Bunrău (Partener), susținut de Lucian Bondoc (Partener Coordonator)
    CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Bănică, proaspăt promovată Counsel la Filip & Company, despre cum se construiește o carieră solidă într-un mediu în care încrederea, libertatea, autonomia și respectul reciproc nu sunt doar vorbe, ci valori trăite zi de zi: „Echipa Filip & Company susține avocații. Contribuția fiecărui om în echipă este esențială și asta am simțit încă din primele mele zile aici: că opinia mea contează și că am libertatea să mă exprim și să mă afirm”
    ARCON și Institutul Național al Magistraturii au organizat o sesiune de formare profesională pentru judecători privind noile tendințe în dreptul european al concurenței
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
    O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
    LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
    Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
    Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...