ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ministrul Mediului: Sistemul de Garanţie-Returnare ar urma să genereze o rată de colectare a ambalajelor de peste 90% din 2026

30 Noiembrie 2023   |   Agerpres

El a subliniat că Sistemul Garanţie Returnare este "o garanţie pe care o lăsăm copiilor noştri, ca mesaj, ca atitudine" şi este al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei.

 
 
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), care a devenit funcţional în România începând de joi, ar urma să genereze o rată de colectare a ambalajelor de peste 90% începând din 2026, a afirmat ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet la evenimentul de lansare a SGR.
 
"Într-o ţară în care apare o nouă formă de relief, adică munţii de gunoaie şi gropile de gunoi, pentru că generăm şase milioane de tone de deşeuri anual, acest sistem este cu siguranţă binevenit. Pentru că pornim de la un procent de colectare separată de 12-13% şi ne zbatem când pe ultimul loc, când pe penultimul loc în Europa la acest capitol. Iar Sistemul de Garanţie-Returnare pe care îl lansăm azi îşi propune pentru anul 2024 o ţintă de 65%, pentru anul 2025 o ţintă de 80%, iar începând cu anul 2026, speranţa noastră, şi am scris-o în lege, este că acest sistem va genera o rată de colectare a acestor ambalaje de peste 90%", a declarat Mircea Fechet.
 
El a subliniat că Sistemul Garanţie Returnare este "o garanţie pe care o lăsăm copiilor noştri, ca mesaj, ca atitudine" şi este al doilea cel mai mare din Europa, după cel al Germaniei.
 
"Sistemul de Garanţie Returnare este o moştenire pe care o lăsăm copiilor noştri ca mesaj, ca atitudine, ca fermitate, ca punct dincolo de care nu mai există întoarcere în respectul şi în preţuirea faţă de natură. De astăzi le vom spune toţi copiilor noştri că vom merge mai rar să colectăm deşeuri din ambalaje din pădurile României şi din albiile de apă şi ne vom bucura mai mult de natură. Sistemul de Garanţie Returnare, la rândul lui, e ca un copil pe care în primul an îl vom învăţa să meargă. Probabil că se va ridica mai greu, probabil că va şchiopăta puţin la început, însă ştiu că vom reuşi, pentru că Sistemul de Garanţie Returnare va primi sprijin din partea tuturor românilor. Şi sistemul nostru nu e doar un sistem foarte mare, nu e doar al doilea cel mai mare sistem din Europa după cel al Germaniei. Dacă luăm în considerare faptul că e un sistem naţional şi un sistem centralizat, putem la fel de bine să spunem ca va fi cel mai mare sistem de garanţie returnare din lume. Iar un proiect mare este acel proiect care pune toată ţara în mişcare, un proiect mare e acel proiect care implică toţi românii şi reuşeşte să schimbe viaţa fiecărui român. Cumva, acest sistem ne va uni pe toţi şi noi i-am spus "Hora reciclării", a spus ministrul Mediului.
 
Acesta a menţionat că în prezent este deschis primul centru de colectare, de sortare şi numărare în comuna Bonţida, din judeţul Cluj, centru care, în opinia conducerii RetuRO este suficient pentru luna decembrie, având în vedere că în această lună, statistic, cam 2% din ambalaje vor fi SGR.
 
"Bineînţeles, acest procent va creşte până în luna iunie, când vom avea 100% şi cel mai probabil în ianuarie vom avea 15%, în februarie 25%, şi aşa mai departe, până la 30 iunie. În acest context, reprezentanţii RetuRO mi-au comunicat faptul că în ianuarie vor deschide încă un centru de colectare la Bucureşti, urmează Timiş, Bacău, la fel cum urmează toate celelalte, dar ele vor fi corelate cu volumul de ambalaj SGR pus pe piaţă", a punctat Fechet.
 
În ceea ce priveşte micii comercianţi, ministrul Mediului a explicat că aceştia vor colecta manual recipientele, vor plăti cash persoanelor care vor returna recipiente la magazin şi, când vor colecta suficiente, compania RetuRO va veni şi le va colecta în saci speciali, cu sigilii şi magazinelor li se vor plăti nu doar garanţia, ci şi tariful de gestionare, adică o sumă de bani pentru fiecare ambalaj SGR pe care îl vor gestiona.
 
Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) a devenit funcţional în România începând de joi, ocazie cu care ţara noastră va deţine al doilea cel mai mare sistem de acest fel din Europa, după Germania, din punct de vedere al numărului de ambalaje procesate.
 
Practic, din 30 noiembrie 2023, românii care vor plăti o garanţie de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant, pot să returneze ambalajul la unul dintre punctele de returnare organizate de către comercianţi, ocazie cu care va primi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionaţi de prezentarea bonului fiscal.
 
Un detaliu important este şi faptul că ambalajele purtătoare de garanţie vor intra pe piaţă gradual, fiind vorba de o perioadă tranzitorie până la epuizarea stocurilor de produse existente deja la raft. Astfel, produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianţilor, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piaţă produse care intră sub incidenţa SGR, fără să fie inscripţionate cu logoul şi codul de bare specific.
 
În acelaşi timp, administratorul SGR, societatea RetuRO, atrage atenţia că recuperarea garanţiei va fi valabilă, după data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla "Ambalaj cu garanţie", deci nu şi în cazul ambalajelor existente, la ora actuală, în stocul comercianţilor.
 
Pentru a fi returnate, ambalajele să fie intacte, nedegradate şi nedeformate, respectiv să nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca acestea să poată fi scanate după formă şi dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numărare şi sortare. În plus, recipientele trebuie să fie golite de conţinut, deoarece orice cantitate de lichid care rămâne în acestea le afectează greutatea şi există posibilitatea să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate şi cântărite.
 
Administratorul SGR a lansat campania "Hora Reciclării", cu scopul de a încuraja toţi românii să înveţe trei paşi simpli către o Românie mai curată şi mai verde: căutăm în magazine etichete cu simbolul "Ambalaj cu garanţie" şi plătim garanţia de 50 de bani; returnăm ambalajele în stare intactă la un punct de returnare; recuperăm garanţia de 50 de bani pentru fiecare ambalaj.
 
În ceea ce priveşte infrastructura de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi colectate de la comercianţi, până la momentul actual au fost anunţat trei fabrici în: judeţul Bacău (localitatea Nicolae Bălcescu), judeţul Timiş (la Giarmata) şi Cluj (comuna Bonţida). Dintre acestea, centrul de la Bonţida a fost primul inaugurat în data de 27 noiembrie.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 244 / 8463
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații, alături de cumpărător în tranzacția de 432 mil. lei prin care Fondul Proprietatea și-a vândut acțiunile deţinute la Engie România. Echipa, coordonată de Lucian Bondoc
Teodorescu Partners a asistat Autonom Protect în achiziția Nova Ria24
După un an bun, în care a fost solicitată să acorde consultanță în câteva dintre cele mai spectaculoase proiecte de pe piața locală, Bulboacă & Asociații vede un 2024 cu oportunități semnificative în mai multe domenii | ”Vom avea privilegiul să acționăm într-unul dintre cei mai interesanți ani din istoria recentă a țării, dar cu România în cea mai bună formă economică a sa. Provocări vor fi, important este să prindem vârful și acestui val”, spun avocații
Stănescu Vasile & Asociaţii și Strelia CVBA apără România în procesul intentat de Pfizer la Bruxelles, cu pretenții de peste o jumătate de miliard de euro plus dobânzi. Cine sunt apărătorii României și ce îi recomandă
Banking & Finance | Avocații NNDKP au asistat anul trecut finanțări locale de aproape un miliard de euro și s-au implicat în proiecte transfrontaliere de peste trei miliarde de euro. Echipa a continuat să lucreze pentru finanțatorii unor grupuri importante din industrie sau sectorul agricol, dar a stat alături și de clienții finanțați, companii fanion în domeniile în care operează. Valentin Voinescu (Partener): Mediul de business din România a demonstrat reziliență și numărul de proiecte nu s-a redus, ba chiar am asistat la o accelerare la sfârșitul anului trecut
Chambers Global 2024 | RTPR, singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (8), Filip & Company (6), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Ce firme au ales studenții aflați în fruntea listelor de absolvenți ai Facultății de Drept și cum au fost primii pași în profesie | Azi, despre avocatura văzută „din interior”, alături de Monica Alexandra Popa, una dintre premiantele anului 2021: “Mi-am dorit să lucrez într-o echipă în care să simt că mi se oferă oportunități de creștere și sunt încurajată să cresc și să absorb cât mai multă informație, atât în primii ani de avocatură, cât și ulterior. Firma de avocatură cu care am simțit și simt că sunt compatibilă este Filip & Company”
Bohâlțeanu & Asociații, implicată într-o nouă tranzacție importantă din domeniul industriei aviatice | Firma de avocați a asistat grupul Christian Tour în procedura de preluare de la Aegean Airlines SA a 51% în cadrul companiei aeriene românești Anima Wings Aviation SA. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Daniela Milculescu (Partner), în prim plan
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2024” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și Schoenherr, prezențe constante la gala premiilor, RTPR intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a treia oară consecutiv
DLA Piper | The Opportunity: Lawyer, Employment
Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement obține la ICCJ o soluție definitivă în favoarea unui cunoscut operator de restaurante, într-o dispută judiciară cu un probatoriu voluminos, care a durat peste 4 ani. Proiect coordonat de Ioana Gelepu (Managing Partner)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...