
Monitorizarea statutului AEO: cerințele cheie în menținerea și securizarea certificării în practica de zi cu zi
29 Septembrie 2023
Mihai Petre (Director) și Cosmin Dincă (Manager) - Comerț Internaţional, EY RomâniaCât de importante sunt cerințele privind menținerea validității certificării? De exemplu, după 3 ani de la data autorizației, mai este o societate certificată AEO considerată partener de încredere al autorității vamale?
![]() |
Certificarea AEO (Operator Economic Autorizat) sau „partenerul de încredere al autorității vamale” este deținută în prezent în România de un număr de peste 250 de companii - importatori, exportatori, comisionari sau transportatori.
Cât de importante sunt cerințele privind menținerea validității certificării? De exemplu, după 3 ani de la data autorizației, mai este o societate certificată AEO considerată partener de încredere al autorității vamale? Răspunsul la această întrebare este clarificat chiar de Comisia Europeană prin Codul Vamal și orientările publicate în acest sens, care prevăd obligația reevaluării totale sau parțiale a condițiilor ce au condiționat acordarea certificării în baza monitorizării regulate efectuate atât de operatorul economic, cât și de autoritatea vamală.
Cât de importante sunt cerințele privind menținerea validității certificării? De exemplu, după 3 ani de la data autorizației, mai este o societate certificată AEO considerată partener de încredere al autorității vamale? Răspunsul la această întrebare este clarificat chiar de Comisia Europeană prin Codul Vamal și orientările publicate în acest sens, care prevăd obligația reevaluării totale sau parțiale a condițiilor ce au condiționat acordarea certificării în baza monitorizării regulate efectuate atât de operatorul economic, cât și de autoritatea vamală.
În cazul operatorului economic autorizat, monitorizarea trebuie să facă parte din procesele sale de control intern. Concret, acesta ar trebui să poată demonstra cum se realizează această monitorizare în mod continuu și care sunt rezultatele acesteia. De exemplu, dacă apar modificări ale procedurilor interne, noi sisteme IT, schimbări ale acționariatului sau ale angajaților responsabili de procesele vamale sau de procesele de securitate, acestea trebuie comunicate imediat autorității vamale care decide dacă este necesară reevaluarea totală sau parțială.
În ultimii ani, se constată o practică constantă a autorității vamale de a verifica îndeplinirea acestor criterii în mod continuu de către societățile ce solicită certificarea AEO şi mai ales de către cei care fac obiectul reevaluării. Mai precis, astfel de societăți trebuie să desemneze o persoană responsabilă cu diseminarea cerințelor AEO în interiorul societății respective și care să se asigure că toate departamentele relevante respectă cerințele la care titularul AEO susține că aderă (de exemplu, cerințele de securizare a lanțurilor logistice).
Menținerea certificării AEO este extrem de importantă, întrucât companiile beneficiază de mai multe avantaje în cadrul activităților vamale de zi cu zi. De exemplu, amânarea plăţii TVA la import este aplicabilă direct celor ce dețin AEO fără ca aceștia să dețină separat un certificat de amânare cu termen limitat a cărui valabilitate a fost redusă zilele trecute de la 12 la 6 luni, tocmai pentru ca autoritatea vamală să aibă o mai bună vizibilitate asupra celor ce beneficiază de această facilitate de cashflow şi care nu dețin certificarea AEO. Nu ar fi deloc surprinzătoare decizia de a renunța la această facilitate pentru societățile care nu dețin certificarea AEO. Printre alte beneficii, menționăm reducerea nivelului garanției vamale globale la 30% din cuantum, acces mai ușor la regimuri speciale (de ex., la depozitare temporară) sau simplificări vamale, dar și controale fizice mai reduse.
În concluzie, se recomandă ca importatorii să analizeze şi să implementeze din timp cerințele de monitorizare a statutului de AEO, pentru a nu risca pierderea autorizației și implicit a beneficiilor asociate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2004 / 9782 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat fondul de private equity T2Y Capital în tranzacția prin care devine al doilea cel mai mare acționar al Prime Batteries Energy Holding
Schoenherr asistă Kommunalkredit cu privire la finanțarea construcției de proiecte solare de 71 MW în România. Echipa, coordonată de Adina Damaschin (partner)
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
O nouă abordare pe piața avocaturii de business | Mihai Dudoiu și echipa Legal Ground construiesc o alternativă flexibilă la marile case de avocatură, propunând un model colaborativ și antreprenorial. „Legal hub” inovator, ce oferă servicii specializate în finanțări, tranzacții și litigii printr-o structură circulară, în care profesioniștii lucrează „la masa rotundă” pentru a oferi clienților soluții adaptate proiectelor lor
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...