ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noi reglementări privind utilizarea pajiștilor în sistem dual pentru agricultură și energie regenerabilă

06 August 2024   |   Cosmin Stavaru (Partner) și Rares Iacob (Junior Associate) - Bondoc & Asociații

Noi reglementări privind utilizarea pajiștilor în sistem dual pentru agricultură și energie regenerabilă

 
 
În data de 18 iulie 2024, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale („MADR”) a publicat spre consultare publică până la data de 17 august 2024, Proiectul de Hotărâre pentru modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1064/2013, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de aplicare a acestora („Proiectul de Hotărâre).

Fiind supus consultării publice, este posibil ca Proiectul de Hotărâre să suporte modificări ulterioare, însă am rezumat mai jos principalele modificări preconizate prin forma actuală a Proiectului de Hotărâre și câteva aspecte de context relevante.



1.                   Contextul și scopul Proiectului de Hotărâre

Posibilitatea utilizării pajiștilor permanente în sistem dual, atât pentru pășunatul animalelor și producerea de furaje, cât și pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile, a fost inițial reglementată de Legea nr. 254/2022 pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 („Legea 18/1991”) şi a altor acte normative, care a adus amendamente atât (i) Legii 18/1991 cât și (ii) Ordonanţei de urgenţă nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 („OUG 34/2013”).

Proiectul de Hotărâre își propune crearea unui cadru normativ mai detaliat pentru punerea în aplicare a reglementărilor din OUG 34/2013 privind utilizarea pajiștilor permanente în sistem dual atât pentru pășunatul animalelor și producerea de furaje, cât și pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile, care să nu afecteze buna exploatare agricolă a pajiștilor.

Astfel, Proiectul de Hotărâre aduce o nouă reglementare în materia utilizării în sistem dual a terenurilor agricole situate în extravilan, suplimentar față de dispozițiile Ordinului nr.  83/2018 pentru aprobarea Procedurii privind scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol a terenurilor situate în extravilanul localităţilor, precum şi pentru aprobarea Procedurii privind restituirea tarifului achitat la Fondul de ameliorare a fondului funciar („Ordinul 83/2018”), care reflecta dispozițiile Legii 18/1991 pentru utilizarea în sistem dual a terenurilor agricole.

Ar fi recomandat ca dispozițiile acestor două acte normative (i.e., Ordinul 83/2018 și Proiectul de Hotărâre) privind utilizarea în sistem dual să fie corelate în viitor.

2.                   Schimbări aduse de Proiectul de Hotărâre

Proiectul de Hotărâre include următoarele prevederi importante privind utilizarea în sistem dual:

2.1               Definirea unor termeni cheie

Proiectul de Hotărâre defineşte anumite concepte importante în contextul utilizării în sistem dual, precum:

(i)                 buna exploatare agricolă a pajiștilor în cazul utilizării în sistem dual”, ce nuanțează faptul că utilizarea suprafețelor va fi dedicată în mod preponderent activităților agricole, urmând ca amplasarea obiectivelor specifice de producere a energiei electrice din surse regenerabile să nu afecteze producția de iarbă și de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane, precum și valoarea nutrițională de pe suprafața pe care se desfășoară activitatea agricolă, capacitatea de pășunat, măsurile de gestionare a pajiștilor permanente stabilite prin amenajamentele pastorale sau reglementate de pășunat, pe toată durata existenței obiectivelor de investiție. De asemenea, este precizat și faptul că înălțimea obiectivelor și distanța între rânduri va asigura circulația, siguranța fizică și adăpostirea animalelor.
În conformitate cu Proiectul de Hotărâre, investițiile în energie regenerabilă pe pajiști nu trebuie să afecteze buna exploatare agricolă a acestora. De asemenea, pentru pajiștile incluse în domeniul public sau privat al autorităților locale sau centrale, utilizarea în sistem dual este posibilă numai cu acordul crescătorilor de animale sau al formelor asociative care au contracte în derulare pentru aceste pajiști și numai dacă nu sunt afectate buna exploatare agricolă a pajiștilor, capacitatea de pășunat și accesul la suprafața agricolă a pajiștei.
Această condiționalitate este destul de restrictivă și vagă și nu este clar cum va fi stabilită respectarea acesteia.
(ii)               suprafața totală de pajiști permanente utilizată în sistem dual”, care este alcătuită din (a) suprafața pe care se desfășoară activitatea agricolă; și (b) suprafața de pajiște ocupată de stâlpii structurii de montaj, invertoarele, staţiile de transformare, unităţile de stocare a energiei electrice, sistemele independente de pământare, de protecţie şi paratrăsnet, căile de acces, gardurile de împrejmuire, precum şi alte construcţii/subansamble necesare funcţionării acestor obiective prevăzute în proiectul tehnic.
Suprafața descrisă la litera (b) de mai sus este cea care poate fi scoasă din circuitul agricol, fiind definită în același mod în Ordinul 83/2018.


2.2               Contracte privind utilizarea în sistem dual


Potrivit Proiectului de Hotărâre, pe pajiștile permanente care se utilizează în sistem dual, cele două activități (agricultura si producerea de energie) pot fi desfășurate astfel:

(i)                 de un singur deținător atât pentru activitatea agricolă, cât și pentru activitatea de producere de energie electrică din surse regenerabile;
(ii)               de către doi deținători din care unul pentru activitatea agricolă, iar altul pentru activitatea de producere de energie electrică din surse regenerabile, caz în care trebuie să se încheie (a) un act juridic pentru utilizarea suprafeței de teren, dacă unul dintre deținători este proprietarul suprafeței de pajiști, sau (b) două acte juridice privind utilizarea acestor suprafețe pentru fiecare dintre activități.

În ipoteza de la punctul (b) de mai sus, care are în vedere cel mai probabil situația arendării terenului agricol, nu este clar totuși între ce părți se vor încheia cele două acte juridice (fiind vizate în această ipoteză trei părți, i.e., proprietarul terenului și cei doi deținători de activitate).

De asemenea, Proiectul de Hotărâre reglementeză și tipul de clauze ce trebuie introduse în asemenea contracte, precum (i) suprafața agricolă pentru desfășurarea activităților agricole, în funcție de animalele din speciile bovine, ovine, caprine și ecvidee, (ii) capacitatea de pășunat, (iii) perioada de pășunat, (iv) modalitatea de realizare a măsurilor de gestionare a pajiștilor permanente stabilite prin amenajamentele pastorale, (v) suprafața ocupată de obiectivele de investiție specifice producerii de energie din surse regenerabile și (vi) măsurile privind asigurarea condițiilor de bunăstare a animalelor.

 

2.3               Limitări privind utilizarea pajiștilor pentru producția de energie

La fel ca Ordinul 83/2018, Proiectul de Hotărâre reglementează că pentru utilizarea pajiștilor în sistem dual se va proceda la scoaterea parțială din circuitul agricol a suprafețelor ocupate de obiectivele de investiție specifice producerii de energie din surse regenerabile, restul suprafeței de pajiști rămânând în circuitul agricol.

Astfel, suprafața care va fi efectiv scoasă din circuitul agricol va consta, implicit, din suprafața menționată la punctul (b) din definiția sintagmei “suprafața totală de pajiști permanente utilizată în sistem dual” (a se vedea paragraful (ii) a secțiunii 2.1 de mai sus), la fel cum se prevede și în Ordinul 83/2018.

Noutatea în materie este limita maximală impusă asupra suprafeței ocupate de obiectivele de investiție care poate fi scoasă din circuitul agricol, anume de 20% din totalul suprafeței de 50 de hectare/obiectiv, utilizată în sistem dual. O astfel de limită de 20% pare destul de scăzută din perspectiva investitorilor în energie regenerabilă.

De asemenea, în vederea scoaterii din circuitul agricol, această suprafață se va evidenția la nivelul fiecărei tarlale/ parcele în cadrul unui hectar, atât în documentele scrise, cât și în planurile topografice. Această prevedere ridică întrebarea dacă intenția legiuitorului este de a impune limita de 20% la acest nivel granular, mai degrabă decât asupra întregului teren al proiectului. Dacă acesta este cazul, proiectele pentru utilizarea în sistem dual ar putea deveni mai scumpe, deoarece ar trebui să fie mai puțin compactate (și probabil să fie dezvoltate în sub-diviziuni ajustate nivelului de granularitate impus de această reglementare a limitei de 20%) și, prin urmare, investitorii ar trebui să securizeze suprafețe mai mari de teren pentru aceeași capacitate propusă. 

2.4               Punerea în aplicare și monitorizarea

Proiectul de Hotărâre impune obligații atât în sarcina:

(i)                 investitorilor în energie regenerabilă, care trebuie să se asigure că pe toată durata de utilizare a pajiștilor în sistem dual, pe suprafața rămasă în circuitul agricol se vor desfășura lucrările prevăzute în amenajamentele pastorale, precum și activitățile agricole specifice pajiștilor, (i.e., pășunat și/sau producere de furaje); și
(ii)               direcțiilor pentru agricultură județene, care vor verifica anual, pe toată durata existenței acestor obiective de investiție, începând cu data emiterii deciziei de aprobare a scoaterii pajiștilor din circuitul agricol, cu mențiunea utilizării în sistem dual, îndeplinirea condițiilor de utilizare a pajiștilor în sistem dual, în urma căreia se va încheia un proces verbal de constatare, semnat și de deținătorii pajiștilor.

În timp ce obligațiile impuse direcțiilor agricole județene la punctul (ii) pot fi instrumente de monitorizare utile, obligația impusă investitorilor în energie regenerabilă la punctul (i) pare exagerată, deoarece aceștia sunt practic obligați să asigure buna exploatare agricolă a pajiștilor de către fermieri.


2.5               Recuperarea terenurilor neproductive

În conformitate cu Proiectul de Hotărâre, recuperarea terenurilor neproductive este posibilă nu numai în ceea ce privește terenurile din aceeași localitate în care urmează să fie dezvoltat proiectul, ci și în alte localități din cadrul aceluiași județ, dacă nu există terenuri neproductive disponibile în localitatea inițială.

Nu în ultimul rând, Proiectul de Hotărâre precizează în mod expres că investitorii în energie regenerabilă trebuie, la finalizarea lucrărilor de recuperare a terenurilor neproductive, să introducă în circuitul agricol aceste suprafețe având categoria de pajiști permanente (i.e., să le schimbe în consecință categoria legală de folosință).

2.                   Concluzii

Proiectul de Hotărâre era așteptat de mult timp de investitorii dornici să dezvolte proiecte pe pajiști, cărora MADR le-a refuzat până acum aprobarea de facto a scoaterii acestor terenuri din circuitul agricol, deși Legea 18/1991 și OUG 34/2013 permiteau acest lucru.

Cu toate acestea, forma finală în care Proiectul de Hotărâre va fi aprobat este de o importanță capitală pentru investitorii în energie regenerabilă.

Deși conține unele dispoziții rezonabile privind protejarea utilizării agricole a terenurilor, forma actuală a Proiectului de Hotărâre ar trebui îmbunătățită, deoarece conține unele obligații excesive impuse producătorilor de energie din surse regenerabile și unele limitări prea restrictive privind utilizarea pajiștilor pentru producția de energie. De asemenea, nu este foarte clar cum ar trebui să se aplice aceste limitări.

De asemenea, ca urmare a adoptării Proiectului de Hotărâre, vor exista două reglementări MADR diferite pentru utilizarea în sistem dual, iar corelarea acestora va fi necesară pentru asigurarea previzibilității și a tratamentului egal.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 712 / 9528
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Young Professionals to Watch | Pentru Andreia Moraru (Senior Associate), avocat cu un master absolvit în Olanda, reputația internațională a ZRVP a fost garanția că va lucra în mandate de arbitraj internațional de anvergură, alături de o echipă care și-a demonstrat valoarea în piață: ”Toate așteptările profesionale mi-au fost depășite și mă bucur mult că am avut oportunitatea să mă alătur echipei. La ZRVP am simțit întotdeauna că avocații seniori au suficientă experiență încât să găsească drumul și în cazul în care poteca nu este bătătorită”
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
LegiTeam | Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Țuca Zbârcea & Asociații aniversează 20 de ani de activitate
ZRVP, alături de dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe la deschiderea primului hotel Radisson RED din România
NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...