ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

O nouă obligație: Informațiile privind operațiunile cu afiliați vor fi raportate în formularul 394. ANAF le va utiliza în analiza prețurilor de transfer

06 Februarie 2020   |   Daniel Anghel, Partener și Liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România

Contribuabilii trebuie să completeze persoanele afiliate atât înregistrate, cât și neînregistrate în scopuri de TVA, menționând CUI-uri și CNP-uri unice, valoarea bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către și de la persoane afiliate,și valoarea totală a TVA aferentă , defalcată pe cote de TVA, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA.

 
 
Operațiunile taxabile din perspectiva TVA realizate între persoane afiliate ar urma să fie declarate în formularului 394, potrivit unui proiect de ordin publicat de ANAF. Introducerea acestei obligații nu este în directă legătură cu scopul declarației 394, respectiv declararea operațiunilor de pe teritoriul național în scopuri de TVA, ci cu analiza de risc privind prețurile de transfer. În expunerea de motive a proiectului se arată că numărul tranzacțiilor cu afiliați este foarte mare raportat la numărul total al tranzacțiilor realizate și că  ”din analiza acțiunilor de inspecție fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întȃlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor romȃni şi, implicit, a bugetului general consolidat”.


În prezent, prin formularul 394, plătitorii de TVA declară toate operațiunile naționale, iar forma lui actuală a suferit o serie de modificări în 2016 când volumul informațiilor pe care contribuabilii ar fi trebuit să le declare a fost mult extins. Din cauza nemulțumirii create de povara administrativă pe care o aducea, ANAF a făcut o serie de ajustări și îmbunătățiri. Așadar, este vorba de un formular a cărui complexitate și dificultate de completare este cunoscută. Declararea operațiunilor realizate cu afiliați în cadrul formularului 394 va impune un nou efort de conformare, mai ales, pentru cei care au un număr ridicat de tranzacții.

Modificările propuse vizează obligația de a preciza calitatea de persoană afiliată, definită de Codul fiscal, prin bifarea casetelor corespunzătoare pentru fiecare furnizor / beneficiar al persoanei impozabile înregistrată în scopuri de TVA care depune declarația informativă.

Identificarea relației de afiliere nu reprezintă un proces simplu. Persoanele afiliate pot fi atât persoane fizice, cât și persoane juridice. De exemplu, sunt considerate persoane afiliate două sau mai multe entități juridice dacă există dețineri între acestea, în mod direct sau indirect, de cel puțin 25% din valoarea părților sociale sau a drepturilor de vot sau dacă există un control indirect între ele.

Informațiile despre relațiile de afiliere și tranzacțiile între aceste persoane care, de regulă, constituie un grup, sunt furnizate către ANAF prin intermediul dosarului de prețuri de transfer, cu mențiunea că obligația le revine companiilor încadrate ca mari contribuabil, iar tranzacțiile cu părțile afiliate declarate sunt cele care depășesc un anumit prag de semnificație, în funcție de natura tranzacției. Extinderea formularului 394 cu o casetă specifică pentru declararea tranzacțiilor cu afiliați realizate în fiecare perioada fiscală ar viza, însă, toate tranzacțiile cu persoanele afiliate și toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA.

Mai exact, contribuabilii trebuie să completeze persoanele afiliate atât înregistrate, cât și neînregistrate în scopuri de TVA, menționând CUI-uri și CNP-uri unice, valoarea bazei impozabile aferentă livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii taxabile efectuate către și de la persoane afiliate,și valoarea totală a TVA aferentă , defalcată pe cote de TVA, precum și valoarea totală a bazei impozabile aferentă achizițiilor de bunuri și servicii de la persoane afiliate neînregistrate în scopuri de TVA.

În mod cert, orice obligație suplimentară reprezintă un nou efort de conformare care implică noi costuri și resurse umane, logistice etc. Așa cum am mai spus, informatizarea ANAF ar simplifica procedurile de raportare pentru contribuabili și ar sprijini administrația fiscală să realizeze analize de risc complexe și să identifice mai ușor, mai rapid zonele de neconformare sau de încălcare a legii, utilizând datele deja existente la nivelul autorităților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 9653 / 9960
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
    Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
    BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
    Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
    Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    „The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
    Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
    bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
    Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
    BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...