OUG nr. 124 ̸ 2023 – noua legislație offset - cooperarea tehnologică și industrială în domeniile apărării și securității
19 August 2024 Adrian Zamfir (associate Filip & Company)
Această ordonanță nu doar că stabilește un nou cadru legal pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, dar deschide și noi oportunități pentru companiile din sectorul apărării.
| |
Această ordonanță nu doar că stabilește un nou cadru legal pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, dar deschide și noi oportunități pentru companiile din sectorul apărării. Vom explora principalele prevederi ale ordonanței și normele metodologice aferente, publicate în aprilie 2024 (HG nr. 438/2024), și vom evidenția beneficiile pentru operatorii economici.
Principiile și cadrul general
Principiile guvernatoare
OUG nr. 124/2023 este fundamentată pe mai multe principii esențiale care asigură protejarea intereselor de securitate ale României:
→ Necesitatea - Operațiunile trebuie să fie strict necesare pentru protejarea intereselor esențiale de securitate.
→ Consolidarea expertizei - Aceste operațiuni contribuie la menținerea și dezvoltarea capacităților de producție ale industriei de apărare.
→ Proporționalitatea - Operațiunile trebuie să fie proporționale cu scopul urmărit.
→ Nerestricționarea concurenței - Operațiunile nu trebuie să restricționeze concurența pe piața internă europeană.
→ Recuperarea decalajelor de tehnologizare - Operațiunile permit operatorilor economici să producă tehnică militară avansată.
→ Consolidarea interoperabilității - Operațiunile contribuie la capacitatea Forțelor Sistemului Național de Apărare (în continuare „FSNA”) de a colabora eficient cu forțele aliate.
Cadrul instituțional
Pentru a gestiona aceste operațiuni, a fost înființată Agenția Română de Cooperare Tehnologică și Industrială pentru Securitate și Apărare (în continuare „ARCTIS”). Această agenție, subordonată Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, preia atribuțiile Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială.
Proceduri și obligații
Acordul de cooperare tehnologică și industrială
Acordul de cooperare tehnologică și industrială se semnează înaintea încheierii contractului de achiziție publică cu operatorii economici calificați. Acest acord include un plan detaliat de cooperare tehnologică și industrială, aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Formele operațiunilor
Operațiunile de cooperare tehnologică și industrială pot lua diverse forme, inclusiv:
►Cooperarea în cercetare-dezvoltare - Activități sistematice îndreptate spre producerea de materiale, produse și instalații noi.
►Subcontractarea - Producerea unei părți sau componente a produsului, serviciului sau lucrării care face obiectul contractului de achiziție publică.
►Exportul de produse, servicii și lucrări - Vânzarea de produse și servicii și executarea de lucrări în domeniul apărării și securității.
Evaluări periodice și penalități
Activitatea contractantului este supusă unor evaluări periodice pentru a asigura îndeplinirea obligațiilor asumate. În cazul neîndeplinirii acestor obligații, se aplică penalități reprezentând un procent din valoarea neîndeplinită. De asemenea, ARCTIS are dreptul să execute scrisoarea de garanție bancară de bună execuție a acordului.
Normele metodologice publicate în aprilie 2024 (HG nr. 438/2024) au fost adoptate pentru a detalia procedurile pentru implementarea prevederilor OUG nr. 124/2023. Aceste norme stabilesc cadru pentru aspecte precum organizarea sesiunilor de lucru, multiplicatorii de cooperare tehnologică și industrială, evaluări periodice și altele.
Rolul ARCTIS
ARCTIS joacă un rol central în implementarea OUG nr. 124/2023. Aceasta agenție este responsabilă pentru gestionarea operațiunilor, având ca atribuție realizarea unitară la nivel național a operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială. De asemenea, ARCTIS realizează evaluări periodice ale activităților contractanților pentru a asigura conformitatea cu obligațiile asumate. Nu în ultimul rând, ARCTIS poate emite ghiduri care să conțină îndrumări specifice sau instrucțiuni pentru autoritățile contractante și operatorii economici interesați.
Procedura detaliată pentru semnarea acordurilor de cooperare tehnologică și industrială
Procesul de semnare a acordurilor de cooperare tehnologică și industrială, are, de principiu, următorii pași principali:
- Notificarea autorităților contractante: Autoritatea contractantă notifică ARCTIS cu privire la operatorii economici calificați.
- Constituirea grupului de lucru: Ministerul constituie un grup de lucru format din reprezentanți ai autorității contractante, ARCTIS și alți reprezentanți din cadrul FSNA.
- Analiza necesităților: Grupul de lucru analizează necesitatea impunerii obligației de cooperare tehnologică și industrială.
- Semnarea acordului: Acordul se semnează înaintea semnării contractului de achiziție publică.
Multiplicatorii de cooperare tehnologică și industrială
Multiplicatorii sunt factori esențiali în calcularea valorii efective a operațiunilor:
→ Cooperarea în cercetare-dezvoltare: Multiplicator maxim 4,00.
→ Subcontractarea: Multiplicator maxim 2,00.
→ Exportul de produse, servicii și lucrări: Multiplicator maxim 2,00.
Astfel, scopul principal este obținerea de transfer de tehnologie, iar participantul care va oferi un astfel de beneficiu va avea multiplicatorul cel mai ridicat.
Beneficii pentru operatorii economici
Acces la tehnologii avansate
Participând la operațiunile de cooperare tehnologică și industrială, companiile românești au oportunitatea unică de a accesa tehnologii avansate prin transferuri tehnologice. Acest lucru nu doar că îmbunătățește capacitățile lor interne, dar le permite să devină jucători competitivi pe piața internațională.
Colaborări strategice
Operațiunile prevăzute în ordonanță facilitează colaborările strategice între companiile românești și parteneri internaționali. Aceste colaborări pot duce la dezvoltarea unor produse inovative și la deschiderea unor noi piețe.
Stimularea inovației
Prin implicarea în proiecte de cercetare-dezvoltare, companiile pot contribui la crearea unor soluții tehnologice avansate care să răspundă nevoilor actuale ale sectorului apărării. Acest lucru stimulează inovația și poate duce la dezvoltarea unor produse cu valoare adaugată mare.
Suport guvernamental
ARCTIS oferă suport continuu companiilor implicate în aceste operațiuni prin ghiduri, instrucțiuni și sesiuni informative. Subliniem necesitatea exercitării active a acestei atribuții de către ARCTIS, nu doar pe hârtie. Acest suport este esențial atât pentru autoritățile contractante, cât și pentru operatorii economici pentru navigarea complexităților legislative și pentru asigurarea conformității cu cerințele impuse.
De asemenea, credem că la fel ca și ARCTIS, și celelalte instituții implicate (ANCEX, MAPN, MAI, SRI, SIE, STS etc.) ar trebui de asemenea să ofere un imbold industriei de apărare, mai ales cea cu capital privat, prin abordarea unei atitudini mai prietenoase și proactive cu astfel de investitori, evident fără a face rabat de la necesitatea îndeplinirii condițiilor (e.g. cele impuse de Legea nr. 232/2016 și normele metodologice la aceasta).
Concluzie
OUG nr. 124/2023 și normele metodologice aferente reprezintă un pas important în modernizarea și dezvoltarea capacităților industriei naționale de apărare a României. Prin stabilirea unui cadru legal mai clar față de cel anterior pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, aceste acte normative vor ajuta la promovarea și protejarea intereselor esențiale de securitate ale României.
Aceste măsuri nu doar că întăresc poziția României pe scena internațională, dar oferă și oportunități semnificative pentru operatorii economici din sectorul apărării. Prin participarea la aceste operațiuni, companiile pot beneficia de transferuri tehnologice avansate, acces la noi piețe și colaborări strategice care pot stimula inovația și competitivitatea pe termen lung.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1470 / 10296 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





