OUG nr. 124 ̸ 2023 – noua legislație offset - cooperarea tehnologică și industrială în domeniile apărării și securității
19 August 2024
Adrian Zamfir (associate Filip & Company)Această ordonanță nu doar că stabilește un nou cadru legal pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, dar deschide și noi oportunități pentru companiile din sectorul apărării.
Această ordonanță nu doar că stabilește un nou cadru legal pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, dar deschide și noi oportunități pentru companiile din sectorul apărării. Vom explora principalele prevederi ale ordonanței și normele metodologice aferente, publicate în aprilie 2024 (HG nr. 438/2024), și vom evidenția beneficiile pentru operatorii economici.
Principiile și cadrul general
Principiile guvernatoare
OUG nr. 124/2023 este fundamentată pe mai multe principii esențiale care asigură protejarea intereselor de securitate ale României:
→ Necesitatea - Operațiunile trebuie să fie strict necesare pentru protejarea intereselor esențiale de securitate.
→ Consolidarea expertizei - Aceste operațiuni contribuie la menținerea și dezvoltarea capacităților de producție ale industriei de apărare.
→ Proporționalitatea - Operațiunile trebuie să fie proporționale cu scopul urmărit.
→ Nerestricționarea concurenței - Operațiunile nu trebuie să restricționeze concurența pe piața internă europeană.
→ Recuperarea decalajelor de tehnologizare - Operațiunile permit operatorilor economici să producă tehnică militară avansată.
→ Consolidarea interoperabilității - Operațiunile contribuie la capacitatea Forțelor Sistemului Național de Apărare (în continuare „FSNA”) de a colabora eficient cu forțele aliate.
Cadrul instituțional
Pentru a gestiona aceste operațiuni, a fost înființată Agenția Română de Cooperare Tehnologică și Industrială pentru Securitate și Apărare (în continuare „ARCTIS”). Această agenție, subordonată Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, preia atribuțiile Oficiului de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială.
Proceduri și obligații
Acordul de cooperare tehnologică și industrială
Acordul de cooperare tehnologică și industrială se semnează înaintea încheierii contractului de achiziție publică cu operatorii economici calificați. Acest acord include un plan detaliat de cooperare tehnologică și industrială, aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Formele operațiunilor
Operațiunile de cooperare tehnologică și industrială pot lua diverse forme, inclusiv:
►Cooperarea în cercetare-dezvoltare - Activități sistematice îndreptate spre producerea de materiale, produse și instalații noi.
►Subcontractarea - Producerea unei părți sau componente a produsului, serviciului sau lucrării care face obiectul contractului de achiziție publică.
►Exportul de produse, servicii și lucrări - Vânzarea de produse și servicii și executarea de lucrări în domeniul apărării și securității.
Evaluări periodice și penalități
Activitatea contractantului este supusă unor evaluări periodice pentru a asigura îndeplinirea obligațiilor asumate. În cazul neîndeplinirii acestor obligații, se aplică penalități reprezentând un procent din valoarea neîndeplinită. De asemenea, ARCTIS are dreptul să execute scrisoarea de garanție bancară de bună execuție a acordului.
Normele metodologice publicate în aprilie 2024 (HG nr. 438/2024) au fost adoptate pentru a detalia procedurile pentru implementarea prevederilor OUG nr. 124/2023. Aceste norme stabilesc cadru pentru aspecte precum organizarea sesiunilor de lucru, multiplicatorii de cooperare tehnologică și industrială, evaluări periodice și altele.
Rolul ARCTIS
ARCTIS joacă un rol central în implementarea OUG nr. 124/2023. Aceasta agenție este responsabilă pentru gestionarea operațiunilor, având ca atribuție realizarea unitară la nivel național a operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială. De asemenea, ARCTIS realizează evaluări periodice ale activităților contractanților pentru a asigura conformitatea cu obligațiile asumate. Nu în ultimul rând, ARCTIS poate emite ghiduri care să conțină îndrumări specifice sau instrucțiuni pentru autoritățile contractante și operatorii economici interesați.
Procedura detaliată pentru semnarea acordurilor de cooperare tehnologică și industrială
Procesul de semnare a acordurilor de cooperare tehnologică și industrială, are, de principiu, următorii pași principali:
- Notificarea autorităților contractante: Autoritatea contractantă notifică ARCTIS cu privire la operatorii economici calificați.
- Constituirea grupului de lucru: Ministerul constituie un grup de lucru format din reprezentanți ai autorității contractante, ARCTIS și alți reprezentanți din cadrul FSNA.
- Analiza necesităților: Grupul de lucru analizează necesitatea impunerii obligației de cooperare tehnologică și industrială.
- Semnarea acordului: Acordul se semnează înaintea semnării contractului de achiziție publică.
Multiplicatorii de cooperare tehnologică și industrială
Multiplicatorii sunt factori esențiali în calcularea valorii efective a operațiunilor:
→ Cooperarea în cercetare-dezvoltare: Multiplicator maxim 4,00.
→ Subcontractarea: Multiplicator maxim 2,00.
→ Exportul de produse, servicii și lucrări: Multiplicator maxim 2,00.
Astfel, scopul principal este obținerea de transfer de tehnologie, iar participantul care va oferi un astfel de beneficiu va avea multiplicatorul cel mai ridicat.
Beneficii pentru operatorii economici
Acces la tehnologii avansate
Participând la operațiunile de cooperare tehnologică și industrială, companiile românești au oportunitatea unică de a accesa tehnologii avansate prin transferuri tehnologice. Acest lucru nu doar că îmbunătățește capacitățile lor interne, dar le permite să devină jucători competitivi pe piața internațională.
Colaborări strategice
Operațiunile prevăzute în ordonanță facilitează colaborările strategice între companiile românești și parteneri internaționali. Aceste colaborări pot duce la dezvoltarea unor produse inovative și la deschiderea unor noi piețe.
Stimularea inovației
Prin implicarea în proiecte de cercetare-dezvoltare, companiile pot contribui la crearea unor soluții tehnologice avansate care să răspundă nevoilor actuale ale sectorului apărării. Acest lucru stimulează inovația și poate duce la dezvoltarea unor produse cu valoare adaugată mare.
Suport guvernamental
ARCTIS oferă suport continuu companiilor implicate în aceste operațiuni prin ghiduri, instrucțiuni și sesiuni informative. Subliniem necesitatea exercitării active a acestei atribuții de către ARCTIS, nu doar pe hârtie. Acest suport este esențial atât pentru autoritățile contractante, cât și pentru operatorii economici pentru navigarea complexităților legislative și pentru asigurarea conformității cu cerințele impuse.
De asemenea, credem că la fel ca și ARCTIS, și celelalte instituții implicate (ANCEX, MAPN, MAI, SRI, SIE, STS etc.) ar trebui de asemenea să ofere un imbold industriei de apărare, mai ales cea cu capital privat, prin abordarea unei atitudini mai prietenoase și proactive cu astfel de investitori, evident fără a face rabat de la necesitatea îndeplinirii condițiilor (e.g. cele impuse de Legea nr. 232/2016 și normele metodologice la aceasta).
Concluzie
OUG nr. 124/2023 și normele metodologice aferente reprezintă un pas important în modernizarea și dezvoltarea capacităților industriei naționale de apărare a României. Prin stabilirea unui cadru legal mai clar față de cel anterior pentru derularea operațiunilor de cooperare tehnologică și industrială, aceste acte normative vor ajuta la promovarea și protejarea intereselor esențiale de securitate ale României.
Aceste măsuri nu doar că întăresc poziția României pe scena internațională, dar oferă și oportunități semnificative pentru operatorii economici din sectorul apărării. Prin participarea la aceste operațiuni, companiile pot beneficia de transferuri tehnologice avansate, acces la noi piețe și colaborări strategice care pot stimula inovația și competitivitatea pe termen lung.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 36 / 8862 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3 - 5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Reprezentarea părților în arbitraj (Powered by ZRVP)
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
Kinstellar finalizează cu succes achiziția operațiunilor Noerr din București, după preluarea birourilor din Bratislava și Praga. Puternica practică de Tax and Finance de la Noerr consolidează oferta de servicii a firmei pe piața locală. Focus pe clienții vorbitori de limbă germană | Victor Constantinescu, coordonatorul echipei Kinstellar din București, care are acum cca. 50 de avocați și specialiști în consultanță de business: ”Odată cu integrarea echipei și expertizei Noerr, ne extindem capacitățile și consolidăm portofoliul de servicii”
LegiTeam: Bulboacă & Asociații is looking for an Associate | Corporate ̸ M&A
MidEuropa a angajat banca de investiţii Rothschild pentru vânzarea Regina Maria (România) și MediGroup (Serbia). Firma de avocați A&O Shearman, care colaborează pe piața locală cu RTPR, asigură suport juridic în pregătirea tranzacției | Este de așteptat ca unele dintre cele mai importante firme de private equity active în CEE și jucători strategici să își manifeste interesul, dar numai câțiva pretendenți pot susține prețul de 12-13x EBITDA solicitat de MidEuropa
În spatele scenei, alături de performanta echipă de Dispute Resolution de la Țuca Zbârcea și Asociații, care gestionează peste 4.000 de dosare ̸ an, cu o valoare ce depășește acum 7 miliarde de euro. ”Abilitatea lor de a gestiona spețe complexe și sofisticate din diverse domenii este de neegalat”, spun ghidurile juridice internaționale | Cum lucrează profesioniștii din cel mai numeros departament al firmei, care sunt proiectele fanion și cine sunt avocații care coordonează grupurile de practică
ITR World Tax 2025 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. Care sunt cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
INTERVIU | Din vorbă în vorbă cu Alexandru Iorgulescu, promovat recent pe poziția de Partener la ZRVP: ”Capacitatea de anticipare a mișcărilor adversarului, posibilitatea de a vedea conexiuni acolo unde acestea nu sunt evidente intră în ceea ce eu consider talent. Acesta nu oferă garanția succesului în avocatură, întrucât trebuie dublat de cunoștințe temeinice de drept, de deprinderea tehnicilor de argumentare ̸ persuasiune, de o pregătire minuțioasă a fiecărui caz. Ceea ce se adaugă la talent pentru a completa rețeta succesului în avocatură se poate obține numai prin muncă susținută”
Baciu Partners, Mușat & Asociaţii și Răzvan Dincă & Asociaţii, pe lista scurtă pentru distincția de ‘Firma anului în domeniul mărcilor în România’ la gala Global IP Awards 2024, desfășurată la Londra. Ce spun ghidurile juridice despre activitatea firmelor
RTPR a asistat cu succes Bookster în conflictul juridic cu editurile | Partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu, în echipa care a solicitat intervenția Consiliului Concurenței și a susținut firma în fața autorității. Prof. Lucian Mihai a condus echipa implicată în demersurile în instanță
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...