ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Petrescu (Blue Air), după ce senatorii au blocat ajutorul destinat operatorului aerian: Dacă Blue Air ar dispărea de pe piaţă, concurentul său o va ocupa, şi nu TAROM

23 Octombrie 2020   |   AGERPRES

Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile româneşti profituri masive, care nu se vor întoarce în România.

 
 
Piaţa rămasă liberă de o eventuală dispariţie a companiei Blue Air va fi ocupată de principalul său competitor şi nu de TAROM, operator aflat el însuşi în dificultate, atrage atenţia directorul general al Blue Air, Oana Petrescu, într-o scrisoare deschisă adresată joi Senatului României.

Reacţia conducerii Blue Air survine la o zi după ce Senatul a adoptat amendamente care elimină din textul OUG 167/2020 prevederile referitoare la garantarea de către Guvern a unor credite în valoare de 300 de milioane de lei pentru compania Blue Air, cu scopul acoperirii pierderilor din pandemie înregistrate de operatorul aerian şi pentru susţinerea activităţii acestui până la 31 decembrie 2020.

"În măsura în care Blue Air ar dispărea (aşa cum reiese din intenţiile exprimate cu ocazia şedinţei de ieri), piaţa lăsată liberă de Blue Air nu va fi ocupată de TAROM SA, ea însăşi în dificultate, ci de principalul nostru competitor. Pentru referinţă, această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiţii masive în ultimii ani de către Blue Air şi a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piaţa de transport aerian din România", a subliniat Oana Petrescu, în scrisoare.


Directorul general al Blue Air a apreciat că, în acest scenariu, respectivul operator aerian va extrage din aeroporturile româneşti profituri masive, care nu se vor întoarce în România.

"Pasagerii români vor continua să călătorească, dar nu vor mai plăti taxe şi impozite în România. Aeronavele cu care aceştia vor călători vor continua să polueze, dar România nu va beneficia de contribuţii la fondul de mediu. Competitorii noştri poate vor angaja câţiva dintre piloţii, însoţitorii de bord, inginerii şi tehnicienii noştri, dar aceştia nu vor plăti decât parţial taxe în România şi nu vor contribui la continuarea tradiţiei aviatice româneşti. Competitorii noştri nu vor plăti contribuţii la autorităţile aviatice române, nu vor angaja companii româneşti şi nu vor lua în niciun fel în considerare interesul românesc, atunci când vor lua decizii comerciale. Aeroporturile româneşti vor fi dependente de un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor întoarce în niciun fel în România", se menţionează în document.

Oana Petrescu şi-a exprimat speranţa că decizia Senatului de miercuri este o neînţelegere.

"Sper că nu asta vă doriţi, şi că decizia dumneavoastră de ieri, aproape unanimă, este o uriaşa neînţelegere. (...) Stimaţi membri ai Senatului României, suntem surprinşi de decizia dumneavoastră de a respinge, în şedinţa de ieri, prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 167, aprobată de Guvernul României în data de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanţie de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air. (...) Suntem onoraţi de decizia Guvernului României de a ne sprijini în această perioadă complicată şi suntem hotărâţi să ne îndeplinim toate angajamentele pe care ni le-am asumat. Vom continua să luptăm pentru această companie, pentru aviaţia românească, pentru echipa şi pasagerii noştri. Din păcate, decizia dumneavoastră de ieri ne face misiunea mult mai dificilă. Deşi nu poate avea consecinţe juridice, ea impactează iremediabil încrederea, deja sensibil şubrezită, a pasagerilor şi partenerilor noştri comerciali. Faptul că statul roman a fost de acord să garanteze pentru noi este o mare responsabilitate. Prioritatea noastră zilele acestea este să ne asigurăm că implementăm măsura de ajutor de stat aprobată de Guvernul României, astfel încât să putem asigura continuitatea activităţii noastre şi să ne putem îndeplini toate angajamentele pe care ni le-am asumat", mai spune şeful Blue Air.

Totodată, Petrescu a amintit că ajutorul de stat pentru compania pe care o conduce a fost avizat de Comisia Europeană.

" (...) în data de 20 august 2020 Comisia Europeană a avizat, în regim de superurgenţă, o garanţie de stat de până la aproximativ 62 de milioane de euro (aproximativ 300 milioane lei) în favoarea companiei aeriene româneşti Blue Air. Măsura urmăreşte să compenseze compania aeriană pentru daunele directe suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16 martie - 30 iunie 2020 (estimate la maxim 28 milioane euro), precum şi să îi ofere suport urgent pentru acoperirea deficitului de lichiditate (estimat la maxim 34 milioane euro). (...) Vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politica de concurenţă, a declarat: 'Sectorul aviaţiei a fost grav afectat de pandemia de coronavirus. Acest împrumut de 62 de milioane de euro garantat de stat va permite, în parte, României să compenseze Blue Air pentru pierderile suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus. În acelaşi timp, va oferi companiei aeriene resursele necesare pentru a rezolva o parte din nevoile sale urgente şi imediate de lichiditate. Acest lucru va evita perturbările pentru pasageri şi va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetăţeni români care lucrează în străinătate şi pentru multe întreprinderi locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o reţea de rute destinate să răspundă nevoilor lor specifice'", spune ea.

În plus, scrisoarea atrage atenţia senatorilor că, în cazul în care decizia lor ar avea efecte retroactive, mii de locuri de muncă de înaltă calificare din economia românească ar fi pierdute.

"Presupunând faptul că modificarea aprobată de dumneavoastră în şedinţa de Senat de ieri, 22 octombrie 2020, este preluată şi ratificată şi de Camera Deputaţilor şi promulgată de preşedintele României şi presupunând că prevederile sale ar putea avea efect retroactiv (ceea ce, din fericire, nu este cazul!), (...) România va pierde un contributor important la bugetul de stat, mii de locuri de înaltă calificare şi un pilon important al industriei aviatice româneşti. În plus, încrederea mediului de afaceri român şi internaţional în dorinţa statului român de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund şubrezită", avertizează directorul general al Blue Air.

Senatul a adoptat, miercuri, în plen, în calitate de primă cameră sesizată, OUG 167/2020 cu amendamente, astfel că prevederile prin care era acordat sprijin financiar de stat societăţii Blue Air pentru acoperirea pierderilor din pandemie şi susţinerea activităţii acesteia până la 31 decembrie 2020 au fost eliminate.

OUG 167/2020 prevede instituirea unei scheme de ajutor de stat prin care să se acorde un sprijin financiar pentru susţinerea activităţii aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000 şi 3 milioane de pasageri pe an pentru care consiliile judeţene au calitatea de autoritate publică tutelară pentru compensarea pierderilor înregistrate în perioada martie/iunie 2020 ca urmare a pandemiei COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie. Ministerul Lucrărilor Publice şi Dezvoltării şi Administraţiei are calitatea de administrator al schemei de ajutor de stat, bugetul maxim al schemei de ajutor de stat fiind de 22.284.000 lei.

Totodată, OUG 167/2020 modifică şi completează OUG 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat societăţii Compania Naţionale TAROM şi societăţii Blue Air Aviation pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.

Potrivit amendamentelor adoptate de Comisia pentru buget, însuşite de plenul Senatului, se abrogă din OUG 139/2020 articolul prin care Ministerului Finanţelor Publice era autorizat "să garanteze în numele şi contul statului, la solicitarea societăţii Blue Air, unul sau mai multe împrumuturi, după caz, contractate de beneficiar (...) pe o perioadă de şase ani cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare".

"Ajutorul de stat, sub forma de garanţie de stat, se acordă în scopul acoperirii cheltuielilor de exploatare şi de capital necesare susţinerii activităţii Blue Air până la data de 31 decembrie 2020 şi nu va depăşi valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei de COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie evaluate de această companie şi stabilită în conformitate cu decizia de autorizare a Comisiei Europene", este altă prevedere abrogată de Senat.

Camera Deputaţilor va dezbate în calitate de for decizional OUG 167/2020 privind unele măsuri pentru susţinerea activităţii unor aeroporturi regionale, în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19 şi pentru modificarea şi completarea OUG 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat TAROM Blue Air pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8816 / 10087
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...