ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Reducerea impozitului pentru proprietarii de spații comerciale – o ecuație cu multe necunoscute

20 Mai 2020   |   Andreea Vlad, Manager, Taxe Directe, Cristina Manea, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte România

Dincolo de sprijinul acordat proprietarilor, prin adoptarea acestei măsuri, autoritățile au avut în vedere și protejarea chiriașilor, prin înlesnirea mecanismelor de negociere între părți.

 
 
Seria de măsuri fiscale implementate în contextul pandemiei de COVID-19 a fost completată, recent, prin adoptarea unei noi ordonanțe de urgență care conține, printre altele, anumite facilități de care pot beneficia proprietarii de spații în anumite condiții. Este vorba de OUG 69/2020, care prevede reducerea impozitului anual pe clădiri cu până la 50% pentru spațiile comerciale, zonă în care piața a demonstrat că nu poate susține amânarea sau anularea plății chiriilor, conform actelor normative anterioare. Autoritățile locale vor decide în ce cuantum se va aplica această reducere. Cel mai probabil, de această facilitate vor beneficia, în principal, proprietarii de centre comerciale, însă numai pentru spațiile în care activitatea a fost afectată sau întreruptă de restricțiile impuse în contextul pandemiei de COVID-19.


Dincolo de sprijinul acordat proprietarilor, prin adoptarea acestei măsuri, autoritățile au avut în vedere și protejarea chiriașilor, prin înlesnirea mecanismelor de negociere între părți.

Ce condiții trebuie îndeplinite de proprietari?

Decizia de a reduce impozitul pe clădiri a fost lăsată la latitudinea consiliilor locale, care au posibilitatea să adopte măsura până la data de 14 august 2020. În cazul în care autoritățile locale decid acordarea facilității, potențialii beneficiari trebuie să depună la organul fiscal local competent o cerere de acordare a reducerii însoțită de o declarație pe proprie răspundere, până în data de 15 septembrie 2020.

Proprietarii care au spațiile închiriate trebuie să îndeplinească o condiție suplimentară pentru a beneficia de scăderea impozitului, respectiv să fi redus chiria cu cel puțin 50%, proporțional cu diminuarea spațiului destinat activităților economice. Aceste condiții vor fi menționate și în cadrul declarației pe proprie răspundere. Totuși, economic vorbind, cel mai probabil, reducerea chiriei cu 50% nu poate fi compensată decât într-o foarte mică măsură de această facilitate.

Pentru cei care au plătit deja impozitele datorate pentru acest an, există posibilitatea restituirii diferenței la cerere. În același timp, rămâne aplicabilă acordarea bonificației de 10% pentru plata impozitului la termen (până la data de 30 iunie 2020), inclusiv în cazul proprietarilor care vor beneficia de reducerea suplimentară de până la 50%.

Multe întrebări fără răspuns

Ca orice text de lege adoptat în regim de urgență în ultimul timp, și OUG 69/2020 lasă loc la numeroase teme de dezbatere. În primul rând, nu se știe pe ce perioadă se aplică reducerea impozitului. Este neclar dacă vorbim de o reducere cu până la 50% a impozitului anual pe clădiri sau această reducere ar trebui aplicată proporțional cu durata stării de urgență. Deși se vorbește despre impozitul anual, la început se menționează aplicarea acestei măsuri fiscale strict pe durata stării de urgență.

În al doilea rând, trebuie să se clarifice dacă această măsură fiscală este aplicabilă doar pentru acei proprietari care au redus chiria cu cel puțin 50% pe durata stării de urgență sau poate fi aplicată și de către cei care vor lua această hotărâre pentru perioadele viitoare. Așa cum reiese din textul de lege, par sa fie îndreptățiți doar cei care deja au optat pentru o astfel de măsură, ceilalți pierzând acest drept, odată cu încheierea stării de urgență pe teritoriul României.

Nu în ultimul rând, rămâne de stabilit în ce măsură procentele sunt corelate. În timp ce proprietarii trebuie să scadă chiria cu cel puțin 50%, reducerea în cazul impozitului pe clădiri rămâne la latitudinea consiliilor locale, care au libertatea să stabilească nu doar procentul de reducere, ci și dacă acordă sau nu facilitatea.
Așadar, cu toate ca autoritățile au urmărit, prin această măsură, să sprijine atât proprietarii de spații, cât și chiriașii, facilitatea nu pare a fi suficient de convingătoare pentru a influența anumite tranzacții în piață. Și asta dincolo de numeroasele semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea acesteia.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8937 / 9630
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
    LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
    bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a oferit consultanță companiei germane de tehnologie cbs în achiziția diviziei SAP a SkyConsult | Cristina Daianu (Partener): ”A fost o tranzacție deosebit de dificilă. Proiectul a combinat elemente brownfield și greenfield”
    Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
    Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
    Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
    Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...