ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Reglementări privind Monitorizarea Investițiilor Străine Directe în România – Implementare prin OUG

19 Mai 2022   |   Dumitru Rusu, Avocat asociat Voicu & Filipescu

Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.

 
 
Cu excepția unei scurte explicații în presă din partea directorului SRI privind faptul că rolul acordat de către Guvern către SRI conform OUG 46/2022  este parte a implementării unor reglementări europene, ordonanța, intrată în vigoare în 18 aprilie 2022, a fost discretă și fără impact mediatic ori în opinia publică, în mod similar cu directa intrare în vigoare a Regulamentului (UE) 2019/452 – Regulamentul de Monitorizare Investiții Străine Directe.

Am prezentat regulamentul și proiectul de ordonanță de implementare în alt buletin juridic: https://www.vf.ro/newsletter-october-2020/.

Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.


Aspecte importante aduse de OUG 46/2022:
►    Acest mecanism de monitorizare este exercitat de CEISD – Comisia pentru examinarea investiţiilor străine directe, organism inter-ministerial fără personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și constituit prin decizia primului ministru (numirea este așteptată în 30 de zile de la OUG 46/2022).
►    CEISD este organ deliberativ și de pre-monitorizare, al cărui rol este de a analiza toate intențiile de investiții străine directe și aprobă / aprobă condiționat sau refuză acele investiții străine directe care prezintă posibila amenințare pentru securitatea sau ordinea publică. CEISD are dreptul să ia decizii și să emită avize obligatorii și conforme către Consiliul Concurenței, emitentul formal a deciziilor.
►    CEISD va include reprezentanți de la biroul primului ministru, Ministerului Economiei, Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerului Finanţelor, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Afacerilor Externe și Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței asigură secretariatul CEISD și este de asemenea entitatea administrativă care emite deciziile juridice în baza OUG 46/2022 (având în vedere lipsa personalității juridice a CEISD).
►    În linii mari, ariile de monitorizare a investițiilor sub mecanismul general se suprapun cu cele din Regulament, având în vedere și caracterul lor general – securitatea națională vs. securitatea sau ordinea publică. E relevant însă de menționat că atât Regulamentul european cât și OUG 46/2022, ca lege locală de implementare, aduc în atenție aspecte noi supuse monitorizării, libertatea și pluralismul presei și accesul la informații sensibile, precum și definiții specifice ale tehnologiilor critice.
►    Există și un prag minim de materialitate de 2 millioane euro pentru monitorizarea de către CEISD, dar acest prag poate fi înlăturat în mod discreționar (monitorizarea de către CSAT nu include un prag minim de materialitate).
►    Avem de asemenea o definiție mai largă a ce înseamnă investiție nouă în OUG 46/2022, cu referire nu numai la noi investiții „clasice” precum achiziționarea de afaceri și active, dar de asemenea și extinderi ale facilităților existente, lansarea de noi produse și linii de afaceri, diversificarea activității. Va fi dificil de analizat cum va fi implementată, să sperăm în clarificări aduse prin normele de aplicare.
►    Mecanismul implică pre-aprobare obligatorie, cu sancțiuni semnificative ca valoare pentru încălcări, i.e. se pot aplica sancțiuni (de către Consiliul Concurenței) cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală din anul anterior aplicării sancțiunii. Amenzi între 10 și 50 milioane de lei pot fi aplicate în lipsa unei cifre de afaceri pe anul anterior.
►    Există posibilitatea unor analize și intervenții ulterioare – încă neclar dar pare că CEISD are un astfel de rol pentru o intervenție ulterioară (ex-post), cu posibile măsuri protective precum suspendarea drepturilor de vot și vânzări forțate ale participațiilor prin licitații publice. Clarificări ar putea fi aduse prin normele de aplicare.
►    OUG 46/2022 exclude în mod formal investițiile de portofoliu ale investitorilor non-EU de la aplicare dar definiția este foarte îngustă, bazată pe două condiții cumulative: (a) dobândirea de valori mobiliare pe pieţele de capital organizate şi reglementate şi (b) care nu permit participarea directă la administrarea societăţii comerciale.
►    A doua condiție este foarte sensibilă având în vedere că face referință la posibilitatea de a participa în mod direct la administrarea societăţii comerciale, nu la implicarea efectivă (i.e. dacă investitorul are dreptul / puterea de a nominaliza / influența nominalizarea unor reprezentanți în organele de conducere sau supraveghere și nu numirea / desemnarea efectivă).
►    Sunt așteptate norme de aplicare ce urmează să fie emise de Consiliul Concurenței în 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței – 18 iunie 2022.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 368 / 17642
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Băiculescu & Asociații își consolidează echipa prin cooptarea a doi avocați | Vasile Băiculescu, Managing Partner: Interesul nostru pentru avocați talentați și cu experiență relevantă rămâne deschis
    Cum s-a schimbat România în ultimul deceniu și ce spun expații din avocatură despre viața, oamenii și experiențele de aici | Gianluca Carlesso (Carlesso Law Firm), avocatul care lucrează din București, Roma și Milano: Țara este sigură, piața avocaturii este una competitivă, iar relația cu autoritățile este transparentă. Prezența multor străini și cunoașterea limbilor străine de către români fac posibilă socializarea, stabilirea de prietenii și schimbul de experiențe
    Avocații CEE Attorneys - Boanță, Gîdei și Asociații obțin o decizie cu impact semnificativ asupra procedurilor cu autoritățile publice. CAB anulează unele prevederi din Ordinul 991 ̸ 2021
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000: The World’s Leading Patent Professionals - 2022”. ZRVP, Mușat & Asociații și NNDKP, în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Studiu Refinitiv | Cum și-au împărțit firmele de avocatură harta fuziunilor și achizițiilor din zona EMEA după primele cinci luni din 2022. CMS domină clasamentul general, iar o firmă cu 200 de avocați ocupă primul loc în Europa Estică
    LegiTeam | Bulboacă & Asociații recrutează Avocat Senior (Banking & Finance)
    LegiTeam | Bulboacă & Asociații recrutează Avocat Stagiar (Banking&Finance)
    În ciuda condițiilor grele în care se derulează afacerile, preocuparea pentru respectarea regulilor privind protecția datelor personale nu și-a pierdut importanța, spun avocații CEE Attorneys | Krisztina Voicu, Partener: Am construit o echipă specializată în protecția datelor personale, formată din avocați care au deja experiență considerabilă în această arie. Unul din trei proiecte presupune abordare și consultanță și din perspectiva GDPR
    Aria de Employment de la Mușat & Asociații a avut în ultimul an o încărcătură constantă de proiecte de anvergură, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și în sfera litigiilor de muncă | De vorbă cu avocații firmei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2022 pe piața muncii. Creșterea numărului de cereri care vizează restructurarea afacerii, urmată de șomaj tehnic sau de concedieri, evidențiată în analiza tendințelor observate de specialiști anul acesta
    Noile tendințe și schimbarea priorităților pe piața muncii, analizate de avocații ZRVP | Cătălin Micu, Partener: Firmele se vor concentra pe gestionarea celor două segmente de salariați care vor prinde cel mai probabil contur: „angajații inhouse” și „angajații freelanceri” . Proiectele cu un consum semnificativ de resurse sunt cele în care se lucrează la „rescrierea” procedurilor ̸ politicilor necesare pentru implementarea pe termen lung a sistemului de lucru hibrid
    Pharmaceuticals & Life Sciences | Chiar dacă o anumită incertitudine a fost creată de pandemia Covid-19 sau de războiul din Ucraina, România pare că rămâne o piață interesantă, cel puțin la nivel regional, spun avocații Filip & Company. Silviu Vasile (Counsel): Am asistat în mandate ce au implicat relocarea unor activități din Ucraina în România. Este posibil ca, pe măsură ce războiul se prelungește, să întâlnim și situații de deschidere de activități medicale în România sau de dezvoltare a unor capacități suplimentare de producție sau distribuție
    În ultimele 12 luni, avocații firmei Bulboacă & Asociații au fost implicați în peste zece fuziuni și achiziții, dintre care patru încă sunt în derulare. De vorbă cu Adrian Bulboacă (Managing Partner), despre factorii cheie ai evoluției tranzacțiilor de tip M&A în acest an, industriile în care există apetit pentru investiții, clienți și proiecte importante
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...