Reglementări privind Monitorizarea Investițiilor Străine Directe în România – Implementare prin OUG
19 Mai 2022 Dumitru Rusu, Avocat asociat Voicu & Filipescu
Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.
| |
Cu excepția unei scurte explicații în presă din partea directorului SRI privind faptul că rolul acordat de către Guvern către SRI conform OUG 46/2022 este parte a implementării unor reglementări europene, ordonanța, intrată în vigoare în 18 aprilie 2022, a fost discretă și fără impact mediatic ori în opinia publică, în mod similar cu directa intrare în vigoare a Regulamentului (UE) 2019/452 – Regulamentul de Monitorizare Investiții Străine Directe.
Am prezentat regulamentul și proiectul de ordonanță de implementare în alt buletin juridic: https://www.vf.ro/newsletter-october-2020/.
Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.
Am prezentat regulamentul și proiectul de ordonanță de implementare în alt buletin juridic: https://www.vf.ro/newsletter-october-2020/.
Ca principiu, considerațiile noastre anterioare rămân valabile (cu câteva completări și suplimentări descrise mai jos), acest mecanism de monitorizare a investițiilor străine directe concurând și suprapunându-se cu mecanismul general pre-existent de monitorizare a investițiilor exercitat de către Consiliul Concurenței și Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) conform Deciziei CSAT nr. 73/2012.
Aspecte importante aduse de OUG 46/2022:
► Acest mecanism de monitorizare este exercitat de CEISD – Comisia pentru examinarea investiţiilor străine directe, organism inter-ministerial fără personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și constituit prin decizia primului ministru (numirea este așteptată în 30 de zile de la OUG 46/2022).
► CEISD este organ deliberativ și de pre-monitorizare, al cărui rol este de a analiza toate intențiile de investiții străine directe și aprobă / aprobă condiționat sau refuză acele investiții străine directe care prezintă posibila amenințare pentru securitatea sau ordinea publică. CEISD are dreptul să ia decizii și să emită avize obligatorii și conforme către Consiliul Concurenței, emitentul formal a deciziilor.
► CEISD va include reprezentanți de la biroul primului ministru, Ministerului Economiei, Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ministerului Finanţelor, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Afacerilor Externe și Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței asigură secretariatul CEISD și este de asemenea entitatea administrativă care emite deciziile juridice în baza OUG 46/2022 (având în vedere lipsa personalității juridice a CEISD).
► În linii mari, ariile de monitorizare a investițiilor sub mecanismul general se suprapun cu cele din Regulament, având în vedere și caracterul lor general – securitatea națională vs. securitatea sau ordinea publică. E relevant însă de menționat că atât Regulamentul european cât și OUG 46/2022, ca lege locală de implementare, aduc în atenție aspecte noi supuse monitorizării, libertatea și pluralismul presei și accesul la informații sensibile, precum și definiții specifice ale tehnologiilor critice.
► Există și un prag minim de materialitate de 2 millioane euro pentru monitorizarea de către CEISD, dar acest prag poate fi înlăturat în mod discreționar (monitorizarea de către CSAT nu include un prag minim de materialitate).
► Avem de asemenea o definiție mai largă a ce înseamnă investiție nouă în OUG 46/2022, cu referire nu numai la noi investiții „clasice” precum achiziționarea de afaceri și active, dar de asemenea și extinderi ale facilităților existente, lansarea de noi produse și linii de afaceri, diversificarea activității. Va fi dificil de analizat cum va fi implementată, să sperăm în clarificări aduse prin normele de aplicare.
► Mecanismul implică pre-aprobare obligatorie, cu sancțiuni semnificative ca valoare pentru încălcări, i.e. se pot aplica sancțiuni (de către Consiliul Concurenței) cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri globală din anul anterior aplicării sancțiunii. Amenzi între 10 și 50 milioane de lei pot fi aplicate în lipsa unei cifre de afaceri pe anul anterior.
► Există posibilitatea unor analize și intervenții ulterioare – încă neclar dar pare că CEISD are un astfel de rol pentru o intervenție ulterioară (ex-post), cu posibile măsuri protective precum suspendarea drepturilor de vot și vânzări forțate ale participațiilor prin licitații publice. Clarificări ar putea fi aduse prin normele de aplicare.
► OUG 46/2022 exclude în mod formal investițiile de portofoliu ale investitorilor non-EU de la aplicare dar definiția este foarte îngustă, bazată pe două condiții cumulative: (a) dobândirea de valori mobiliare pe pieţele de capital organizate şi reglementate şi (b) care nu permit participarea directă la administrarea societăţii comerciale.
► A doua condiție este foarte sensibilă având în vedere că face referință la posibilitatea de a participa în mod direct la administrarea societăţii comerciale, nu la implicarea efectivă (i.e. dacă investitorul are dreptul / puterea de a nominaliza / influența nominalizarea unor reprezentanți în organele de conducere sau supraveghere și nu numirea / desemnarea efectivă).
► Sunt așteptate norme de aplicare ce urmează să fie emise de Consiliul Concurenței în 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței – 18 iunie 2022.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 4801 / 10222 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





