
Retrospectiva anului 2023 în materie de concurență și la ce să ne așteptăm în 2024
23 Ianuarie 2024
Cătălin Suliman (partener), Silviu Vasile (partener) - Filip & CompanyÎn anul 2024 suntem într-un punct de cotitură generată de mai multe aspecte (interne și externe autorității). Schimbările ce vor avea loc la nivelul autorității de concurență vor determina direcția de acțiune a acesteia în următorii ani.
![]() |
În anul 2024 suntem într-un punct de cotitură generată de mai multe aspecte (interne și externe autorității). Schimbările ce vor avea loc la nivelul autorității de concurență vor determina direcția de acțiune a acesteia în următorii ani. Consiliul Concurenței trebuie să rămână un organ redutabil de supraveghere și control al piețelor, ceea ce va presupune o creștere a numărului de investigații și analize noi, precum și un control riguros al faptelor anticoncurențiale. Acest scenariu impune o implicare și mai accentuată în promovarea regulilor de concurență, menținerea standardului ridicat în privința deciziilor de sancționare, diversificarea piețelor supuse analizei autorității, dar și menținerea expertizei și reputației instituționale sau atragerea resursei umane specializate.
Așteptările pentru anul 2024 privesc, de asemenea, și asigurarea unei coerențe pentru aplicarea noilor atribuții ale autorității de concurență, în special în domeniul digital, în domeniul financiar-bancar, al retailului alimentar, farmaceutic, precum și în materie de concurență neloială. De asemenea, rămâne un element definitoriu poziția autorității de concurență drept partener de dialog în relația cu mediul de afaceri, inclusiv în ceea ce privește controlul concentrărilor economice și rolul său în materia de analizei investițiilor străine directe.
În materie de oportunități, autoritatea de concurență poate oferi un cadru mai larg de conformare prin acțiuni de promovare a regulilor de concurență, creșterea aplicării modului de clemență, aplicarea unui regim de susținere a agenților economici care cooperează cu autoritatea și care participă, în mod activ, la atenuarea efectelor unor practici anticoncurențiale.
În final, anticipăm că autoritatea de concurență va continua analizele sectoriale în domenii cheie ale economiei, în special cele care privesc piețe cu impact major asupra populației.
A. Investigații de încălcare a legislației de concurență. Noile atribuții ale Consiliului Concurenței
În prima parte a anului 2023, autoritatea de concurență s-a concentrat pe finalizarea unor investigații a căror analiză s-a întins pe mai mulți ani, valoarea totală a amenzilor aplicate indicând o reducere semnificativă a activității de sancționare. Accentul a fost pus, în special, pe cazuri în care au existat recunoașteri ale faptelor investigate sau aspecte privind licitațiile publice.
Deși există un număr ridicat de investigații în curs, este probabil ca în anul 2024 să crească numărul de investigații noi declanșate de autoritate, având în vedere numărul relativ redus de investigații noi lansate în anul 2023. Acestea pot apărea ca urmare a finalizării unor analize sectoriale, a primirii unor plângeri și sesizări sau al unor informații primite de autoritate în cadrul exercitării atribuțiilor sale.
Un factor important în acest moment este asigurarea unei funcționări eficiente, inclusiv la nivelul plenului Consiliului Concurenței prin definitivarea procedurilor de numire a membrilor plenului în formula completă, precum și atragerea de personal, autoritatea fiind într-un punct în care are nevoie să atragă expertiză (juridică, tehnică și economică) care să susțină un număr mai mare de analize realizate în același timp. Pentru asigurarea acesteia, autoritatea de concurență va trebui să identifice modalitățile cele mai eficiente pentru a atrage resursa umană, inclusiv din sectorul privat.
În privința investigațiilor și analizelor noi, anticipăm că domeniile-cheie ale activității economice care vor fi vizate, vor fi, în special, domeniul energiei (acoperind diversele ramuri ale acestuia), domeniul digital, domeniul farmaceutic, segmentul alimentar, sectorul de construcții, dar și zona de licitații publice privind noile proiecte de dezvoltare (mai ales ca urmare a intensificării aplicării PNRR).
B. Investigații sectoriale
Anul 2023 a continuat să fie unul relevant în zona investigațiilor sectoriale. În 2024, ne așteptăm ca analizele de cunoaștere a pieței să continue, fiind posibil ca acestea să privească elemente de natură pur locală sau chiar să fie inspirate din analizele realizate de alte autorități de concurență din regiune sau de către Comisia Europeană.
Sectoarele cu impact asupra societății (energie electrică, gaze naturale, carburanți, medicamente și servicii medicale, domeniul bancar, comerțul online, serviciile de transport, materialele de construcții sau zona de asigurări – în special RCA) vor rămâne sub lupa autorității și în 2024. Creșterile de costuri anticipate în aceste segmente de piață vor determina o analiză atentă din partea autorității de concurență, în special pentru a putea verifica și preveni apariția unor coordonări comportamentale dincolo de limitele permise de lege.
C. Sancțiuni
Sistemul sancționator aplicabil în România în materie de concurență permite aplicarea de sancțiuni de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul anterior sancțiunii. Se poate observa un fenomen de creștere a amenzilor de bază propuse, inclusiv de agravare a răspunderii întreprinderii sancționate până la cifra de afaceri mondială.
Este foarte important să existe un echilibru în procesul de determinare a amenzilor, pentru a evita ca acestea să devină o formă indirectă de presiune asupra mediului de afaceri ș.
În măsura în care abordarea de majorare a amenzilor va continua, anticipăm ca numărul litigiilor de concurență să continue să crească, mai ales în situația în care probatoriul prezentat nu va fi suficient pentru a susține o sancțiune semnificativă. O creștere disproporționată a procentului de amendă aplicat societăților investigate, mai ales în cazurile în care acuzațiile nu sunt clare sau probatoriul este nesatisfăcător, este un proces periculos și ireversibil, acest lucru afectând serios piețele unde vor fi aplicate astfel de sancțiuni (de exemplu, unele societăți vor fi eliminate de pe piață sau vor întâmpina dificultăți serioase ca urmare a aplicării sancțiunilor). În 2023, instanțele de judecată au emis o serie de decizii prin care decizii ale autorității de concurență au fost desființate în tot sau în parte. Acest proces este normal care va continua să asigure echilibrul necesar din perspectivă probatorie și a nivelului sancțiunilor aplicate prin raportare la gravitatea faptelor identificate.
De asemenea, este important ca autoritatea de concurență să depună eforturi pentru a identifica modalități de soluționare a situațiilor investigate fără aplicarea unor amenzi (spre exemplu, prin acceptarea de angajamente sau măsuri), mai ales în contextul economic actual, în care nu este exclus ca economia României să intre într-o perioadă de stagnare sau chiar recesiune.
D. Concentrările economice și controlul investițiilor străine directe
Anul 2023 a fost unul intens din perspectiva operațiunilor de concentrare economică, fiind analizate un număr de peste 100 de astfel de operațiuni. Mai ales în ultima parte a anului 2023, autoritatea de concurență a reușit performanțe remarcabile de reducere a timpului de analiză și de emitere a unor decizii de autorizare în perioade foarte scurte. Aceste eforturi au fost percepute pozitiv de mediul de afaceri, crescând sentimentul de încredere în capacitatea autorității de a reacționa prompt la nevoile de tranzacționare din piață.
Pe de altă parte, în 2024, Consiliul Concurenței va trebui să răspundă provocărilor generate de lărgirea sferei de control în privința investițiilor străine directe (acestea acoperind acum, formal, atât investitorii din afara Uniunii Europene, cât și investitorii europeni). În lipsa unor instrucțiuni de clarificare și având în vedere interpretarea largă a domeniilor în care pot exista implicații din perspectiva siguranței naționale, va exista un val de notificări a investițiilor care va ridica probleme din perspectiva calendarului de aprobare atât a acestora, cât și a deciziilor în materie de concentrări economice.
Soluția salvatoare ar putea veni atât din perspectiva unor clarificări emise de autoritatea de concurență, cât și din perspectiva eficientizării timpului de răspuns, în special în privința operațiunilor realizate de investitori europeni cu impact limitat sau inexistent asupra siguranței naționale. Astfel, dorința statului român de a fi informat este satisfăcută fără a genera întârzieri semnificative în procesul investițional. Investițiile străine în România vor constitui un capitol strategic de care poate depinde echilibrarea / susținerea economiei locale. Orice bariere nenecesare în privința acestor investiții ar trebui eliminate, iar Consiliul Concurenței are un rol cheie în implementarea unor acțiuni de eficientizare a procesului de analiză, inclusiv în privința investițiilor străine directe.
E. Inspecții inopinate
Asigurarea bunei funcționări a autorității de concurență prin finalizarea procesului privind componența Plenului Consiliului Concurenței va avea și un efect în privința creșterii numărului de investigații noi și , mai departe, al numărului de inspecții inopinate.
Deși este dificil de estimat numărul inspecțiilor inopinate, cu siguranță acesta va crește față de cel din 2023, fiind de așteptat ca inspecțiile să rămână principalul mijloc de colectare de informații de către autoritatea de concurență. Totodată, este de așteptat ca autoritatea de concurență să aplice noile prerogative în materie de inspecții inopinate conferite de modificările legislative de la finalul anului 2023 (inclusiv în privința inspectării echipamentelor personale).
F. Contestarea deciziilor Consiliului Concurenței
Este important de menționat faptul că există unele tendințe de anulare de către instanțele de judecată a unor decizii ale autorității de concurență, ceea ce este un fenomen de normalitate care va aduce beneficii reale analizelor de concurență și, totodată, mai multă predictibilitate în această zonă – autoritatea de concurență fiind obligată să dedice mai mult timp asigurării îndeplinirii standardului de probă impus în materie de concurență.
Acest proces va continua în anul 2024, când sunt așteptate o serie de decizii în cazuri importante finalizate de autoritatea de concurență.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1215 / 9603 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...