
CCR: Coordonarea măsurilor adoptate în starea de urgenţă revine ministrului de Interne, nu unei structuri din subordine (motivare)
16 Iulie 2020
AGERPRESCurtea consideră că intervenţia legislativă este neconstituţională, întrucât, potrivit OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, coordonarea aplicării măsurilor dispuse prin decret revine MAI.
Coordonarea măsurilor adoptate în perioada stării de urgenţă revine ministrului Afacerilor Interne, nu unei structuri din subordine, arată Curtea Constituţională în motivarea deciziei prin care a admis o obiecţie referitoare la modificarea Legii nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române.
Modificarea criticată prevedea că "în cazul instituirii stării de urgenţă, ori a unor situaţii excepţionale în care este afectată grav ordinea publică, coordonarea aplicării măsurilor dispuse prin decret revine Inspectoratului General al Poliţiei Române".
Curtea consideră că intervenţia legislativă este neconstituţională, întrucât, potrivit OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, coordonarea aplicării măsurilor dispuse prin decret revine MAI.
Modificarea criticată prevedea că "în cazul instituirii stării de urgenţă, ori a unor situaţii excepţionale în care este afectată grav ordinea publică, coordonarea aplicării măsurilor dispuse prin decret revine Inspectoratului General al Poliţiei Române".
Curtea consideră că intervenţia legislativă este neconstituţională, întrucât, potrivit OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă, coordonarea aplicării măsurilor dispuse prin decret revine MAI.
"Cele două ipoteze care justifică instituirea stării de urgenţă vizează, pe de o parte, existenţa unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională ori funcţionarea democraţiei constituţionale, iar, pe de altă parte, iminenţa producerii ori producerea unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre. Astfel, în privinţa primei ipoteze, coordonarea aplicării măsurilor dispuse (...) revine MAI. În privinţa celei de-a doua ipoteze, (...) gestionarea măsurilor dispuse prin decret revine Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, sub conducerea nemijlocită a ministrului afacerilor interne şi sub coordonarea prim-ministrului. Prin urmare, Curtea observă că (...) sunt angrenate toate structurile specializate din cadrul MAI (...), precum şi forţe de sprijin din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, context în care competenţele de coordonare a măsurilor adoptate în această situaţie trebuie să aparţină persoanei cu rol decizional la nivelul MAI, respectiv ministrului, şi nu unei structuri aflate în subordinea ministerului", se arată în motivarea publicată joi pe site-ul CCR.
Potrivit documentului, IGPR este doar o structură aflată în subordinea MAI, alături de alte structuri precum Jandarmeria Română, Poliţia de Frontieră, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă sau Inspectoratul General de Aviaţie.
"Aşa fiind, Curtea constată că stabilirea în sarcina Inspectoratului General al Poliţiei Române a coordonării aplicării măsurilor dispuse prin decret în cazul instituirii stării de urgenţă ori al unor situaţii excepţionale în care este afectată ordinea publică, astfel cum se dispune în cuprinsul art. 261 din Legea nr.218/2002, reglementare nou-introdusă prin legea care face obiectul prezentei sesizări, vine în contradicţie cu cadrul legal deja existent aplicabil în această materie", se mai menţionează în motivare.
Pe 8 iulie, CCR a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că prevederile art.I pct.4 şi pct.5, art.II pct.1, cu referire la modificarea art.69 ind.1 alin.(3) şi (4) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, precum şi art.II pct.2 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, precum şi pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, sunt neconstituţionale.
Pe de altă parte, judecătorii constituţionali au respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi au constatat că celelalte prevederi criticate din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, precum şi pentru modificarea Legii nr.360/2002 privind Statutul poliţistului sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
Obiecţia de neconstituţionalitate a fost formulată de Guvernul României, fiind transmisă CCR pe 3 iunie.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3358 / 5496 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...