ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modificarea Legii exproprierii facilitează autorizarea anumitor categorii de proiecte publice

18 Noiembrie 2020   |   Irina Suătean (associate) şi Ilinca Porojan (associate) – Filip & Company

Prin noua modificare adusă Legii exproprierii, se înlesnește procedura de autorizare, din perspectiva cerințelor pentru protecția mediului, pentru anumite categorii de proiecte considerate acum de interes public major.

 
 
Vineri, 13 noiembrie 2020, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 252/2020 pentru completarea art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică („Legea nr. 252/2020”). Modificarea introdusă prin Legea nr. 252/2020 facilitează procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții necesare pentru implementarea anumitor categorii de proiecte publice.

În concret, Legea nr. 252/2020 adaugă un nou alineat la art. 5 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică („Legea exproprierii”) prin care anumite categorii de proiecte, mai exact cele care au fost declarate de interes național și traversează localități, drumuri județene, orășenești și comunale și asigură legăturile cu municipii, orașe și comune, fiind necesare pentru realizarea de obiective de interes local pentru dezvoltarea infrastructurii locale și lucrările privind producția și distribuția de energie electrică și termică având ca scop utilizarea durabilă a resurselor de apă, au fost calificate drept lucrări de interes public major.

Care este însă relevanța practică a calificării acestor lucrări ca fiind „de interes public major”, mai ales în contextul în care această noțiune nu are o definiție în dreptul național? Răspunsul la întrebare este oferit de Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului („Legea nr. 292/2018”).

Potrivit legislației în vigoare, în vederea executării lucrărilor de construcții este necesară obținerea autorizației de construire. Procedura obținerii autorizației de construire presupune pe de o parte, obținerea certificatului de urbanism, împreună cu toate avizele prevăzute de acesta, iar pe de altă parte, obținerea unui punct de vedere al autorității competente pentru protecția mediului în vederea confirmării sau infirmării necesității de a parcurge procedura evaluării impactului asupra mediului.

Potrivit Legii nr. 292/2018, inițial se stabilește dacă respectivul proiect trebui supus evaluării impactului asupra mediului sau nu. În situația în care respectivul proiect urmează a fi desfășurat într-o zonă ce face parte dintr-o arie protejată, într-o etapă preliminară se stabilește și dacă proiectul urmează a fi supus evaluării adecvate asupra mediului. Scopul acestei evaluări este de a determina dacă respectivul proiect dăunează rețelei ecologice Natura 20001 sau nu.

În cazul în care în urma evaluării adecvate se constată că proiectul ar avea un impact negativ semnificativ asupra ariei protejate, autoritatea competentă pentru protecția mediului va respinge solicitarea de emitere a acordului de mediu. Totuși, în situația în care respectivul proiect trebuie realizat din considerente imperative de interes public major și în lipsa unei soluții alternative care să nu dăuneze mediului, atunci autoritatea va emite acordul de mediu, însă numai după stabilirea măsurilor de compensare necesare pentru a asigura coerența rețelei Natura 2000, cu informarea ori, după caz, consultarea Comisiei Europene.

O prevedere similară este cuprinsă și în OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice. Astfel, în cazul în care evaluarea adecvată relevă efecte negative semnificative asupra ariei naturale protejate şi, în lipsa unor soluţii alternative, planul sau proiectul trebuie totuşi realizat din considerente imperative de interes public major, autoritatea competentă pentru protecţia mediului emite acordul de mediu, avizul de mediu sau avizul Natura 2000, după caz, numai după stabilirea măsurilor compensatorii necesare pentru a proteja coerenţa globală a reţelei Natura 2000.

Așadar, prin noua modificare adusă Legii exproprierii, se înlesnește procedura de autorizare, din perspectiva cerințelor pentru protecția mediului, pentru anumite categorii de proiecte considerate acum de interes public major.

Totuși, deși inițial intenția inițiatorilor modificării a fost ca toate proiectele ce ar fi intrat în sfera de reglementare a Legii exproprierii să fie considerate de interes public major, în urma dezbaterilor parlamentare forma proiectului a suferit modificări în sensul restrângerii proiectelor considerate de interes public major.

Prin urmare, având în vedere că excepția este de strictă interpretare, în cazul celorlalte proiecte considerate de utilitate publică, dar care nu se încadrează în categoriile de lucrări introduse prin noua modificare a Legii exproprierii, nu se va putea deroga de la prevederile Legii 292/2018 în situația în care respectivul proiect ar dăuna ariei naturale protejate.



1. Natura 2000 este reţeaua ecologică europeană de arii naturale protejate şi care cuprinde arii de protecţie specială avifaunistică, stabilite în conformitate cu prevederile Directivei 79/409/CEE privind conservarea păsărilor sălbatice şi arii speciale de conservare desemnate de Comisia Europeană şi ale Directivei 92/43/CEE privind conservarea habitatelor naturale, a faunei şi florei sălbatice.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 55 / 16096
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR a asistat fondatorii în vânzarea Te-Rox Prod. RTPR a anunțat 7 tranzacții de M&A în ultima lună
    Pandemia a generat mandate complexe pentru avocații din practica de Healthcare & Pharma de la Wolf Theiss. Ileana Glodeanu (Partener): Continuăm să fim implicați în câteva tranzacții în sfera biotech și anticipăm câteva mișcări în piață, atât în Pharma, cât și în Healthcare
    BERD acordă un împrumut de 5 mil. EUR combinatului siderurgic Donalam Călăraşi. Finanţare asistată de DLA Piper Romania
    Studiu CMS: Companiile din Europa Centrală și de Est sunt interesate de oportunitățile „verzi” oferite de Inițiativa „Belt & Road”. Varinia Radu, Partner CMS România: Investitorii chinezi și-au exprimat interesul pentru finanțarea și construirea proiectelor feroviare în România, a celor de infrastructură mare, dar și in domeniul energiei regenerabile
    Dubla impozitare și ignorarea prescripției de către Administrația Fondului pentru Mediu, confirmate definitiv ca nelegale de către ICCJ într-o cauză în care avocații D&B au asistat cu succes un contribuabil în disputa fiscală
    Clifford Chance, avocații băncilor în ultima emisiune de eurobonduri pe 2020. Ministerul Finanţelor a împrumutat 2,5 mld. € de pe pieţele externe
    Presiunea bugetară din ce în ce mai mare va obliga statul să caute soluții pentru creșterea încasărilor. Cum lucrează echipele specializate în soluționarea problemelor legate de fiscalitate de la Popescu & Asociații, ce mandate primesc și ce sfaturi le dau clienților în această perioadă
    În spatele scenei, alături de echipa de litigii de la CMS România, a cărei activitate a continuat la turație maximă în perioada crizei medicale. Horia Drăghici, Partener coordonator al practicii: Profilul activității contencioase a rămas în general neschimbat, remarcabilă fiind consolidarea poziției noastre în disputele strategice, ceea ce a generat o creștere a activității și a veniturilor
    Situație “excepțională” în arbitrajul ICSID legat de Roșia Montană. Tribunalul admite o „nouă cerere” introdusă de reclamanți, cu mai multe variante de obținere a unor compensații
    O nouă rundă de promovări la MPR Partners | Maravela, Popescu & Asociații. Trei avocați fac un pas înainte în carieră
    Cum lucrează performanta echipă de litigii fiscale a firmei Reff și Asociații|Deloitte Legal și ce sfaturi oferă clienților intrați în vizorul Fiscului. Mihnea Galgoţiu-Săraru, Partener: E posibil să vedem un fenomen ce se manifestă deja în Europa, al investitorilor privați care solicită daune de la stat pentru măsurile restrictive, pe motiv de discriminare, lipsă de proporționalitate sau absenţa unor măsuri compensatorii corespunzătoare
    „The Lawyer European Awards 2020”: 4 firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: Eastern Europe and the Balkans” | TZA și Popescu & Asociații, pe lista scurtă a premianților. ZRVP concurează, din nou, la titlul „European litigation team of the year”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...