
O nouă posibilitate de redresare pentru companiile în dificultate: Executările silite ar putea fi suspendate pe o perioadă de până la 12 luni, în cadrul concordatului preventiv
06 Aprilie 2021
BizLawyerConform analizei ONV LAW, noua procedură a acordului de restructurare presupune o etapă de negociere in afara instanței a unui acord de restructurare propus de debitor cu asistența unui administrator al restructurării – practician în insolvență - cu creditorii ale căror creanțe vor fi afectate de acord.
Ministerul Justiției a lansat în dezbatere publică, până la data de 9 aprilie a.c., noul proiect de lege privind procedura acordului de restructurare preventivă, care propune un mecanism îmbunătățit de restructurare și redresare financiară pentru companii, care să încurajeze abordarea timpurie a stării de dificultate. Noul proiect de act normativ transpune în legislația locală Directivă (UE) 2019/1023 și propune modificări semnificative în ceea ce privește suspendarea executărilor silite, apreciază specialiștii ONV LAW: se suspendă executările silite de drept de la data deschiderii procedurii, pentru susținerea negocierilor (4 luni, cu posibilitatea de prelungire, în condiții specifice, până la 12 luni).
Astfel, noua procedură a acordului de restructurare preventivă propusă de Ministerul Justiției privește cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei (UE) 2017/1132.
Astfel, noua procedură a acordului de restructurare preventivă propusă de Ministerul Justiției privește cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie şi decăderile, precum şi măsurile de sporire a eficienţei procedurilor de restructurare, de insolvenţă şi de remitere de datorie şi de modificare a Directivei (UE) 2017/1132.
“80% dintre reprezentanții mediului de afaceri consultați au fost în favoarea unei noi proceduri de restructurare, confidențială și extrajudiciară, care să încurajeze abordarea timpurie a stării de dificultate, transmite Ministerul în expunerea de motive. Aceasta este o gură de aer binevenită pentru companii în actualul context pandemic, în care în mod special sectorul HoReCa dar și întreg lanțul de distribuție și logistică care alimenta acest sector au fost puternic afectate”, declară Bogdan Frigioiu, Senior Associate ONV LAW.
La nivelul anului 2020, pe fondul situației epidemiologice de la nivel mondial, autoritățile au înregistrat o schimbare importantă în percepția și reacțiile companiilor, cu un volum crescut al societăților românești care au ales să acceseze mecanisme de prevenție, precum concordatul preventiv sau cel prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2019 pentru eșalonarea datoriilor bugetare. În 2020, valoarea activelor imobilizate ale companiilor care au accesat concordatul preventiv a crescut la peste 1 mld. euro, de la 15 mil. euro în 2019 și reprezintă peste 71% din valoarea totală a activelor companiilor intrate în insolvență și restructurare anul trecut. Totodată, cifra de afaceri cumulată a companiilor cu impact în economie care au accesat concordatul preventiv atinge aproape două treimi din valoarea companiilor care au accesat insolvența și restructurarea.
Conform analizei ONV LAW, noua procedură a acordului de restructurare presupune o etapă de negociere in afara instanței a unui acord de restructurare propus de debitor cu asistența unui administrator al restructurării – practician în insolvență - cu creditorii ale căror creanțe vor fi afectate de acord. Între cele mai importante aspecte:
→ intervenția judecătorului sindic în procedură are loc după ce debitorul a obținut votul creditorilor săi, în vederea confirmării planului de restructurare; aceasta înseamnă o libertate oferită de lege companiilor aflate în dificultate, pentru negocierea cu proprii creditori a condițiilor de plată a debitelor înregistrate.
→ pe durata perioadei de restructurare, dar nu mai mult de 3 ani, activitatea debitorului va fi supravegheată de administratorul restructurării, practician în insolvență;
→ procedura este una confidențială, care protejează compania/debitorul de stigmatul eșecului;
→ se consolidează protecția finanțărilor noi și intermediare, atât din perspectiva priorității la plată, dar și față de eventuale acțiuni în anulare într-o procedură de insolvență ulterioară;
→ se introduc dispoziţii referitoare la comunicarea prin mijloace electronice, la ținerea ședințelor creditorilor on-line sau a organizării on-line a licitațiilor privind valorificarea activelor debitorilor; spre deosebire de reglementarile anterioare.
→ pe durata perioadei de restructurare, dar nu mai mult de 3 ani, activitatea debitorului va fi supravegheată de administratorul restructurării, practician în insolvență;
→ procedura este una confidențială, care protejează compania/debitorul de stigmatul eșecului;
→ se consolidează protecția finanțărilor noi și intermediare, atât din perspectiva priorității la plată, dar și față de eventuale acțiuni în anulare într-o procedură de insolvență ulterioară;
→ se introduc dispoziţii referitoare la comunicarea prin mijloace electronice, la ținerea ședințelor creditorilor on-line sau a organizării on-line a licitațiilor privind valorificarea activelor debitorilor; spre deosebire de reglementarile anterioare.
Spre deosebire de actuala procedură a concordatului preventiv, reglementată conform Legii nr. 85/2014, care prevede o suspendare a executărilor silite abia ulterior omologării, nefiind foarte clar dacă aceasta se aplică doar pentru creditorii care au acceptat concordatul sau pentru toți creditorii, prin proiectul de lege se propun modificări în ceea ce privește suspendarea executărilor silite: se suspendă executările silite de drept de la data deschiderii procedurii de concordat, pentru susținerea negocierilor (4 luni, cu posibilitatea de prelungire, în condiții specifice, până la 12 luni).
După primirea propunerilor privind proiectul de act normativ care are ca și data limită 09.04.2021, acesta va fi transmis pentru aprobare către Camera Deputaților.
ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piața locală. Fondată în 2000, ONV LAW acordă consultanță juridică clientilor privați și instituționali în domenii precum achiziții publice și concesiuni, market entry, dreptul aviației și infrastructură aeroportuară, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurenței, dreptul mediului, precum și dreptul digital.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2493 / 5442 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Sameday la achiziția Cargus. Mai multi avocați cu senioritate înaltă, în echipa de proiect
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...