ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cele mai sensibile aspecte din mandatele avocaților specializați în protecția datelor cu caracter personal de la Guia Naghi & Partners au fost legate de incidentele de securitate. Bianca Naghi, Partener: Proiectele transfrontaliere care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit identificarea cerințelor legale aplicabile unor produse digitale extrem de inovatoare, au fost cele mai complicate

17 Septembrie 2021   |   Ștefania Enache

Echipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.

Bianca Naghi, Partener si Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP

 
 
Experiența specialiștilor Guia Naghi & Partners (GNP) a arătat faptul că, în materia protecției datelor cu caracter personal, conformarea nu este niciodată imposibilă. Bianca Naghi, Partener și Coordonator al practicii GDPR din cadrul GNP, subliniază că, uneori, dificultățile apar, dar pot întotdeauna să fie depășite, cu inventivitate și disponibilitate. „Dificultate în conformare apare constant atunci când clienții sunt obișnuiți, atât la nivel intern, cât și la nivel de industrie cu un mod de operare pe care avocații îl infirmă, cu un status quo care nu respectă legislația în vigoare și pe care clienții sunt reticenți să îl transforme”, a explicat avocatul într-un interviu acordat BizLawyer.


Atât la nivel național, cât și la nivel internațional, au fost publicate recent statistici care oglindesc practica autorității de supraveghere în domeniul datelor cu caracter personal.

Bianca Naghi consideră că informațiile acestea reprezintă un bun punct de pornire pentru a analiza atât evoluția nivelului de conformare a operatorilor din România, cât și implicarea autorității în demararea și finalizarea investigațiilor (din oficiu sau la plângere).

Datele indică faptul că, în 2020, autoritatea din România, care are 29 de angajați declarați, a primit un număr de 5.480 de plângeri, a soluționat 398 de investigații ex-officio, 194 de notificări de incidente de securitate și a răspuns la 1.151 de solicitări de clarificare. De asemenea, amenzile aplicate anul trecut ca urmare a investigațiilor din oficiu se ridică la un total de 139.000 euro (amenda cea mai mare aplicată vreodată rămânând cea din 2019, în cuantum de 150.000 euro).

„Operatorii la nivel național continuă să investească timp și resurse în acest demers de conformare cu GDPR, un demers pe care îl vedem continuu și prioritar pe agendele clienților din portfoliul GNP. Evoluția digitalizării în contextul anului 2020 a declanșat nevoia de implementare de noi soluții de organizare a activității interne (la nivel de angajați, dar și la nivel de clienți finali), toate cu impact semnificativ în materia protecției datelor cu caracter personal. Estimăm și pentru perioada următoare o continuare a digitalizării și a dezvoltării de noi modalități de a gestiona date personale”, precizează Partenerul GNP.




Analizele avocaților mai arată că, în ceea ce privește evoluția Dreptului, în ultimii trei ani, actele de legislație secundară, precum și deciziile de instanță (la nivel de Stat Membru și la nivel european), rămân principala sursă de clarificare pentru aspectele netranșate prin textul GDPR.

De altfel, GDPR reprezintă un cadru de reglementare principial care nu răspunde situațiilor punctuale și practice. Bianca Naghi atrage atenția că legislația secundară și precedentele la nivel european și național evoluează cu rapiditate, iar acesta este unul dintre principalele motive pentru care li se recomandă tuturor operatorilor să apeleze la specialiști în această materie, indiferent că sunt avocați sau nu (fiind cunoscut faptul că sunt mulți consultanți de factură tehnică care au experiența și expertiza necesară să ofere asistență de specialitate). „Cred că este important ca orice operator să fie conectat la o sursă de informații și expertiză pertinentă care să îi ofere claritate cu privire la riscurile pe care și le asumă, înainte de a și le asuma. Experiența noastră arată că investiția în a fi asistat de o echipă de avocați specializată, care cunoaște o anumită industrie mai îndeaproape, care este rodată în practicile autorității, poate contrabalansa nu doar riscul unei amenzi, ci și riscul de a pierde o reputație comercială construită meticulos în rândul propriilor clienți ”, nuanțează avocatul.

O echipă experimentată în proiecte GDPR

Echipa GNP axată pe practica de protecția datelor numără cinci membri: un partener coordonator, trei consultanți seniori și un avocat junior. Firma de avocatură are un portofoliu divers de clienți.

Partenerul GNP subliniază faptul că au fost aleși nu doar de clienții care au fost asistați de avocații GNP în cadrul implementării GDPR, ci și cei care au venit înspre firma de avocatură ca urmare a recomandărilor primite de la alți operatori. Indiferent de talie sau amprentă geografică, clienții GNP aparțin unor industrii variate, de la e-commerce și FMCG până la retail și industria farmaceutică.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
„Există două tipuri de mandate în practica GNP. Avem, pe de o parte, mandate generale în care acționăm asemeni unui departament intern și suntem implicați în toate aspectele legate de materia protecției datelor cu caracter personal. Pe de altă parte suntem mandatați punctual de clienții GNP care ne solicită asistență atunci când, fie se confruntă cu plângeri/investigații, fie doresc implementarea unui nou proiect cu impact pe datele cu caracter personal. Aria protecției datelor cu caracter personal este una de importanță la nivelul GNP”, menționează partenerul firmei de avocați.

De altfel, echipa GNP specializată în protecția datelor cu caracter personal gestionează mandate de responsabil cu protecția datelor (pentru clienții care aleg să externalizeze această funcție), mandate pentru implementarea de soluții digitale pentru acomodarea noii realități, dar și mandate în vederea asistenței în cadrul investigațiilor și procedurilor litigioase împotriva deciziilor autorității naționale.

„Proiectele cele mai complicate au fost proiectele transfrontaliere, care au avut în vedere conformitatea cu legislația privind protecția datelor în multiple State Membre, dar și proiectele unor companii care au dorit să identificăm cerințele legale aplicabile produselor lor digitale extrem de inovatoare. Nu în ultimul rând, complexe au fost și investigațiile realizate de autorități de supraveghere din alte State Membre pentru clienții GNP cu amprentă multinațională”, amintește Bianca Naghi.

Avocații lucrează îndeaproape cu clienți de talie internațională, campioni în utilizarea și implementarea de soluții digitale complexe, menite să faciliteze interacțiunea cu utilizatorii proprii în vederea creșterii loialității, dar și în vederea identificării de noi canale de comunicare și vânzare. Ei sunt implicați încă din faza de proiect, de la alegerea soluției digitale până la implementare, identificând cerințele legale și regulile de conformare.

„Aspectele cele mai sensibile în care am fost implicați au fost cele legate de incidentele de securitate (timpul extrem de scurt pentru notificarea autorității și minimizarea impactului fiind cruciale pentru a reduce riscurile). Incidentele de securitate au vizat fie transmiterea eronată a datelor, fie pierderea bazelor de date, inclusiv ca urmare a unor atacuri cibernetice”, indică avocatul.

Profesionistul GNP mai spune că proiectele de anvergură pentru practica firmei în materia protecției datelor au fost cele care vizau introducerea de noi modalități de contractare cu consumatorii (inclusiv prin identificarea persoanelor pe bază de biometrie), facilitarea prelucrării datelor în baze de date comune la nivel de grup de companii, transferul bazei de date de clienți de la un operator la altul (fie cu ocazia unor restructurări interne, fie cu ocazia implementării unor tranzacții).

În ceea ce privește proiectele complexe, Bianca Naghi amintește incidentele de securitate cauzate intenționat de factori externi (hackeri) sau de persoane la nivel intern (angajați sau diverși contractori).

În acest tip de mandate, echipa GNP colaborează punctual și cu societăți de avocatură străine, în special în situații de investigații transfrontaliere, dar acestea sunt informațiile pe care, acum, le pot oferi.  

Firma de avocatură are o experiență bogată de zeci de investigații la nivelul autorității naționale, toate la plângere sau din oficiu (inclusiv ca urmare a notificării de incidente de securitate). Până acum, echipa de avocați nu a fost implicată în investigații tematice, acestea fiind posibil a fi realizate în viitor la nivel național.

 
Citește pe In-house Legal Romania:

→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Roxana Buture, Legal Manager Nestlé Romania: Consider că frumusețea Nestlé constă în diversitate. Mai multe categorii de produse, mai multe modele de business aduc mai multă complexitate juridică, ceea ce ne ține antrenați și mereu pregătiți pentru orice provocare

 
→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Alex Potlog, Legal Director AbbVie pentru UK și Irlanda: Experiența mea în industria farma a însemnat colaborarea cu oameni extrem de inteligenți și talentați, pentru care prioritatea o reprezintă pacienții. Am văzut o industrie acționând proactiv la nivel global, demonstrând viziune și curaj, angajată la toate palierele societății și contribuind semnificativ la efortul colectiv de a depăși această situație dificilă
 
→   De vorbă cu unul dintre cei mai experimentați profesioniști ai Dreptului, inclus de Legal 500 pe lista celor mai influenți General Counsels din Europa Centrală și de Est | Radu Culic, Head of Legal la Roche România: Cheia de boltă este mentalitatea membrilor echipei juridice pe care o coordonez. Noi spunem „da, este posibil dacă...” și nu, „nu se poate pentru că...”


 
→   Provocările unei fuziuni în industria farma, gestionată integral de juriștii interni ai companiei. Cum a lucrat echipa condusă de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net în proiectul integrării unui lanț regional de farmacii




→   Meet the Professionals | Elena Iacob, Head of Legal and Compliance - Alliance Healthcare: Prețuiesc oamenii, în toate reușitele ei au un rol esențial. Performanța nu este doar despre rezultate, cifre, ci și despre spiritul echipei, interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Avocatul intern nu mai este doar un consultant, el a devenit un un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie
 





 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 819 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...