
Modificări importante în materie de fiscalitate, la orizont | Theodor Artenie, Tax Director - Schoenherr Tax Bucharest: Așteptăm forma finală în care vor fi adoptate proiectele de modificare a Codurilor Fiscal și de procedură fiscală. Cele două Directive europene care nu au fost încă transpuse în legislația națională ar putea genera anumite complicații pentru contribuabilii români
12 Decembrie 2019
Ștefania EnacheTheodor Artenie, tax director al Schoenherr Tax Bucharest SRL din 2013, coordonează derularea proiectelor în domeniul fiscal cu sprijinul echipei de consultanți fiscali și de specialiști în prețuri de transfer, în timp ce trei avocați de litigii intervin pentru a colabora cu acești specialiști în cadrul litigiilor fiscale.
![]() |
Theodor Artenie, Tax Director Schoenherr Tax Bucharest SRL |
Anul 2020 bate la ușă, iar companiile își fac deja planurile de dezvoltare. În acest context, reglementările fiscale reprezintă una dintre cele mai fierbinți probleme la care mediul de afaceri trebuie să fie foarte atent. Theodor Artenie, Tax Director Schoenherr Tax Bucharest SRL, societatea specializată în consultanță fiscală afiliată firmei de avocatură Schoenherr și Asociații SCA, atrage atenția că fiscalitatea românească este una extrem de fluidă, cu schimbări dintre cele mai surprinzătoare, uneori chiar abrupte.
„Chiar acum se află în proverbiala 'țeavă' două proiecte importante de modificare a Codului Fiscal și a Codului de procedură fiscală. Schimbările aduse de aceste două proiecte au fost amplu dezbătute în mediul public, astfel încât nu le voi relua aici. Elementul surpriză în acest caz îl reprezintă forma finală în care cele două proiecte vor fi adoptate și momentul intrării în vigoare. În plus față de cele două proiecte de mai sus, trebuie să amintim faptul că, începând cu 1 ianuarie 2020, vor intra în vigoare la nivelul Uniunii Europene modificări importante în materie de TVA (Directiva privind 'remediile rapide' în ceea ce privește comerțul intracomunitar și Regulamentul de aplicare), dar și în domeniul cooperării administrative și al schimbului de informații (Directiva DAC6 privind raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere). Niciuna din Directivele de mai sus nu a fost încă transpusă în legislația fiscală națională și ne așteptăm că vor genera anumite complicații și inconveniente pentru contribuabilii români”, declară coordonatorul Schoenherr Tax Bucharest SRL.
„Chiar acum se află în proverbiala 'țeavă' două proiecte importante de modificare a Codului Fiscal și a Codului de procedură fiscală. Schimbările aduse de aceste două proiecte au fost amplu dezbătute în mediul public, astfel încât nu le voi relua aici. Elementul surpriză în acest caz îl reprezintă forma finală în care cele două proiecte vor fi adoptate și momentul intrării în vigoare. În plus față de cele două proiecte de mai sus, trebuie să amintim faptul că, începând cu 1 ianuarie 2020, vor intra în vigoare la nivelul Uniunii Europene modificări importante în materie de TVA (Directiva privind 'remediile rapide' în ceea ce privește comerțul intracomunitar și Regulamentul de aplicare), dar și în domeniul cooperării administrative și al schimbului de informații (Directiva DAC6 privind raportarea aranjamentelor fiscale transfrontaliere). Niciuna din Directivele de mai sus nu a fost încă transpusă în legislația fiscală națională și ne așteptăm că vor genera anumite complicații și inconveniente pentru contribuabilii români”, declară coordonatorul Schoenherr Tax Bucharest SRL.
Pe acest fond, experții organizează, în această perioadă, o serie de evenimente pentru clienții firmei. În cadrul acestor evenimente, specialiștii discută despre soluțiile pe care mediul de afaceri le are la îndemână de la 1 ianuarie 2020 pentru a face față introducerii remediilor rapide.
Practica de taxe merge mână în mână cu munca avocaților axați pe alte arii
Activitatea Schoenherr Tax Bucharest SRL merge mână în mână cu restul ariilor de practică în care avocații firmei sunt activi. „Astfel, volumul mare de tranzacții (fuziuni și achiziții, piața de capital, financiar-bancar, imobiliare) în care acordă asistență juridică colegii noștri avocați generează automat pentru firma de consultanță fiscală proiecte de structurare din punct de vedere fiscal a tranzacțiilor respective”, explică Theodor Artenie.
Profesionistul Schoenherr mai spune că o altă sursă importantă de mandate o reprezintă asistența acordată în litigiile fiscale în care sunt implicați clienții firmei. În aceste dosare experții în taxe lucrează împreună cu avocații specializați în litigii ai Schoenherr și Asociații SCA.
„Și, cum autoritățile de control în domeniul fiscal continuă să fie foarte active în derularea de inspecții și emiterea de decizii de impunere pe care companiile investigate le contestă în 90% din cazuri, această direcție generează un volum important de lucru pentru echipa noastră. În aceste proiecte, colaborăm în special cu avocații Schoenherr specializați în fuziuni și achiziții, piața de capital, financiar-bancar, proprietăți imobiliare. Lucrăm, totodată, cu avocații specializați în dreptul muncii, pe chestiuni fiscale incidente relațiilor de muncă, sau cu avocații specializați în insolvență și reorganizare în proiecte specifice”, adaugă consultantul.
De altfel, autoritățile fiscale continuă să fie foarte active în derularea atribuțiilor lor de control, iar companiile multinaționale care desfășoară activități în România se află pe radarul autorităților.
În condițiile în care portofoliul de clienți al Schoenherr este format din astfel de entități economice, firma acordă asistență în cadrul controalelor, atunci când se confruntă cu „vizita” inspectorilor ANAF, AFM sau ai Direcției Antifraudă.
„Clienții Schoenherr și Asociații SCA și Schoenherr Tax Bucharest SRL sunt, în general, companii multinaționale și locale de dimensiuni mari, active în domenii diverse, precum financiar-bancar, energie, imobiliare, construcții, retail, servicii medicale, farmaceutice, producție, IT&C etc. Prin lansarea periodică a unor campanii ample de control în diferite arii, autoritățile fiscale ne țin ocupați atât pe noi, consultanții, cât și pe reprezentații companiilor. Raportându-ne la anul acesta, mă refer la Operațiunea Iceberg, anunțată în luna ianuarie, sau la controalele comune ANAF-ITM, anunțate la mijlocul anului.Susținem importanța unei bune cunoașteri de către contribuabili a obligațiilor și drepturilor pe care le au în cadrul inspecțiilor fiscale. În acest sens, organizăm și ne implicăm frecvent în evenimente menite să educe mediul de afaceri cu privire la cum trebuie să reacționeze în timpul inspecției fiscale”, nuanțează Theodor Artenie.
De asemenea, în urmă cu trei ani, firma a lansat practica specializată de consultanță în prețuri de transfer (transfer pricing). „Așa cum anticipam la acel moment, prețurile de transfer au continuat să suscite un interes în creștere din partea autorităților fiscale române și, implicit, a clienților. Echipa noastră include consultanți specializați în acest domeniu, care acoperă întreaga gamă de servicii specifice, inclusiv întocmirea dosarelor prețurilor de transfer, asistență în relația cu autoritățile de control, asistență în litigii (în cadrul unor echipe formate din consultanți fiscali și avocați de litigii), precum și asistență generală privind tranzacțiile intra-grup”, subliniază Tax Directorul Schoenherr Tax Bucharest SRL.
Citește și
→ Schoenherr Tax Bucharest intră pe piața prețurilor de transfer
Membrii echipei au experiență în Big4. Elementele care fac diferența
Echipa specializată în domeniul serviciilor fiscale a grupului Schoenherr în România este coordonată de Theodor Artenie, Tax Director al Schoenherr Tax Bucharest SRL din 2013, a cărui experiență profesională anterioară include opt ani într-o companie Big4. El coordonează derularea de proiecte în domeniul fiscal cu sprijinul echipei de consultanți fiscali și de specialiști în prețuri de transfer, în timp ce trei avocați de litigii intervin pentru a colabora cu acești specialiști în cadrul litigiilor fiscale.
„Experiența profesională a tuturor membrilor echipei noastre de consultanți fiscali include poziții în companii Big4. Acest lucru ne permite să oferim servicii specializate la un nivel de calitate comparabil cu cel al marilor jucători din domeniu. Ce ne diferențiază este integrarea noastră ca serviciu oferit de grupul Schoenherr ca parte a unui pachet complet, care include atât servicii juridice, cât și servicii de consultanță fiscală. Având în vedere amprenta regională a Schoenherr, precum și poziția pe piața din România, avem acces la proiecte complexe, multe dintre ele cu caracter multi-jurisdicțional, ceea ce se traduce printr-o flexibilitate ridicată a soluțiilor pe care le oferim”, a conchis Theodor Artenie.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1704 / 2015 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Filip & Company asistă NextUp Solutions în procesul de vânzare către Symfonia. Andreea Bănică (counsel): ”Tranzacția confirmă încă o dată că ecosistemul tech românesc este suficient de matur pentru a atrage interesul unor jucători internaționali serioși”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a oferit consultanță companiei germane de tehnologie cbs în achiziția diviziei SAP a SkyConsult | Cristina Daianu (Partener): ”A fost o tranzacție deosebit de dificilă. Proiectul a combinat elemente brownfield și greenfield”
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Activitate intensă în practica de Employment de la NNDKP, firmă cu una dintre cele mai mari și performante echipe de avocați specializați în oferirea de asistență juridică pe întregul spectru de aspecte de Dreptul Muncii, într-o perioadă în care solicitările clienților s-au diversificat | Roxana Abrașu (Partener): ”Avem situații care presupun complexitate prin anvergura și impactul global adus, dar și situații unde se ridică subiecte diverse sau sensibile ce trebuie gestionate cu prudență pentru a asigura că sunt abordate ținând cont de numeroasele reglementări aplicabile și se finalizează cu luarea măsurilor corespunzătoare”
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...