ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact, după schimbările operate în legislația muncii, spun avocații RTPR. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori | Alina Stăvaru, Partener: „Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an”

19 Iulie 2023   |   Ștefania Enache

RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști.

 
 
Schimbările care au intervenit la nivelul legislației din domeniul muncii, prin adoptarea Legii nr. 283/2022, au generat neliniște în rândul angajatorilor care s-au văzut puși în fața unor modificări foarte importante.Alina Stăvaru, Partener Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), subliniază faptul că, în astfel de situații, inevitabil apar și insecurități ale angajatorilor cu privire la modul în care trebuie aplicate sau interpretate anumite articole din lege precum și în legătură cu modul în care ar trebui reflectate schimbările în documentația internă a firmelor.În acest context, firma de avocatură a primit multiple întrebări din partea clienților, consultanții fiind pe speed-dial atunci când echipele de HR au început implementarea modificărilor.„Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact. Modificarea contractelor a fost de departe o etapă complicată din cauza volumului de muncă pe care îl presupune. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori”, arată Partenerul RTPR.


Avocatul mai spune că, din punctul său de vedere, modificările legislative nu sunt neapărat de natură a genera un conflict între angajator și angajat, astfel că nu se așteaptă la o creștere a litigiilor de muncă. „ Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an. De asemenea, se discută tot mai des de contractul colectiv la nivel național care va reprezenta o adevărată provocare pentru toți actorii implicați în piața muncii”, atrage atenția Alina Stăvaru.

Adaptarea la noul cadru legal a contractelor de muncă

Analizele specialiștilor RTPR arată că majoritatea clienților din portofoliul firmei de avocatură au fost interesați de modul în care își pot adapta contractele de muncă încheiate cu angajații. „În general, această etapă a fost prioritizată. De asemenea, am primit numeroase solicitări care vizau zona negocierilor colective”, precizează Cezara Urzică, Managing Associate RTPR.

Având în vedere faptul că toți clienții RTPR beneficiază din partea echipei dedicate practicii de Dreptul Muncii de „consultanță la zi”, modificările legislative nu au generat mandate spumoase, ci mai curând asistență susținută pe aspecte de day-to-day business.

Odată cu aparția acestor schimbări legislative, firma de avocatură a oferit consultanță într-un ritm accelerat cu privire la modalitatea în care anumite modificări ar trebui implementate în documentația internă a clienților RTPR.




Codul Muncii definește acum pentru prima dată noțiunile de ,,program de muncă” și ,,modelul de organizare a muncii”. Aceste modificări apărute în legislație au determinat companiile să ia măsuri, astfel că echipa RTPR a avut numeroase proiecte care vizau aspectul acesta. „Programele individualizate erau o cerință a pieței, inclusiv înainte de modificarea legislației, în ultimii ani am avut multe mandate care au avut în vedere aceste aspecte. Angajatorii caută soluții care să vină în întâmpinarea solicitărilor tot mai dese ale angajaților pentru programe flexibile de muncă”, explică Cezara Urzică.

De asemenea, noile prevederi instituie în beneficiul salariaților concediați și dreptul de a solicita angajatorilor prezentarea in extenso a motivelor care au stat la baza desfacerii contractului de muncă (chiar suplimentar față de ceea ce este menționat în decizia de concediere însăși). Totuși, în opinia experților RTPR această modificare nu ar trebui să îngreuneze procesul. „Înainte de această modificare, sfatul nostru pentru clienți era să fie transparenți cu angajatul și să îi pună la dispoziție întreagă motivare care stă la baza concedierii. Modificarea legislativă a confirmat abordarea noastră anterioară”, nuanțează Alina Stăvaru.

Având în vedere contextul economic, mediul de afaceri caută cele mai bune soluții pentru eficientizarea businessului. În această categorie se pot înscrie și reorganizările de activitate, astfel că pe masa avocaților vin foarte des proiecte care vizează transferul de personal. „Ce-i drept, ne-am confruntat și ne confruntăm în continuare cu multiple transferuri de personal. Clienții noștri au preferat să apeleze la reorganizări de tipul transferului de business sau la divizări/ fuziuni pentru a-și eficientiza activitatea”, spune Diana Dimitriu, Senior Associate RTPR.

În opinia experților în Dreptul muncii, cele mai efervescente proiecte sunt concedierile delicate în care avocații RTPR reprezintă de cele mai multe ori angajatorii, și asistarea lor în cazul acțiunilor disciplinare.
„De altfel, primăvara aceasta am abordat acest subiect al concedierilor individuale într-un format inedit, am pregătit un eveniment interactiv pentru clienții noștri, sub forma unei scenete. „Scenariul” a fost inspirat din situații reale, actori au fost chiar colegii noștri, iar echipa de avocați specializați în dreptul muncii a dezbătut împreună cu invitații prezenți la eveniment aspecte sensibile întâlnite în practică. A fost o idee îndrăzneață, dar foarte bine primită de către clienții noștri, am jucat cu casa închisă – ca să păstrăm aceeași notă – și am primit cereri de a repeta evenimentul. În ceea ce privește partea de consultanță ca urmare a modificărilor legislative, ne ocupăm în general cu modificarea regulamentelor interne, actualizarea modelelor de contracte de muncă și asistarea clienților în negocierile pe care le poartă cu angajații”, detaliază Cezara Urzică.

RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști. De altfel, toți membrii echipei de Dreptul muncii sunt specializați și în tranzacții de M&A, iar înțelegerea comercială a problemelor de business si experiența tranzacțională îi ajută să venă cu soluții inovatoare, care adaugă cu adevărat valoare. Totodată pentru mandatele litigioase, echipa de consultanță colaborează excelent cu colegii din departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner).

Alina Stăvaru coordonează departamentul de Dreptul muncii, având o experiență impresionantă într-o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de personal, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor, informări și consultări cu angajații și sindicatele, alte probleme de conformare cu legislația muncii în activitatea zilnică a companiilor.

Diana Dimitriu este specializată în asistarea companiilor locale și internaționale cu privire la proiecte de Dreptul muncii, expertiza sa acoperind o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de angajați, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, restructurări de personal, negocieri, procese disciplinare, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor.
Cezara Urzică are o experiență bogată în acordarea de asistență în legătură cu proiecte de Dreptul muncii, cu privire la aspecte variate cum ar fi concedieri problematice, contracte colective de muncă, negocieri, programe de stimulare a managementului companiilor, probleme specifice relațiilor de muncă în contextul pandemiei de Covid-19 și alte aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a societăților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 658 / 2103
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...