
Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact, după schimbările operate în legislația muncii, spun avocații RTPR. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori | Alina Stăvaru, Partener: „Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an”
19 Iulie 2023
Ștefania EnacheRTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști.
![]() |
Schimbările care au intervenit la nivelul legislației din domeniul muncii, prin adoptarea Legii nr. 283/2022, au generat neliniște în rândul angajatorilor care s-au văzut puși în fața unor modificări foarte importante.Alina Stăvaru, Partener Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), subliniază faptul că, în astfel de situații, inevitabil apar și insecurități ale angajatorilor cu privire la modul în care trebuie aplicate sau interpretate anumite articole din lege precum și în legătură cu modul în care ar trebui reflectate schimbările în documentația internă a firmelor.În acest context, firma de avocatură a primit multiple întrebări din partea clienților, consultanții fiind pe speed-dial atunci când echipele de HR au început implementarea modificărilor.„Modificările aduse în sfera programului de muncă și cele privind modelul standard al contractului de muncă au avut cel mai mare impact. Modificarea contractelor a fost de departe o etapă complicată din cauza volumului de muncă pe care îl presupune. Reducerea numărului de salariați care impune negocierea colectivă și eliminarea excepției obligativității regulamentului intern pentru microîntreprinderi au generat și ele dificultăți pentru angajatori”, arată Partenerul RTPR.
Avocatul mai spune că, din punctul său de vedere, modificările legislative nu sunt neapărat de natură a genera un conflict între angajator și angajat, astfel că nu se așteaptă la o creștere a litigiilor de muncă. „ Asimilarea modificărilor contractului individual de muncă și negocierea colectivă sunt cele mai mari provocări ale acestui an. De asemenea, se discută tot mai des de contractul colectiv la nivel național care va reprezenta o adevărată provocare pentru toți actorii implicați în piața muncii”, atrage atenția Alina Stăvaru.
Adaptarea la noul cadru legal a contractelor de muncă
Analizele specialiștilor RTPR arată că majoritatea clienților din portofoliul firmei de avocatură au fost interesați de modul în care își pot adapta contractele de muncă încheiate cu angajații. „În general, această etapă a fost prioritizată. De asemenea, am primit numeroase solicitări care vizau zona negocierilor colective”, precizează Cezara Urzică, Managing Associate RTPR.
Având în vedere faptul că toți clienții RTPR beneficiază din partea echipei dedicate practicii de Dreptul Muncii de „consultanță la zi”, modificările legislative nu au generat mandate spumoase, ci mai curând asistență susținută pe aspecte de day-to-day business.
Odată cu aparția acestor schimbări legislative, firma de avocatură a oferit consultanță într-un ritm accelerat cu privire la modalitatea în care anumite modificări ar trebui implementate în documentația internă a clienților RTPR.
Codul Muncii definește acum pentru prima dată noțiunile de ,,program de muncă” și ,,modelul de organizare a muncii”. Aceste modificări apărute în legislație au determinat companiile să ia măsuri, astfel că echipa RTPR a avut numeroase proiecte care vizau aspectul acesta. „Programele individualizate erau o cerință a pieței, inclusiv înainte de modificarea legislației, în ultimii ani am avut multe mandate care au avut în vedere aceste aspecte. Angajatorii caută soluții care să vină în întâmpinarea solicitărilor tot mai dese ale angajaților pentru programe flexibile de muncă”, explică Cezara Urzică.
De asemenea, noile prevederi instituie în beneficiul salariaților concediați și dreptul de a solicita angajatorilor prezentarea in extenso a motivelor care au stat la baza desfacerii contractului de muncă (chiar suplimentar față de ceea ce este menționat în decizia de concediere însăși). Totuși, în opinia experților RTPR această modificare nu ar trebui să îngreuneze procesul. „Înainte de această modificare, sfatul nostru pentru clienți era să fie transparenți cu angajatul și să îi pună la dispoziție întreagă motivare care stă la baza concedierii. Modificarea legislativă a confirmat abordarea noastră anterioară”, nuanțează Alina Stăvaru.
Având în vedere contextul economic, mediul de afaceri caută cele mai bune soluții pentru eficientizarea businessului. În această categorie se pot înscrie și reorganizările de activitate, astfel că pe masa avocaților vin foarte des proiecte care vizează transferul de personal. „Ce-i drept, ne-am confruntat și ne confruntăm în continuare cu multiple transferuri de personal. Clienții noștri au preferat să apeleze la reorganizări de tipul transferului de business sau la divizări/ fuziuni pentru a-și eficientiza activitatea”, spune Diana Dimitriu, Senior Associate RTPR.
În opinia experților în Dreptul muncii, cele mai efervescente proiecte sunt concedierile delicate în care avocații RTPR reprezintă de cele mai multe ori angajatorii, și asistarea lor în cazul acțiunilor disciplinare.
„De altfel, primăvara aceasta am abordat acest subiect al concedierilor individuale într-un format inedit, am pregătit un eveniment interactiv pentru clienții noștri, sub forma unei scenete. „Scenariul” a fost inspirat din situații reale, actori au fost chiar colegii noștri, iar echipa de avocați specializați în dreptul muncii a dezbătut împreună cu invitații prezenți la eveniment aspecte sensibile întâlnite în practică. A fost o idee îndrăzneață, dar foarte bine primită de către clienții noștri, am jucat cu casa închisă – ca să păstrăm aceeași notă – și am primit cereri de a repeta evenimentul. În ceea ce privește partea de consultanță ca urmare a modificărilor legislative, ne ocupăm în general cu modificarea regulamentelor interne, actualizarea modelelor de contracte de muncă și asistarea clienților în negocierile pe care le poartă cu angajații”, detaliază Cezara Urzică.
RTPR vine în întâmpinarea nevoilor clienților cu o echipă ce include avocați recunoscuți datorită succeselor înregistrate în această practică. Echipa este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de Dreptul muncii - Diana Dimitriu (Senior Associate) și Cezara Urzică (Managing Associate), dar și avocați juniori foarte bine pregătiți și entuziaști. De altfel, toți membrii echipei de Dreptul muncii sunt specializați și în tranzacții de M&A, iar înțelegerea comercială a problemelor de business si experiența tranzacțională îi ajută să venă cu soluții inovatoare, care adaugă cu adevărat valoare. Totodată pentru mandatele litigioase, echipa de consultanță colaborează excelent cu colegii din departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner).
Alina Stăvaru coordonează departamentul de Dreptul muncii, având o experiență impresionantă într-o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de personal, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor, informări și consultări cu angajații și sindicatele, alte probleme de conformare cu legislația muncii în activitatea zilnică a companiilor.
Diana Dimitriu este specializată în asistarea companiilor locale și internaționale cu privire la proiecte de Dreptul muncii, expertiza sa acoperind o gamă largă de aspecte precum transferuri complexe de angajați, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, restructurări de personal, negocieri, procese disciplinare, programe de fidelizare și recompensare a managementului companiilor.
Cezara Urzică are o experiență bogată în acordarea de asistență în legătură cu proiecte de Dreptul muncii, cu privire la aspecte variate cum ar fi concedieri problematice, contracte colective de muncă, negocieri, programe de stimulare a managementului companiilor, probleme specifice relațiilor de muncă în contextul pandemiei de Covid-19 și alte aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a societăților.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 611 / 2056 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...