ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Modificările majore din legislația achizițiilor publice, comentate de avocații Mitel & Asociații. Proiectele cheie ale firmei în această arie de practică și câteva recomandări pentru companiile care vor să se deruleze proiecte de achiziții publice

15 Decembrie 2021   |   Ștefania Enache

Sectorul achizițiilor publice este foarte dimamic, iar dinamismul rezultă și ca urmare a schimbărilor legislative care au intervenit frecvent în acest domeniu.

Sorin Mitel, Senior Partner Mitel & Asociatii si Anemari Ciobanu, Senior Associate

 
 
Practica Mitel & Asociații în domeniul achizițiilor publice acoperă arii diverse: furnizarea și producția de echipamente sau elemente de infrastructură, prestarea de servicii sau furnizarea de produse pentru dezvoltarea rețelelor de apă, dezvoltatarea de software și tehnologie, furnizări în domeniile sectoriale etc.Portofoliul de clienți al firmei este format atât din jucători din zona privată, cât și din zona publică.Avocații oferă servicii complexe de asistență, implicându-se în tot ceea ce ține de un proiect de acest tip.

„Față de alte firme de profil din piață, apreciem că diferentierea o produce atât experiența îndelungată în această arie, cât și diferitele domenii și tipuri de clienți consiliați în acest domeniu. În consultanța oferită clienților noștri, ne-am poziționat atât în postura de ofertant în cadrul procedurilor, cât și de auditor al modalității de derulare a procedurilor de către autoritățile contractante. În egală măsură, prin mandatele acordate de clienții noștri de-a lungul timpului, ni s-a oferit posibilitatea de a explora și aprofunda domenii diferite, incluzând de exemplu elemente aferente finanțelor publice sau finanțărilor nerambursabile”, punctează Sorin Mitel, Senior Partner Mitel & Asociații.


Anii 2020 și 2021 au adus mai multe proiecte de achiziții publice pe masa avocaților Mitel & Asociații. Printre mandatele complexe în care experții s-au implicat se remarcă unul dintre ele, deoarece combină atât elemente de achiziție publică, cât și elemente ale contractelor de finanțare din fonduri europene. „În cadrul acestui mandat, experiența noastră în achizitii a venit în sprijinul clienților afectați de decizii arbitrare ale unor autorități publice în evaluarea modului de utilizare a finanțării. În egală măsură, mandatele primite au privit auditarea modului de derulare a unor proceduri de achiziție publica, cu precadere a modului de aplicare corespunzătoare a normelor în materie”, explică Sorin Mitel.




Un alt proiect cheie, pe care liderul Mitel & Asociații îl nominalizează, vizează contestarea rezilierilor fără temei ale contractelor de achiziție publică și a documentelor constatatoare emise în consecință. „Acest tip de proiecte implică o multitudine de resurse în cadrul firmei noastre, fiind extrem de importantă experiența atât în dreptul substanțial- materia achiziților publice, cât și în materie procedurală”, apreciază avocatul.

Clienții cu care colaborează firma de avocatură s-au confruntat și în acest an, la fel ca și în anii anteriori, cu o serie de proceduri de achiziție ale căror prevederi ambigue aveau posibilitatea de a determina dificultăți în construirea ofertelor și/sau implementarea contractelor de achiziție publică. „În măsura în care reacția clienților a fost rapidă, s-a reușit corectarea acestor prevederi și determinarea unui cadru corespunzător din punct de vedere al dispozițiilor achizițiilor publice. Solicitările clienților noștri au variat de la simple solicitări de clarificare a documentației de atribuire, contestarea dispoziților sau a deciziilor autorităților contractante în cadrul procedurilor, precum și auditarea modalității de derulare a procedurilor de achiziție publică”, menționează Sorin Mitel.

Complexitatea mandatelor în care Mitel & Asociații se implică rezultă și din complexitatea portofoliului de clienți pe care firma îl deține. „Clienții noștri sunt deopotrivă din domeniul privat, cât și din domeniul public, clienți pe care îi asistăm în cadrul procedurilor de achiziții publice, inclusiv privind elaborarea și răspunsul la clarificările în cadrul documentației de atribuire, în cadrul evaluării și atribuirii contractelor de achiziție publică, precum și litigiile aferente acestor etape. De asemenea, clienții noștri beneficiază de consultanță cu privire la achizițiile publice în domeniul apărării și al operațiunilor/acordurilor de compensare implicate de specificul acestor achiziții”, subliniază avocatul intervievat de BizLawyer.

 
 

Analiza schimbărilor legislative


Sectorul achizițiilor publice este foarte dimamic, iar dinamismul rezultă și ca urmare a schimbărilor legislative care au intervenit frecvent în acest domeniu.

În luna august, a fost adoptată Ordonanța de Guvern nr. 3/2021, despre care avocații apreciază că vizeaza eficientizarea procedurilor de achiziție publică pentru sprijinirea realizării investițiilor la nivel național.
Anemari Ciobanu, Senior Associate Mitel & Asociații, este de părere că prin eliminarea obligației de prezentare a certificatelor fiscale, prin reducerea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau prin reducerea termenului în care autoritatea contractantă trebuie să pună în aplicare decizia CNSC, procedurile de achiziție ar trebui să beneficieze de o accelerare în atribuirea contractelor.

„În același timp, modificările au ca rezultat și o reducerea a transparenței achizițiilor. Așadar, modificările au potențialul, cel puțin teoretic, de a genera un spațiu propice investițiilor, mai ales în contextul PNRR, prin eliminarea sau cel puțin limitarea amânărilor și a întârzierilor în implementarea unor proiecte de investiții.”, precizează avocatul.

Modificările majore din legislație

Din punctul său de vedere, modificările majore ale legislației achizițiilor publice au vizat, între altele, eliminarea obligației de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare ale operatorilor economici pentru demonstrarea îndeplinirii condițiilor solicitate în cadrul procedurilor, definirea subcontractantului, reducerea termenelor de întocmire a raportului procedurii, reducerea termenului în care autoritatea contractantă trebuie să adopte măsuri necesare pentru aplicarea deciziei CNSC sau a instanței de judecată. Acest tip de masuri vor determina o simplificare și o reducere a timpului aferent derulării procedurilor de achiziție.

„În opinia noastră, cea mai importantă modificare vizează stabilirea obligației pentru autoritatea contractantă de a încheia contractul de achiziție publică cu ofertantul declarat câștigător, anterior rămânerii definitive a soluției pronunțate de CNSC sau de instanța de judecată. Această modificare este una care nu este lipsită de critici și care prezintă riscul de a avea efectul invers celui scontat. Luând în considerare noua reglementare și faptul că în cadrul procedurii contestației formulate la CNSC nu se pot administra toate probele specifice soluționării în instanță (ex. proba cu expertiza), este posibil ca operatorii economici să prefere să formuleze contestațiile pe calea judiciară, iar acest lucru să ducă în realitate la majorarea termenelor de soluționare a acestora. Abordarea aceasta va fi dependentă, însă, de disponibilitățile financiare ale contestatorilor - spre deosebire de contestațiile formulate la CNSC, care presupun o cauțiune maximă de 2.000.000 lei recuperabilă, de principiu, după rămânerea definitivă a deciziei CNSC, contestațiile formulate în instanță sunt taxate cu 2% din valoarea estimată a contractului, până la valoare maximă de 100.000.000 lei, sumă care nu se va mai putea recupera în situația respingerii contestației. Abordarea contestatorilor va fi influențată și de ceea ce își doresc aceștia: o soluționare rapidă a contestației sau o potențială tergiversare a procedurii”, completează Sorin Mitel.

Anemari Ciobanu mai atenționează că, chiar în condițiile în care măsurile adoptate au aptitudinea, în principiu, să reducă termenele de derulare a procedurilor și să flexibilizeze procedurile de achiziție publică, aceste procese pot presupune în continuare, în unele cazuri, timp pentru soluționare și pot determina o întârziere în derularea procedurilor și în implementarea proiectelor respective.

„În acest moment, nu este clar dacă și în ce măsura astfel de contestații vor avea un impact important asupra PNRR și ce anume măsuri de simplificare sau corecții ale mijloacelor de contestare (care ar putea însemna și o limitare suplimentară a mijloacelor de atac) vor mai putea fi adoptate în viitor. Râmâne de apreciat și analizat, în funcție de experiența primei perioade de aplicare a achizițiilor finanțate din PNRR, ce măsuri suplimentare s-ar mai putea adopta pentru reducerea timpilor de implementare a acestor proiecte.”, nuanțează avocatul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Asigurarea dreptului la justiție

O altă critică pe care avocații o aduc noii reglementări privitoare la încheierea contractului anterior epuizării căilor de atac este legată de faptul că nu este asigurat liberului acces la justiție/ la un recurs efectiv.

Anemari Ciobanu
subliniază faptul că, potrivit Directivei 89/665/CEE pe care Legea nr. 101/2016 o transpune, statele membre asigură accesul la căile de atac oricărei persoane care are sau care a avut vreun interes în obținerea unui anumit contract și care a fost prejudiciată sau riscă să fie prejudiciată printr-o presupusă încălcare. „Or, în măsura în care un contract este încheiat anterior epuizării acestor căi de atac, există riscul interpretării că accesul la justiție va fi limitat, de vreme ce exercitarea căilor de atac nu va mai putea împiedica atribuirea nelegală a unui contract”, atrage atenția avocatul.

Totuși, de principiu, măsurile adoptate prin noua legislație sunt susceptibile să determine o flexibilizare și o accelerare a procedurilor de achiziție publică.

Sorin Mitel consideră că, în măsura în care va fi implementat și gestionat în mod corect, PNRR va avea un impact important în economia românească.

În mod corespunzător, acest impact va determina și un volum de muncă suplimentar pentru avocați, atât prin consultanța acordată operatorilor economici în etapa de întocmire și depunere a ofertelor și la semnarea și derularea contractelor, cât și în cazul reprezentării acestora în litigiile legate de aceste proceduri. În egală măsură, mandatele vor putea include și consultanța acordată autorităților publice care derulează proceduri de achiziție publică în cadrul PNRR.

Avocații firmei Mitel & Asociații au și câteva recomandări pentru companiile care vor să se implice în proiecte de achiziții publice. Recomandările vizează, în primul rând, analiza documentației de atribuire. În funcție de experiența firmelor în astfel de proceduri, Sorin Mitel sugerează apelarea la profesioniști în domeniu-avocați, pentru a putea respecta termenele procedurale și pentru a putea formula clarificările necesare și/sau contestațiile care se impun, cu respectarea acestor termene.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 336 / 6127
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, desemnată Firma de Avocatură a Anului din Sud-Estul Europei de către publicația britanică The Lawyer. Florentin Țuca (Managing Partner): Premiul ne plasează alături de cele mai puternice firme de avocați din regiune și reprezintă o recunoaștere a profesionalismului întregii noastre echipe
Studiu Refinitiv | Cum s-au împărțit fuziunile mid-market, în primele 10 luni din 2022, pe firmele de avocatură active și la București. CMS sprintează în regiunea EMEA, tranzacții mai mici și mai puține
Banking & Finance | Avocații NNDKP au asistat clienții în finanțări de cca. 2,8 miliarde de euro, în ultimul an. Cele mai relevante au continuat să fie finanțările sindicalizate în care bănci din România au pus la dispoziția împrumutaților fonduri semnificative pentru capital de lucru. De vorbă cu Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii, despre particularitățile proiectelor, apetitul pentru finanțare, echipă și tendințele care se prefigurează
Biroul CMS din București a asistat grupul german All4Labels în achiziția Romprix Exim. O echipă de avocați cu senioritate ridicată a lucrat în tranzacția prin care se configurează liderul pieței locale de imprimare digitală industrială
Schoenherr a asistat CA Immo, iar KPMG Legal a stat alături de Pavăl Holding în cea mai mare tranzacție imobiliară de pe piața locală. CBRE, consultant financiar și imobiliar exclusiv al vânzătorului | Ce avocați au lucrat în achiziția de 377 mil. € și ce spune Karina Pavăl, Vicepreședinte Pavăl Holding, despre echipa de consultanți
Avocații firmei Stratulat Albulescu spun că apar tot mai multe tranzacţii de conţinut social media care, pe lângă valoarea impresionantă, vin la pachet cu implicaţii din perspectivă IP pe mai multe niveluri. De vorbă cu Elena Stan, Managing Associate, despre schimbările semnificative din legislația mărcilor, aspectele provocatoare ale proiectelor din practica de IP și diversitatea portofoliului de clienţi
BONDOC și Asociații, alături de organizatorii Concertului Extraordinar de Anul Nou de la Ateneul Român ǀ Mihaela Bondoc (Partener): Talentul, emoția, dedicarea, merită toată susținerea noastră
Bondoc și Asociații obține câștig de cauză într-un litigiu privind validitatea contractelor încheiate de lanțurile de supermagazine
NNDKP a asistat cu succes Enel într-un litigiu fiscal complex privind deductibilitatea amortizării fiscale aferente unor active corporale dobândite prin transfer de la clienți
Arbitrajul ICSID cerut de Plaza Centers NV, dezvoltator imobiliar care cere statului român să compenseze pierderi de cca. 383 mil. € în proiectul Dâmbovița Center, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui profesor emerit al Universității Sorbona, reclamanții au ales un canadian, iar președintele Tribunalului este un lord englez
Statul a bugetat aproape o jumătate de milion de euro, anul acesta, pentru arbitrajul în care 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări au chemat România la ICSID. Ce onorarii primesc firmele care asigură apărarea României în acest dosar în care investitorii susțin că au avut pierderi considerabile și au pretenții de 213 mil. €
Activitate intensă pentru avocații de concurență de la PNSA, firmă evidențiată de directoarele internaționale în această arie de practică. Despre lista priorităților Consiliului Concurenței, proiectele în care sunt implicați avocații și cele mai sensibile reglementări de care firmele trebuie să țină seama, într-o discuție cu partenerul Mihaela Ion
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...