ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Munca avocaților ZRVP axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat. Cătălin Micu, Partener: Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de “redesenare” a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor

15 Noiembrie 2019   |   Ștefania Enache

Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză, conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice, negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.

Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoti Vasile & Partners si coordonatorul practicii de Dreptul muncii din cadrul firmei

 
 
Principala provocare pe care o au angajatorii în această perioadă constă în menținerea talentelor. ”Angajatorii își calibrează eforturile pe identificarea mecanismelor de limitare/eliminare a plecărilor voluntare din organizație. Numărul din ce în ce mai limitat de talente și tendința de a accepta provocarea plecării într-o țară din vestul Europei îi determină pe angajatorii români să recurgă la metode de captare și cultivare a personalului, precum: flexibilizarea programului de lucru (telemunca, munca remote, program flexibil, program inegal etc.), implementarea unor pachete motivaționale variate (bonusuri de performanță, bonusuri de proiect, pachete ce permit accesul la o serie de evenimente, cursuri recreaționale, săli de fitness etc.), implicarea în campanii de responsabilizare socială etc”, arată Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoti Vasile & Partners (ZRVP) și coordonatorul practicii de Dreptul muncii din cadrul firmei.”


Pe acest fond, munca avocaților axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat foarte mult, consultanții lucrând umăr la umăr cu clienții lor în proiecte care vizează resursa umană.

Echipa ZRVP este implicată în proiecte diverse ce derivă din implementarea relațiilor de muncă. ”Cu titlu de exemplu, am fost implicați în proiecte de încetare amiabilă a relațiilor de muncă cu angajați din top management urmare a unor schimbări în politica/strategia de business a angajatorului. Serviciile ne sunt solicitate de către clienți pentru a negocia direct detaliile încetării (i.e. pachet compensatoriu, data efectivă a încetării, gestionarea perioadei de tranziție către înlocuitor etc.). Proiectele de acest gen au un nivel de dificultate ridicat pentru că implică atât un management atent al emoțiilor puternice ce pot usor duce la conflict și sistare a negocierilor, cât și un control al obligațiilor propus a fi asumate către angajatul aflat în proces de încetare a raporturilor de muncă (i.e. obligația de neconcurență, obligația de nesolicitare, obligația de confidențialitate etc.)”, explică Partenerul ZRVP.

De asemenea, implementarea GDPR a avut un impact puternic asupra documentelor ce reglementează relațiile de muncă la nivelul angajatorilor. Pentru situații precum gestiunea controlată a datelor cu caracter personal și politicile de monitorizare a activității în muncă au fost implicate și echipe de Data Protection și chiar IT.

În plus, avocații au asistat frecvent clienții în proiecte de remodelare a structurii personalului, fie ca efect al unei decizii de business, fie ca urmare a unui proces de fuziune/divizare, fie ca o consecință firească post-transfer de activitate între două entități ale aceluiași grup, fie în urma externalizării unor segmente de activitate. „Remodelarea structurii personalului a condus în unele situații la implementarea unor proceduri de concediere individuală sau colectivă cu privire la care echipa ZRVP a acordat asistență atât în faza pre-implementare (i.e. determinare a strategiei de lucru optimă pentru asigurarea continuității în activitate până la o anumită dată, circumstanțierea etapelor procesului de concediere în raport de anumiți factori specifici activității clienților etc.), cât și în faza de implementare (i.e. redactare decizii desființare posturi, modificare organigramă, decizii de concediere, susținerea dialogului cu Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu sindicatele sau cu reprezentanții salariaților etc.)”, subliniază Cătălin Micu.

Experților le-a fost solicitată asistența și în faza post implementare pentru situații incidentale precum reprezentarea în litigii.






Rolul avocaților crește

Partenerul ZRVP subliniază faptul că procedurile de lucru pe care consultanții le utilizează și pe care le perfecționează continuu au rolul lor în implementarea mandatelor privind reorganizarea activității clienților firmei de avocatură. „Pe scurt, fiecare mandat debutează cu o fază preliminară, de analiză detaliată comparativă a situației existente și a celei pe care clientul o vizează, are o fază intermediară, de "traducere" a schimbărilor dorite de client în procese specifice dreptului muncii (i.e. desființarea structurilor existente, înființarea altora noi etc.) și se finalizează cu procesul de implementare (în această fază pot apărea unele corecții ale proceselor detaliate în etapa a doua, funcție de elemente nou descoperite)”, detaliază Cătălin Micu.

De altfel, rolul avocaților crește de la etapă la etapă. Dacă în prima etapă avocatul acumulează date și informații despre client, specificul activității acestuia și obiectivul-țintă al restructurarii, în etapa finală avocatul capătă rol activ, intervenind direct în implementarea proceselor operaționale definite în etapa intermediară. „Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă însă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de "redesenare" a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor trasate de client. Definirea acestor procese este o "luptă" între limitele mecanismelor trasate de legislația relevantă și țintele clientului axate în general pe ideea de flexibilitate. Aici intervine munca inovativă a avocatului și abilitatea de a gestiona riscul”, punctează specialistul.

Avocații trebuie să fie foarte atenți, în contextual în care pretențiile clienților sunt din ce în ce mai mari. Cătălin Micu amintește faptul că au fost situații în care avocaților li s-a solicitat asistență în proiectele privind restructurarea personalului cu asumarea unor „indicatori de performanță” ce se refereau la limitarea numărului de litigii la un procent de sub 0,5-1% din numărul de salariați afectați de restructurare. „Nu s-a întamplat să nu atingem indicatorul precizat mai sus. Dimpotrivă, am avut proiecte cu un număr de peste 1000 de salariați afectați și fără vreun litigiu ulterior. Atunci când, incidental, trebuie să asistăm clientul în procese derivate din procesele de reorganizare, reușim să asigurăm succesul angajatorului”, mai spune avocatul.

Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză (i.e. angajați care generează diferite forme de protest față de reorganizarea demarată de angajator, necesitatea asigurării continuității în activitate până la o anumită dată în condițiile în care angajații afectați decideau să înceteze voluntar relațiile de muncă anterior datei estimate de către angajator ca dată efectivă a finalizării reorganizării etc.), conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice (i.e. clauza de neconcurență, cauza de nesolicitare, clauza de nedenigrare etc.), negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

”De obicei serviciile avocaților externi specializați în dreptul muncii sunt solicitate pentru a „desena” întreg procesul și pentru a asista în implementare, rolul avocatului intern fiind acela de a coordona dialogul cu avocații externi și de a conclucra cu aceștia pentru succesul procedurii, prin colectarea informațiilor solicitate de avocații externi, prin coodonarea echipei de proiect care este implicată în gestionarea procesului de restructurare etc”, precizează Cătălin Micu.

În practica de Dreptul muncii sunt implicați de regulă patru avocați din cadrul departamentului consultanță, sub coordonarea Partenerului Cătălin Micu.

În perioada iunie 2018 - iunie 2019, echipa a gestionat reorganizări totalizând un număr de peste 1.000 de angajați afectați, din care un procent semnificativ -peste 20% - îl reprezintă personalul cu funcții de conducere. ” Da, au fost situații în ultimele 6-9 luni în care încetarea raporturilor dintre managerul/managerii care gestionau în principal proiecte investiționale cu scopul dezvoltării business-ului au fost înlocuiți cu manageri al căror target principal îl resprezenta conservarea poziției în piață a angajatorului urmare diminuării bugetelor afectate investițiilor. În astfel de situații angajatorul a decis acordarea unor pachete de exit a căror valoare diferă în funcție de postul ocupat, durata relației de muncă cu angajatorul, activitatea desfășurată în cadrul angajatorului etc. Observăm o tendință de diminuare a valorilor pachetelor de exit comparativ cu 2017-2018”, nuanțează avocatul.

În majoritatea proiectelor, ZRVP acordă asistență corporațiilor. Aceasta se concretizează atât în consultanță juridică acordată în regim day-by-day, cât și în materia litigiilor de dreptul muncii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 219 / 5368
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ÎCCJ a redus cu 30% amenda dată de Consiliul Concurenței firmei Pelicanul Grup Taxi SRL. Avocații MUSLIU & Asociații, in prim plan
Reff & Asociații | Deloitte Legal îl promovează în rolul de Partener și coordonator al practicii de litigii și arbitraje pe Mihnea Galgoțiu-Săraru
Echipa de Employment de la NNDKP a avut mandate inedite, cu elemente de noutate generate de un context legislativ provocator, care a testat atât experiența avocaților, cât și capacitatea de a inova, de a găsi soluții aplicate situației și nevoilor clienților. Aspectele locale de interes au fost completate cu elemente relevante de la nivel global, colaborările internaționale aducând valoare adăugată serviciilor oferite
LegiTeam: CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații recrutează avocat asociat senior (Corporate ̸ M&A)
League Tables of Legal Advisors MergerMarket - S1 2020 I Pandemia a evaporat o treime din piața de fuziuni și achiziții. China s-a recuperat rapid, SUA – cel mai puternic declin. Ce firme de avocați cu prezență locală s-au evidențiat în Top 20 global, european și în regiunea CEE
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners câștigă la CJUE procesul privind aplicarea principiului nominalismului monetar în contractele de credit în valută
Avocații Leroy și Asociații prevăd o creștere a numărului de litigii în comerț și asigurări, solicitările fiind legate de întreruperea activității comerciale. Edgar Jakab, Head of Litigation: Pe lângă mandatele curente, așteptăm o extindere substanțială în perioada următoare și în transporturi și asigurări
Avocații Radu și Asociații SPRL, în colaborare cu EY România, obțin o nouă decizie importantă pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene privind dreptul nerezidenților de a obține rambursarea TVA
Legea mărcilor a fost modificată | Care vor fi efectele aplicării noilor norme și cum se va asigura securitatea juridică și protecția drepturilor conferite titularilor de mărcile înregistrate. Cele mai importante prevederi, explicate de echipa Simion & Baciu
LegiTeam: Mareș & Mareş recrutează avocat definitiv drept penal
Dr. Constantin BRÂNZAN, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție, cu peste 40 de ani de experiență în magistratură, se alătură echipei POPESCU & ASOCIAȚII
Avocații Wolf Theiss estimează o creștere de cca. 20% pe segmentul litigiilor, anul acesta. Ligia-Cecilia Popescu, Partener: Mandate noi s-au concretizat în mai multe domenii. O sursă importantă de litigii și, în special, arbitraje, vor continua să fie proiectele de infrastructură mare, minerit, fiscal și achizițiile publice în domeniul industrial
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...