Munca avocaților ZRVP axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat. Cătălin Micu, Partener: Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de “redesenare” a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor
15 Noiembrie 2019 Ștefania Enache
Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză, conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice, negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.
| |
|
Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoti Vasile & Partners si coordonatorul practicii de Dreptul muncii din cadrul firmei |
Pe acest fond, munca avocaților axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat foarte mult, consultanții lucrând umăr la umăr cu clienții lor în proiecte care vizează resursa umană.
Echipa ZRVP este implicată în proiecte diverse ce derivă din implementarea relațiilor de muncă. ”Cu titlu de exemplu, am fost implicați în proiecte de încetare amiabilă a relațiilor de muncă cu angajați din top management urmare a unor schimbări în politica/strategia de business a angajatorului. Serviciile ne sunt solicitate de către clienți pentru a negocia direct detaliile încetării (i.e. pachet compensatoriu, data efectivă a încetării, gestionarea perioadei de tranziție către înlocuitor etc.). Proiectele de acest gen au un nivel de dificultate ridicat pentru că implică atât un management atent al emoțiilor puternice ce pot usor duce la conflict și sistare a negocierilor, cât și un control al obligațiilor propus a fi asumate către angajatul aflat în proces de încetare a raporturilor de muncă (i.e. obligația de neconcurență, obligația de nesolicitare, obligația de confidențialitate etc.)”, explică Partenerul ZRVP.
De asemenea, implementarea GDPR a avut un impact puternic asupra documentelor ce reglementează relațiile de muncă la nivelul angajatorilor. Pentru situații precum gestiunea controlată a datelor cu caracter personal și politicile de monitorizare a activității în muncă au fost implicate și echipe de Data Protection și chiar IT.
În plus, avocații au asistat frecvent clienții în proiecte de remodelare a structurii personalului, fie ca efect al unei decizii de business, fie ca urmare a unui proces de fuziune/divizare, fie ca o consecință firească post-transfer de activitate între două entități ale aceluiași grup, fie în urma externalizării unor segmente de activitate. „Remodelarea structurii personalului a condus în unele situații la implementarea unor proceduri de concediere individuală sau colectivă cu privire la care echipa ZRVP a acordat asistență atât în faza pre-implementare (i.e. determinare a strategiei de lucru optimă pentru asigurarea continuității în activitate până la o anumită dată, circumstanțierea etapelor procesului de concediere în raport de anumiți factori specifici activității clienților etc.), cât și în faza de implementare (i.e. redactare decizii desființare posturi, modificare organigramă, decizii de concediere, susținerea dialogului cu Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu sindicatele sau cu reprezentanții salariaților etc.)”, subliniază Cătălin Micu.
Experților le-a fost solicitată asistența și în faza post implementare pentru situații incidentale precum reprezentarea în litigii.
Rolul avocaților crește
Partenerul ZRVP subliniază faptul că procedurile de lucru pe care consultanții le utilizează și pe care le perfecționează continuu au rolul lor în implementarea mandatelor privind reorganizarea activității clienților firmei de avocatură. „Pe scurt, fiecare mandat debutează cu o fază preliminară, de analiză detaliată comparativă a situației existente și a celei pe care clientul o vizează, are o fază intermediară, de "traducere" a schimbărilor dorite de client în procese specifice dreptului muncii (i.e. desființarea structurilor existente, înființarea altora noi etc.) și se finalizează cu procesul de implementare (în această fază pot apărea unele corecții ale proceselor detaliate în etapa a doua, funcție de elemente nou descoperite)”, detaliază Cătălin Micu.
De altfel, rolul avocaților crește de la etapă la etapă. Dacă în prima etapă avocatul acumulează date și informații despre client, specificul activității acestuia și obiectivul-țintă al restructurarii, în etapa finală avocatul capătă rol activ, intervenind direct în implementarea proceselor operaționale definite în etapa intermediară. „Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă însă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de "redesenare" a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor trasate de client. Definirea acestor procese este o "luptă" între limitele mecanismelor trasate de legislația relevantă și țintele clientului axate în general pe ideea de flexibilitate. Aici intervine munca inovativă a avocatului și abilitatea de a gestiona riscul”, punctează specialistul.
Avocații trebuie să fie foarte atenți, în contextual în care pretențiile clienților sunt din ce în ce mai mari. Cătălin Micu amintește faptul că au fost situații în care avocaților li s-a solicitat asistență în proiectele privind restructurarea personalului cu asumarea unor „indicatori de performanță” ce se refereau la limitarea numărului de litigii la un procent de sub 0,5-1% din numărul de salariați afectați de restructurare. „Nu s-a întamplat să nu atingem indicatorul precizat mai sus. Dimpotrivă, am avut proiecte cu un număr de peste 1000 de salariați afectați și fără vreun litigiu ulterior. Atunci când, incidental, trebuie să asistăm clientul în procese derivate din procesele de reorganizare, reușim să asigurăm succesul angajatorului”, mai spune avocatul.
Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză (i.e. angajați care generează diferite forme de protest față de reorganizarea demarată de angajator, necesitatea asigurării continuității în activitate până la o anumită dată în condițiile în care angajații afectați decideau să înceteze voluntar relațiile de muncă anterior datei estimate de către angajator ca dată efectivă a finalizării reorganizării etc.), conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice (i.e. clauza de neconcurență, cauza de nesolicitare, clauza de nedenigrare etc.), negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
”De obicei serviciile avocaților externi specializați în dreptul muncii sunt solicitate pentru a „desena” întreg procesul și pentru a asista în implementare, rolul avocatului intern fiind acela de a coordona dialogul cu avocații externi și de a conclucra cu aceștia pentru succesul procedurii, prin colectarea informațiilor solicitate de avocații externi, prin coodonarea echipei de proiect care este implicată în gestionarea procesului de restructurare etc”, precizează Cătălin Micu.
În practica de Dreptul muncii sunt implicați de regulă patru avocați din cadrul departamentului consultanță, sub coordonarea Partenerului Cătălin Micu.
În perioada iunie 2018 - iunie 2019, echipa a gestionat reorganizări totalizând un număr de peste 1.000 de angajați afectați, din care un procent semnificativ -peste 20% - îl reprezintă personalul cu funcții de conducere. ” Da, au fost situații în ultimele 6-9 luni în care încetarea raporturilor dintre managerul/managerii care gestionau în principal proiecte investiționale cu scopul dezvoltării business-ului au fost înlocuiți cu manageri al căror target principal îl resprezenta conservarea poziției în piață a angajatorului urmare diminuării bugetelor afectate investițiilor. În astfel de situații angajatorul a decis acordarea unor pachete de exit a căror valoare diferă în funcție de postul ocupat, durata relației de muncă cu angajatorul, activitatea desfășurată în cadrul angajatorului etc. Observăm o tendință de diminuare a valorilor pachetelor de exit comparativ cu 2017-2018”, nuanțează avocatul.
În majoritatea proiectelor, ZRVP acordă asistență corporațiilor. Aceasta se concretizează atât în consultanță juridică acordată în regim day-by-day, cât și în materia litigiilor de dreptul muncii.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1846 / 2130 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS

.png)





