Munca avocaților ZRVP axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat. Cătălin Micu, Partener: Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de “redesenare” a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor
15 Noiembrie 2019 Ștefania Enache
Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză, conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice, negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.
|             | 
      
| 
			 Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoti Vasile & Partners si coordonatorul practicii de Dreptul muncii din cadrul firmei  | 
      
Pe acest fond, munca avocaților axați pe practica de Dreptul muncii s-a rafinat foarte mult, consultanții lucrând umăr la umăr cu clienții lor în proiecte care vizează resursa umană.
Echipa ZRVP este implicată în proiecte diverse ce derivă din implementarea relațiilor de muncă. ”Cu titlu de exemplu, am fost implicați în proiecte de încetare amiabilă a relațiilor de muncă cu angajați din top management urmare a unor schimbări în politica/strategia de business a angajatorului. Serviciile ne sunt solicitate de către clienți pentru a negocia direct detaliile încetării (i.e. pachet compensatoriu, data efectivă a încetării, gestionarea perioadei de tranziție către înlocuitor etc.). Proiectele de acest gen au un nivel de dificultate ridicat pentru că implică atât un management atent al emoțiilor puternice ce pot usor duce la conflict și sistare a negocierilor, cât și un control al obligațiilor propus a fi asumate către angajatul aflat în proces de încetare a raporturilor de muncă (i.e. obligația de neconcurență, obligația de nesolicitare, obligația de confidențialitate etc.)”, explică Partenerul ZRVP.
De asemenea, implementarea GDPR a avut un impact puternic asupra documentelor ce reglementează relațiile de muncă la nivelul angajatorilor. Pentru situații precum gestiunea controlată a datelor cu caracter personal și politicile de monitorizare a activității în muncă au fost implicate și echipe de Data Protection și chiar IT.
În plus, avocații au asistat frecvent clienții în proiecte de remodelare a structurii personalului, fie ca efect al unei decizii de business, fie ca urmare a unui proces de fuziune/divizare, fie ca o consecință firească post-transfer de activitate între două entități ale aceluiași grup, fie în urma externalizării unor segmente de activitate. „Remodelarea structurii personalului a condus în unele situații la implementarea unor proceduri de concediere individuală sau colectivă cu privire la care echipa ZRVP a acordat asistență atât în faza pre-implementare (i.e. determinare a strategiei de lucru optimă pentru asigurarea continuității în activitate până la o anumită dată, circumstanțierea etapelor procesului de concediere în raport de anumiți factori specifici activității clienților etc.), cât și în faza de implementare (i.e. redactare decizii desființare posturi, modificare organigramă, decizii de concediere, susținerea dialogului cu Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu sindicatele sau cu reprezentanții salariaților etc.)”, subliniază Cătălin Micu.
Experților le-a fost solicitată asistența și în faza post implementare pentru situații incidentale precum reprezentarea în litigii.
Rolul avocaților crește
Partenerul ZRVP subliniază faptul că procedurile de lucru pe care consultanții le utilizează și pe care le perfecționează continuu au rolul lor în implementarea mandatelor privind reorganizarea activității clienților firmei de avocatură. „Pe scurt, fiecare mandat debutează cu o fază preliminară, de analiză detaliată comparativă a situației existente și a celei pe care clientul o vizează, are o fază intermediară, de "traducere" a schimbărilor dorite de client în procese specifice dreptului muncii (i.e. desființarea structurilor existente, înființarea altora noi etc.) și se finalizează cu procesul de implementare (în această fază pot apărea unele corecții ale proceselor detaliate în etapa a doua, funcție de elemente nou descoperite)”, detaliază Cătălin Micu.
De altfel, rolul avocaților crește de la etapă la etapă. Dacă în prima etapă avocatul acumulează date și informații despre client, specificul activității acestuia și obiectivul-țintă al restructurarii, în etapa finală avocatul capătă rol activ, intervenind direct în implementarea proceselor operaționale definite în etapa intermediară. „Farmecul sau provocarea fiecărui proiect constă însă nu în urmărirea unei proceduri de lucru, ci în identificarea acelor procese de "redesenare" a business-ului clientului care să conducă la atingerea țintelor trasate de client. Definirea acestor procese este o "luptă" între limitele mecanismelor trasate de legislația relevantă și țintele clientului axate în general pe ideea de flexibilitate. Aici intervine munca inovativă a avocatului și abilitatea de a gestiona riscul”, punctează specialistul.
Avocații trebuie să fie foarte atenți, în contextual în care pretențiile clienților sunt din ce în ce mai mari. Cătălin Micu amintește faptul că au fost situații în care avocaților li s-a solicitat asistență în proiectele privind restructurarea personalului cu asumarea unor „indicatori de performanță” ce se refereau la limitarea numărului de litigii la un procent de sub 0,5-1% din numărul de salariați afectați de restructurare. „Nu s-a întamplat să nu atingem indicatorul precizat mai sus. Dimpotrivă, am avut proiecte cu un număr de peste 1000 de salariați afectați și fără vreun litigiu ulterior. Atunci când, incidental, trebuie să asistăm clientul în procese derivate din procesele de reorganizare, reușim să asigurăm succesul angajatorului”, mai spune avocatul.
Echipa de Dreptul muncii se implică, pe lângă orchestrarea procesului de restructurare, și în activități precum managementul unor situații de criză (i.e. angajați care generează diferite forme de protest față de reorganizarea demarată de angajator, necesitatea asigurării continuității în activitate până la o anumită dată în condițiile în care angajații afectați decideau să înceteze voluntar relațiile de muncă anterior datei estimate de către angajator ca dată efectivă a finalizării reorganizării etc.), conducerea negocierilor cu managerii afectați pentru încetarea contractului de muncă prin acord cu aplicarea unor clauze specifice (i.e. clauza de neconcurență, cauza de nesolicitare, clauza de nedenigrare etc.), negocierea condițiilor contractuale pentru externalizarea unor sectoare de activitate cu privire la care angajatorul consideră util a fi realizate de prestatori externi.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică  | 
        
”De obicei serviciile avocaților externi specializați în dreptul muncii sunt solicitate pentru a „desena” întreg procesul și pentru a asista în implementare, rolul avocatului intern fiind acela de a coordona dialogul cu avocații externi și de a conclucra cu aceștia pentru succesul procedurii, prin colectarea informațiilor solicitate de avocații externi, prin coodonarea echipei de proiect care este implicată în gestionarea procesului de restructurare etc”, precizează Cătălin Micu.
În practica de Dreptul muncii sunt implicați de regulă patru avocați din cadrul departamentului consultanță, sub coordonarea Partenerului Cătălin Micu.
În perioada iunie 2018 - iunie 2019, echipa a gestionat reorganizări totalizând un număr de peste 1.000 de angajați afectați, din care un procent semnificativ -peste 20% - îl reprezintă personalul cu funcții de conducere. ” Da, au fost situații în ultimele 6-9 luni în care încetarea raporturilor dintre managerul/managerii care gestionau în principal proiecte investiționale cu scopul dezvoltării business-ului au fost înlocuiți cu manageri al căror target principal îl resprezenta conservarea poziției în piață a angajatorului urmare diminuării bugetelor afectate investițiilor. În astfel de situații angajatorul a decis acordarea unor pachete de exit a căror valoare diferă în funcție de postul ocupat, durata relației de muncă cu angajatorul, activitatea desfășurată în cadrul angajatorului etc. Observăm o tendință de diminuare a valorilor pachetelor de exit comparativ cu 2017-2018”, nuanțează avocatul.
În majoritatea proiectelor, ZRVP acordă asistență corporațiilor. Aceasta se concretizează atât în consultanță juridică acordată în regim day-by-day, cât și în materia litigiilor de dreptul muncii.
| Publicitate pe BizLawyer? | 
![]() ![]()  | 
| Articol 1833 / 2117 | Următorul articol | 
| Publicitate pe BizLawyer? | 
![]()  | 
 
	       
        Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
ANALIZĂ | Cum a răspuns România acuzațiilor aduse de Nova Group Investments la ICSID: Tribunalul arbitral a respins teza „campaniei coordonate”, dar a penalizat statul pentru „retorica ofensivă”. România a câștigat cauza pe fond, dar a fost sancționată simbolic prin soluția pe costuri, pentru maniera în care și-a condus apărarea
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
- 
        	
BizBanker
 - 
        	
BizLeader
-  in curand...
                 
 
 - 
        	
SeeNews
in curand... 
			







			
RSS
                        
.png)



 
 
 
 
 

