ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză Gebrüder Weiss România: Piața de transport și logistică în 2023 ̸ 2024 – de la provocări, la oportunități

18 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024.

 
 
În 2023, piața locală de transport și logistică, pe toate palierele sale, a trecut printr-o perioadă de ajustare, marcată pe de o parte de oportunități importante, dar și de provocări, conform unei analize realizate de Gebrüder Weiss România. Desigur, efectele vor fi vizibile și în 2024, însă totuși anul acesta este marcat de optimism, chiar dacă unul rezervat.

Dinamica legislativă și impactul în industria de profil

Noile cerințe guvernamentale și politicile fiscale adoptate, cum ar fi implementarea sistemului e-Factura, e-Transport sau SAF-T (Standard Audit File for Tax), dar și politicile de majorare a salariului minim pe economie și deficitul forței de muncă au fost principalele presiuni resimțite de mediul de afaceri. Aceste provocări locale s-au combinat însă cu efectele unor evenimente internaționale, cum ar fi conflictele regionale și contextul inflaționist generalizat. Astfel, a fost necesar  un efort suplimentar pentru companii, atât din punct de vedere al resurselor umane, cât și financiar, pentru a se conforma acestor cerințe noi și pentru a-și adapta procesele operaționale.


Impulsionarea industriei - Investiții în infrastructura de transport locală

Dezvoltarea infrastructurii de transport și alinierea reglementărilor la standardele internaționale au reprezentat o provocare, dar și o oportunitate crucială pentru îmbunătățirea eficienței și competitivității industriei logistice din România în 2023. Mai multe proiecte majore cum ar fi extinderea și modernizarea rețelei de autostrăzi și drumuri expres s-au desfășurat în 2023. Spre exemplu, Autostrada A1 (Autostrada Soarelui), Autostrada A3 (Autostrada Transilvania), precum și drumurile expres Brașov - Cluj-Napoca și Pitești - Sibiu. Aceste proiecte au facilitat transportul rutier de mărfuri, reducând timpul de călătorie și costurile asociate.

Investițiile au avut în vedere și infrastructura portuară și feroviară. De exemplu, Portul Constanța a continuat să fie un punct crucial de tranzit pentru mărfuri, iar modernizările au fost realizate pentru a îmbunătăți eficiența operațională și capacitatea portuară. Îmbunătățirile infrastructurii feroviare au fost, de asemenea, pe agenda de dezvoltare, cu scopul de a spori inter-conectivitatea între diferitele regiuni ale țării și de a promova transportul feroviar de mărfuri ca alternativă la cel rutier. Modernizarea și electrificarea unor linii feroviare au crescut eficiența și capacitatea rețelei feroviare.

Segmentele de logistică și transport aerian, piloni ai sustenabilității

În ceea ce privește segmentul de logistică, anul trecut s-a raportat o creștere constantă a cererii de servicii, alimentată de expansiunea continuă a industriei și consolidarea poziției țării ca hub logistic în regiunea Europei de Est.

Transportul aerian s-a dovedit, de asemenea, a fi un pilon pentru creștere, oferind servicii de calitate și în timp util, chiar și în perioadele dificile. În acest sector, câteva entități cheie care au ajutat la stabilizarea acestui segment sunt companiile din sfera producției, comerțului electronic și FMCG. În prima parte a anului 2023, cererea pentru transportul aerian a fost sub nivelul anului anterior, determinând o ofertă excedentară din partea liniilor aeriene și o scădere a prețurilor. Totuși, în a doua jumătate a anului, redresarea economică globală a intensificat cererea, iar volumele de marfă au demonstrat o tendință solidă de creștere, mai ales în contextul dificultăților în transportul maritim.

Provocări globale cu răspuns local

“Piața de transport și logistică a fost profund influențată, anul trecut, de o serie de evenimente semnificative, care au modelat dinamica și au impus noi direcții pentru sector. Printre acestea, conflictele regionale, schimbările climatice și integrarea vehiculelor electrice în lanțurile de aprovizionare s-au remarcat ca fiind deosebit de influente”, a declarat Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România.

Conflictele regionale, precum cel continuu din Ucraina și cele izbucnite în cursul anului 2023, inclusiv tensiunile între Israel și Hamas și atacurile din Marea Roșie, au avut un impact direct asupra securității și eficienței lanțurilor de aprovizionare globalizate. Acestea au contribuit la creșterea incertitudinii pe piață, afectând prețurile și disponibilitatea serviciilor de transport, și au necesitat adaptări rapide din partea companiilor, precum rute ocolitoare, pentru a menține fluxurile de mărfuri neîntrerupte.

Pe lângă aceste provocări, schimbările climatice au devenit tot mai evidente, cu efecte directe asupra industriei de transport și logistică. De exemplu, problema secetei și a temperaturii crescute a mării care au afectat traficul prin canalul Panama ilustrează modul în care fenomenele climatice extreme pot perturba traseele comerciale tradiționale și pot genera majorări de tarife de transport.

Un alt aspect relevant pentru 2023 a fost integrarea tot mai accentuată a vehiculelor electrice (EV) în lanțurile de aprovizionare, ca răspuns la nevoia de sustenabilitate și reducere a amprentei de carbon. Acest trend reflectă o schimbare semnificativă în industrie, companiile investind tot mai mult în tehnologii verzi pentru a-și optimiza operațiunile și pentru a răspunde cererilor tot mai mari pentru servicii eco-friendly.
”Toate acestea au testat reziliența lanțurilor de aprovizionare, au impus noi strategii de operare și au impus o mișcare accelerată către sustenabilitate și tehnologii verzi, subliniind nevoia de inovație și flexibilitate în fața unui peisaj global în continuă schimbare”, a mai spus Viorel Leca.

Tendințele anului 2024 – un an greu, dar totuși marcat de optimism

Chiar dacă începutul anului a adus o ușoară scădere în traficul internațional și o contracție în consum și puterea de cumpărare, există un optimism rezervat că lucrurile se vor stabiliza în 2024. Această perioadă presupune adaptare și flexibilitate pentru a gestiona schimbările economice și politice.

Astfel, în contextul globalizării economiei și a comerțului internațional, se preconizează o creștere a cererii pentru servicii de transport și logistică în România. Tehnologiile avansate, sustenabilitatea și adaptarea la schimbările politice vor fi prioritare pentru companiile de profil, iar investițiile în infrastructură vor juca un rol crucial în îmbunătățirea eficienței sectorului.

Așteptările sunt moderat optimiste pe segmentul de transport maritim și aerian, cu conștientizarea că mediul economic va fi strâns legat de cel politic, într-un an marcat și de evenimente electorale majore.

"Ne așteaptă un an greu, cu volume în scădere și marje de profit reduse, similar cu situația din Europa în această prima parte a anului. În fața clientului, diferența o vor face companiile care reușesc să atragă și să păstreze oameni motivați și implicați, care aduc valoare reală prin activitatea lor", a declarat, la rândul său, Adelina Anghel, Area Manager East, Gebrüder Weiss România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3191 / 19942
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...