ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

BNR: Dacă titularul instrumentului de plată a transmis elementele de securitate personalizate unor terţe persoane, prestatorul serviciilor nu poate fi obligat să suporte eventualul prejudiciu

08 Mai 2023   |   Agerpres

Instituţia menţionează că în ultima perioadă au fost observate noi tipologii/scenarii de fraude prin manipularea plătitorului, care vizează instrumentele de plată de tip card, internet banking sau mobile banking.

 
 
Banca Naţională a României atrage atenţia utilizatorilor de servicii de plată că elementele de securitate personalizate trebuie păstrate în condiţii de siguranţă, iar în cazul în care titularul instrumentului de plată a transmis elementele de securitate personalizate unor terţe persoane acesta este în culpă în situaţia producerii unei fraude, iar prestatorul serviciilor de plată nu poate fi obligat să suporte eventualul prejudiciu.

"BNR, în exercitarea atribuţiilor legale ce îi revin, monitorizează în mod permanent evoluţiile din domeniul plăţilor, urmărind respectarea de către prestatorii de servicii de plată a cerinţelor operaţionale şi de securitate aferente serviciilor de plată. În acest sens, banca centrală a emis în decembrie 2021 un comunicat prin care a avertizat utilizatorii serviciilor de plată cu privire la fraudele ce se bazează pe inginerii sociale (phishing) şi la necesitatea păstrării în condiţii de siguranţă a elementelor de securitate aferente instrumentelor de plată", se spune în comunicat.


Instituţia menţionează că în ultima perioadă au fost observate noi tipologii/scenarii de fraude prin manipularea plătitorului, care vizează instrumentele de plată de tip card, internet banking sau mobile banking. În cele mai multe cazuri, utilizatorii serviciilor de plată sunt induşi în eroare de către atacatori şi, sub diverse pretexte înşelătoare - de exemplu necesitatea de actualizare a datelor personale, notificarea privind blocarea conturilor sau a instrumentelor de plată, obţinerea de informaţii legate de carduri de către falşi cumpărători de bunuri sau servicii postate pe platformele de anunţuri online - sunt convinşi să divulge elemente de securitate personalizate ale instrumentelor de plată pe care le deţin, informaţii ce sunt folosite ulterior pentru accesarea conturilor victimelor şi sustragerea fondurilor acestora.

În acest context, BNR atrage din nou atenţia utilizatorilor de servicii de plată asupra faptului că elementele de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată (datele cardului, codul PIN, codul CVV/CVC, codurile de activare ale aplicaţiilor de internet/mobile banking, parolele statice sau dinamice, codurile de înrolare ale cardurilor în aplicaţii de tip portofel electronic) reprezintă informaţii care, potrivit legii, trebuie păstrate în condiţii de siguranţă. Aceste informaţii au caracter confidenţial şi nu sunt niciodată solicitate de către emitentul instrumentului de plată sau de către o altă autoritate.

Conform BNR, divulgarea acestor informaţii către terţe persoane, inclusiv prin accesarea unor site-uri de internet false, care imită din punct de vedere vizual pagina oficială a băncilor emitente a instrumentelor de plată sau a unor instituţii şi autorităţi, reprezintă cel mai important factor de risc care permite atacatorilor să acceseze conturile victimelor, iar ulterior să iniţieze operaţiuni de plată frauduloase.

De asemenea, banca centrală precizează că, potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care titularul instrumentului de plată a transmis elementele de securitate personalizate unor terţe persoane şi, ca atare, nu şi-a îndeplinit obligaţia de a păstra în siguranţă a informaţiilor respective, acesta este în culpă în situaţia producerii unei fraude, iar prestatorul serviciilor de plată nu poate fi obligat să suporte eventualul prejudiciu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6000 / 19699
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...