ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ce a găsit Corpul de Control al premierului la CFR SA. Veniturile au scăzut constant, firma nu scapă de datorii

25 Mai 2020   |   AGERPRES

De asemenea, în perioada verificată, gradul de execuţie a veniturilor realizate faţă de prevederile bugetare aprobate prin Hotărâre de Guvern a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în 2018, în timp ce, la data de 30 iunie 2019, raportul a fost de 27,55%.

 
 
Gradul de execuţie a veniturilor realizate de Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR SA) faţă de prevederile bugetare aprobate prin Hotărâre de Guvern a fost de doar 27,55%, la data de 30 iunie 2019, în timp ce gradul de realizare al cheltuielilor se situa la 27,98% raportat la perioada analizată, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat la operatorul feroviar.

Conform documentului, veniturile proprii ale companiei au scăzut constant, după cum urmează: în anul 2017 au fost în valoare de circa 1,305 miliarde de lei, în anul 2018 de 1,313 miliarde de lei, iar pentru primele 6 luni ale anului 2019 acestea s-au situat la 544,938 milioane lei.

De asemenea, în perioada verificată, gradul de execuţie a veniturilor realizate faţă de prevederile bugetare aprobate prin Hotărâre de Guvern a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în 2018, în timp ce, la data de 30 iunie 2019, raportul a fost de 27,55%.


În acelaşi timp, gradul de realizare al cheltuielilor efectuate faţă de prevederile bugetare aprobate a fost în anul 2017 de 54,69%, în anul 2018 de 66,38%, şi de 27,98% pentru primele 6 luni ale anului trecut.

Raportul Corpului de control evidenţiază, totodată, că veniturile proprii provenite din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, au totalizat, în prima jumătate a anului anterior, 377,435 milioane de lei, echivalentul a 69,26% din veniturile proprii totale.

La capitolul "Productivitatea muncii" (mii lei/persoană), calculat ca raport între veniturile totale din exploatare şi numărul mediu de salariaţi, concluziile raportului arată că acesta s-a realizat în proporţie de 54,82%, în anul 2017, de 59,90% - în anul 2018, respectiv de 21,41%, la data de 30 iunie 2019, comparativ cu nivelul prevăzut în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli (BVC) aprobat prin HG.

Analiza Corpului de Control al Guvernului relevă faptul că, în perioada 2017 - 2019, performanţele economice ale CFR S.A. au scăzut de la un profit contabil brut de 210.122.360 lei (în 2017) la o pierdere contabilă brută estimată, aprobată în BVC, de 32.788.000 lei, în anul 2019.

În aceeaşi perioadă se constată aprobarea cu o întârziere de 2 - 3 luni a Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al CFR SA faţă de data aprobării bugetului de stat, fapt care poate afecta activitatea curentă a companiei.

Sinteza controlului tematic arată că, la data de 1 ianuarie 2017, CFR SA avea de încasat creanţe în sumă totală de peste 1,065 miliarde de lei, din care: de la SNTFM CFR Marfă SA, suma de aproximativ 598,189 milioane de lei, de la SNTFC CFR Călători SA circa 241,742 milioane de lei, iar de la alţi clienţi, suma de 225,985 milioane de lei.

"Având în vedere faptul că CFR SA a încasat anual un procent de până la 50% din totalul creanţelor pe care le are de încasat de la clienţii săi, valoarea totală a acestora a crescut de la suma de 1.065.917.395,54 lei, înregistrată la data de 01.01.2017, la suma de 1.462.566.808,34 lei, înregistrată la data de 30.06.2019, reprezentând o creştere a datoriilor cu 37,21%, în perioada 2017 - 30.06.2019. La data de 30.06.2019, SNTFM CFR Marfă SA avea o datorie faţă de CFR SA în sumă de 1.011.384.391,60 lei, ceea ce reprezintă 69,15% din totalul creanţelor pe care CFR SA le avea de încasat. La sfârşitul anului 2011, pierderea contabilă cumulată înregistrată de CFR SA a fost de 5.912.306.581,46 lei", se menţionează în document.

Raportul controlului precizează că, anual, începând cu anul 2012, prin Legea bugetului de stat, au fost alocate sume pentru a fi utilizate de CFR SA cu prioritate pentru "plata obligaţiilor către bugetul general consolidat". Astfel, prin aceste alocări bugetare, în perioada 2012 - 2018, compania feroviară a înregistrat un profit contabil total în sumă de 951.053.361,92 lei, iar pierderea contabilă cumulată rămasă de recuperat la data de 31 decembrie 2018 a fost de 5,003 miliarde de lei.

Potrivit sursei citate, în anul 2013, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă nr. 32 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, precum şi Ordonanţa de urgenţă nr. 61 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, prin care s-a prevăzut stingerea obligaţiilor fiscale ale CFR SA, datorate şi neachitate la data intrării în vigoare a prezentelor ordonanţe de urgenţă, prin transferarea acestora către SNTFM CFR Marfă, în schimbul stingerii parţiale a debitului restant pe care SNTFM CFR Marfă îl avea faţă de CFR SA.

Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24 februarie 2020, Comisia Europeană (CE) s-a pronunţat în acest caz, în sensul că România trebuie să recupereze 570 milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă SA.

În acest sens, în concluzia Corpului de Control al prim-ministrului se notează faptul că, în situaţia în care CFR SA şi SNTFM CFR Marfă SA vor fi repuse în situaţia anterioară emiterii celor două Ordonanţe, SNTFM CFR Marfă SA va redeveni datoare către CFR SA pentru suma de 667.991.774 lei (la care se vor adăuga penalităţi), iar CFR SA va înregistra o datorie către bugetul general consolidat al statului în sumă totală de 667.991.774 lei, la care se pot calcula accesorii şi majorări.

Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 - 31 iulie 2019.

Obiectivele controlului au vizat: verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă, în ceea ce priveşte desemnarea şi remunerarea forurilor decizionale ale companiei, verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor la nivelul companiei, verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiţii, inclusiv în domeniul asigurării securităţii infrastructurii feroviare şi verificarea respectării prevederilor legale cu privire la constituirea şi realizarea veniturilor, precum şi cu privire la angajarea şi constituirea cheltuielilor la nivelul societăţii.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare prim-ministrului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare).
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 14390 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...