
Colliers: Aproximativ jumătate din tranzacțiile de închiriere semnate în București în prima jumătate a acestui an au fost reînnoiri. Anul 2024 marchează cea mai lungă perioadă fără livrări din ultimii 19 ani
17 Septembrie 2024
BizLawyerAnul acesta a marcat semnarea celui de-al doilea cel mai mare contract de închiriere din istoria Bucureștiului, prin reînnoirea de către Genpact a contractului pentru un spațiu de 29.000 de metri pătrați în Hermes Business Campus.
![]() |
Activitatea de închiriere pe piața de birouri din București a înregistrat, în primul semestru din 2024, o cerere nouă în creștere cu 7% față de aceeași perioadă a anului trecut, până la 64.000 de metri pătrați, în timp ce cererea totală a scăzut ușor la 160.000 de metri pătrați, arată raportul de piață Colliers privind evoluția pieței imobiliare în primele șase luni ale anului. Reînnoirile de contracte au reprezentat aproximativ 50% din tranzacții, pe fondul incertitudinilor legate de munca hibridă. Anul 2024 marchează, de asemenea, două trimestre consecutive fără finalizări de noi proiecte de birouri moderne și nici pentru trimestrul al treilea nu este planificată nicio livrare, ceea ce ar putea reprezenta cea mai lungă perioadă fără livrări din 2005 încoace.
Singurul proiect major care urmează să fie finalizat în acest an este AFI Loft, o clădire de birouri de 16.500 de metri pătrați, situată deasupra centrului comercial AFI Cotroceni, în subpiața Center West. În ceea ce privește cererea nouă, adică acele contracte care îmbunătățesc gradul de ocupare, deci excluzând relocările din stocul competitiv sau reînnoirile, cea mai mare tranzacție din această categorie este cea a Genesis College, care a închiriat o clădire de aproximativ 10.000 de metri pătrați de la OMV Petrom, situată în cadrul proiectului sediului central al acesteia. Colliers subliniază că aceasta nu este o tranzacție tipică, ci un caz cu adevărat singular.
În general, sectorul serviciilor profesionale și de afaceri reprezintă cel mai mare număr de clienți pentru clădirile de birouri, depășind ușor sectorul IT&C în ceea ce privește activitatea de închiriere, ambele cu tranzacții de peste 40.000 de metri pătrați în prima jumătate a anului.
„Avem o imagine oarecum mixtă a pieței de birouri atunci când privim dincolo de cifrele principale, care sunt decente. Dacă analizăm cererea cumulată din ultimele patru trimestre, aceasta depășește 400.000 de metri pătrați, cu un vârf în T1 2024, ceea ce reprezintă o creștere de 34% comparativ cu media anuală pre-pandemică, adică între 2017 și 2019. Dintre marile piețe de birouri din EMEA, aceasta este a doua cea mai bună performanță, după Gdansk din Polonia și chiar înaintea subpieței Docklands din Londra. Considerăm acest lucru un semn al maturizării pieței de birouri din București și al intrării sale într-o nouă paradigmă”, explică Victor Coșconel, Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.
În ultimii doi ani, reînnoirile au reprezentat o parte mai mare a cererii decât de obicei, deoarece multe companii au amânat deciziile privind contractele de închiriere a birourilor din cauza incertitudinii legate de munca hibridă. Anul acesta a marcat semnarea celui de-al doilea cel mai mare contract de închiriere din istoria Bucureștiului, prin reînnoirea de către Genpact a contractului pentru un spațiu de 29.000 de metri pătrați în Hermes Business Campus.
Pentru comparație, în anii dinaintea pandemiei, ponderea reînnoirilor a fost, în medie, de 28% pe an, scăzând până la 19% în 2011 și 22% în 2019. Deși munca în sistem hibrid nu a provocat o „apocalipsă a birourilor” așa cum se anticipa acum câțiva ani, aceasta a determinat totuși unele companii să reducă spațiul de birouri ocupat, subliniază consultanții Colliers. Cu toate acestea, deoarece România nu a avut inițial o problemă de suprasaturare a pieței, acest fenomen nu a creat neapărat o piață favorabilă chiriașilor în ultimii ani. Dimpotrivă, unele zone din București tind, de fapt, spre o piață favorabilă proprietarilor. Conform estimărilor Colliers, cea mai mare companie de administrare a proprietăților de birouri din România, cu aproape 600.000 de metri pătrați sub gestionare, prezența angajaților a crescut în ultimul an și jumătate, ajungând la aproximativ 55% în prima parte a acestui an, comparativ cu aproximativ 40% în urmă cu un an.
În ceea ce privește chiriile, ele rămân puțin mai mari decât în prima parte a lui 2023. Consultanții Colliers continuă să observe o cerere mai mare pentru clădirile de clasa A de bună calitate, ceea ce duce la o creștere mai mare a chiriilor și la un grad de ocupare mai ridicat pentru acestea, comparativ cu restul. În plus, în absența livrărilor noi în acest an, estimările sugerează o ușoară scădere a ratei generale de neocupare.
„Piața de închirieri de birouri se menține într-o formă decentă, deși cererea nouă este sub așteptări, din cauza muncii hibride și a incertitudinilor economice globale, care determină companiile, inclusiv cele din IT&C, să fie mai precaute și să-și reducă operațiunile. De altfel, crearea netă de locuri de muncă în IT&C a devenit negativă în mai 2024 pentru prima dată din 2011, deși cu o scădere ușoară. Presa a raportat că 8 dintre cei mai mari 10 angajatori din IT și-au redus numărul de angajați în 2023. Alți indicatori, cum ar fi intențiile de angajare conform Eurostat, reflectă, de asemenea, o precauție crescută din partea companiilor locale în ceea ce privește extinderea, nu doar în IT, ci și în întreaga economie. Cu toate acestea, lipsa livrărilor noi în 2024 și 2025 ar putea stabiliza piața și chiar duce la noi creșteri de chirii pentru birourile de clasa A în locații bune, ESG contribuind la creșterea cererii. De asemenea, este important de menționat că Bucureștiul nu are o supraofertă de birouri pe cap de locuitor. În plus, companiile fac eforturi pentru a aduce angajații mai des la birou, ceea ce ar putea indica o creștere a cererii pe termen mediu”, conchide Victor Coșconel.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1691 / 19251 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...