
CSALB: O nouă paradigmă în negocierile consumatori-bănci - iniţiativa de rezolvare amiabilă vine din partea băncilor
12 Decembrie 2023
AgerpresAlexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a arătat, în context, că numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor va creşte în acest an la peste 650 de cazuri, de la 571 în 2022. Acesta a precizat că în 2023 trei bănci au sfătuit clienţii să apeleze la conciliere şi a recomandat ca şi restul băncilor să pregătească personalul pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă.
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) a înregistrat, în acest an, peste 400 de cazuri în care băncile au iniţiat procesul de negociere cu consumatorii, ceea ce reprezintă o creştere de aproape 200% faţă de anul 2022.
"În mai mult de jumătate din toate negocierile purtate în acest an în cadrul Centrului (730 de dosare s-au format în 2023, cel mai mare număr anual începând din 2016), soluţionarea amiabilă a fost iniţiată de bănci care au invitat consumatorii la conciliere. Acest lucru s-a întâmplat după ce unele bănci şi-au analizat portofoliile de clienţi, iar acolo unde au sesizat întârzieri la plata ratelor, litigii în instanţă sau alte probleme pe care nu le-au putut rezolva direct, şi-au îndrumat propriii clienţi să completeze o cerere de negociere pe site-ul www.csalb.ro. Avantajele iniţiativei pe care o au băncile de rezolvare amiabilă a problemelor cu consumatorii sunt scurtarea timpului în care părţile ajung la un compromis (în unele cazuri dosarele se rezolvă în câteva zile) şi deschiderea mult mai mare a instituţiilor de credit către o soluţie favorabilă pentru consumator", se arată într-un comunicat CSALB.
Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în cadrul CSALB, a arătat, în context, că numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor va creşte în acest an la peste 650 de cazuri, de la 571 în 2022. Acesta a precizat că în 2023 trei bănci au sfătuit clienţii să apeleze la conciliere şi a recomandat ca şi restul băncilor să pregătească personalul pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă.
"În al 8-lea an de activitate operaţională a CSALB observăm un în activitatea de conciliere: trei bănci, dintre care pentru una a devenit o practică frecventă, îşi sfătuiesc clienţii să apeleze la conciliere. Deşi completarea cererii de intrare în negociere rămâne o vocaţie a consumatorului, faptul că instituţia de credit face primul pas şi îi recomandă rezolvarea amiabilă dovedeşte responsabilitate socială şi deschidere spre problemele consumatorilor din partea acestor instituţii de credit. Este obiectivul pe care l-am avut chiar de la începutul activităţii Centrului, acela ca băncile, din proprie iniţiativă, să îşi îndrume clienţii nemulţumiţi sau care întâmpină dificultăţi în respectarea contractelor, către soluţionarea alternativă, în afara instanţelor de judecată, în situaţiile în care nu pot ajunge la soluţionarea bilaterală a diferendelor. Din moment ce banca îşi invită consumatorul la conciliere îşi arată şi disponibilitatea de a găsi o soluţie favorabilă la problema acestuia, iar timpul negocierii scade foarte mult. Dovadă stă numărul negocierilor încheiate cu împăcarea părţilor. Dacă în 2022 au fost 571 de situaţii în care băncile şi consumatorii s-au împăcat, anul acesta vom ajunge la peste 650 de cazuri în care negocierile se încheie cu o soluţie propusă de conciliatori şi acceptată de ambele părţi. Recomandăm cu tărie ca şi restul băncilor să utilizeze această metodă, să îşi pregătească personalul din toate punctele de lucru pentru ca acesta să îndrume consumatorii spre soluţionarea amiabilă, iar concilierea să devină o regulă a instituţiilor de credit, nu o excepţie", a subliniat Păunescu.
Potrivit comunicatului CSALB, pentru a scurta timpul de soluţionare a cererilor transmise de consumatori către bancă, prin intermediul aplicaţiei online care preia solicitările utilizatorilor de pe site-ul www.csalb.ro, au fost introduse alerte către bănci şi consumatori. Astfel, dacă se depăşeşte timpul maxim de 15 zile de la trimiterea cererii, iar banca/IFN-ul nu au răspuns dacă acceptă sau nu cererea de negociere, sistemul informatic trimite automat un mesaj de solicitare a unui răspuns, iar consumatorul este informat despre acest fapt.
Acolo unde s-a format deja un dosar de negociere (banca sau IFN-ul au acceptat cererea), dar s-au depăşit 60 de zile de când a început negocierea, CSALB trimite alerte conciliatorilor pentru prioritizarea acelor dosare, chiar dacă termenul legal de soluţionare este de 90 de zile.
"Săptămâna trecută, la sediul Ministerului de Justiţie, s-a discutat despre identificarea unor măsuri necesar a fi luate în aşa fel încât soluţionarea alternativă a litigiilor să devină prima opţiune pentru consumatori atunci când au un diferend cu un comerciant, având în vedere avantajele procedurilor de soluţionare a conflictelor pe cale extrajudiciară în comparaţie cu cele contencioase, cu scopul implicit al degrevării instanţelor de judecată de o parte dintre cele aproximativ 12.000 de procese dintre consumatori şi bănci", se mai arată în documentul citat.
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 17 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3880 / 19588 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...