Curtea de Conturi: Aplicarea practică a sistemelor de integritate instituţională este neuniformă la nivelul administraţiei publice locale
12 August 2025 Agerpres
Construit pe baza modelului propus de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), auditul a vizat modul în care autorităţile locale pun în practică principiile de etică şi integritate instituţională.
Curtea de Conturi recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să asigure condiţiile necesare funcţionării eficiente a sistemului de integritate instituţională şi să aplice în mod real măsurile prevăzute de legislaţia în vigoare privind promovarea eticii şi prevenirii corupţiei.
Recomandările au fost formulate în contextul auditării sistemelor de integritate organizaţională în administraţia publică locală, pentru perioada 2023-2024, demers realizat în conformitate cu Strategia Naţională Anticorupţie (SNA) 2021 - 2025, se arată într-un comunicat al Curţii de Conturi, remis marţi AGERPRES.
Construit pe baza modelului propus de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), auditul a vizat modul în care autorităţile locale pun în practică principiile de etică şi integritate instituţională.
Recomandările au fost formulate în contextul auditării sistemelor de integritate organizaţională în administraţia publică locală, pentru perioada 2023-2024, demers realizat în conformitate cu Strategia Naţională Anticorupţie (SNA) 2021 - 2025, se arată într-un comunicat al Curţii de Conturi, remis marţi AGERPRES.
Construit pe baza modelului propus de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), auditul a vizat modul în care autorităţile locale pun în practică principiile de etică şi integritate instituţională.
Mai exact, evaluarea s-a concentrat pe patru direcţii-cheie: existenţa şi cunoaşterea codului de conduită în cadrul instituţiilor publice, implicarea conducerii autorităţilor locale în promovarea unui climat etic, mecanismele prin care angajaţii sunt ghidaţi să acţioneze corect şi transparent, precum şi modul în care este monitorizat şi controlat comportamentul etic la nivel organizaţional.
"Pentru realizarea acestui demers, au fost trimise chestionare standardizate către 150 de instituţii - consilii judeţene şi primării de municipii din întreaga ţară. Cu un grad de răspuns de 74% (111 entităţi), auditul oferă o perspectivă asupra realităţilor privind integritatea instituţională la nivel local. Pe baza datelor colectate digital, Curtea de Conturi a analizat tendinţele generale, a identificat disfuncţionalităţile frecvente şi a scos în evidenţă câteva exemple de bună practică", potrivit comunicatului.
Constatările principale ale Curţii de Conturi au arătat că toate entităţile respondente au un cod de etică aprobat, însă doar 63% au confirmat că acesta se aplică tuturor categoriilor de personal, inclusiv demnitarilor şi personalului din cabinete. De asemenea, 68% dintre entităţi nu au organizat sesiuni de instruire etică în ultimii doi ani, evidenţiind o carenţă semnificativă în educaţia continuă în acest domeniu.
93% dintre entităţi au desemnat un consilier de etică, dar doar 28% au raportat organizarea de sesiuni de instruire etică, iar activitatea consilierilor este adesea limitată la sarcini formale, a constatat instituţia.
Alte concluzii au indicat că: 85% dintre entităţi dispun de proceduri pentru sesizarea abaterilor etice, însă doar 60% au raportat gestionarea efectivă a unor astfel de cazuri, iar comunicarea codului etic se realizează predominant prin metode pasive: publicare pe site-ul instituţiei (80%), transmitere prin e-mail (70%) şi afişare fizică (50%). Formatele interactive, precum dezbateri sau ateliere, sunt utilizate în mai puţin de 25% dintre cazuri.
În plus, 73% dintre entităţi includ evaluarea dimensiunii etice în procesele de recrutare, iar 25% au raportat iniţiative manageriale concrete pentru promovarea integrităţii.
Gestionarea riscurilor etice, precum conflictele de interese (85%) sau incompatibilităţile (82%), este formalizată în majoritatea entităţilor, dar aplicarea practică rămâne neunitară, a mai arătat Curtea de Conturi.
În ceea ce priveşte protecţia avertizorilor, 78% dintre entităţi au proceduri, însă doar 8% raportează sesizări, indicând reticenţă sau lipsă de încredere.
La capitolul pantouflage (interdicţii aplicabile după încetarea funcţiei publice), Curtea a constatat că doar 27 de entităţi organizează instruiri în acest sens, iar gestionarea este slabă, cu doar trei cazuri raportate.
Curtea de Conturi a identificat şi bune practici. Astfel, în cazul Consiliilor Judeţene Bihor şi Tulcea, codurile de etică includ scenarii concrete de dileme etice şi proceduri detaliate de sesizare; Primăria Municipiului Sibiu şi Consiliul Judeţean Timiş - utilizarea platformelor digitale interne pentru comunicarea continuă a valorilor etice, asigurând acces facil pentru angajaţi; Primăria Sector 6 şi a Municipiului Bucureşti - integrarea codului etic în sisteme informatice şi organizarea de instruiri tematice regulate; municipiul Cluj-Napoca şi Consiliul Judeţean Argeş - implementarea unui sistem integrat de consiliere etică având sesiuni periodice de instruire şi implicarea activă a consilierilor de etică; Consiliul Judeţean Braşov - dezvoltarea de proiecte dedicate eticii şi participarea la reţele interinstituţionale pentru schimbul de experienţă.
"Raportul special relevă existenţa unui cadru normativ bine conturat, dar aplicarea practică a sistemelor de integritate este neuniformă. Deficienţele în educaţia etică, implicarea managerială şi funcţionalitatea mecanismelor de consiliere şi raportare limitează capacitatea administraţiei publice locale de a dezvolta o cultură organizaţională bazată pe transparenţă, responsabilitate şi prevenirea corupţiei. Consolidarea integrităţii necesită trecerea de la conformarea declarativă la una funcţională, integrată în procesele de management zilnic", concluzionează documentul.
În context, Curtea de Conturi formulează următoarele propuneri pentru îmbunătăţirea sistemelor de integritate: instituirea obligatorie a sesiunilor anuale de instruire etică pentru toate categoriile de personal, inclusiv demnitari, cu implicarea formatorilor specializaţi; standardizarea procedurilor de raportare a abaterilor etice, cu mecanisme clare de protecţie a avertizorilor de integritate; intensificarea rolului conducerii în promovarea integrităţii prin asumarea publică periodică a angajamentului etic şi prin exemplul personal; dezvoltarea platformelor digitale pentru gestionarea registrelor etice, monitorizarea codurilor de conduită şi diseminarea interactivă a informaţiilor; efectuarea periodică de autoevaluări şi audituri interne tematice pentru identificarea şi gestionarea riscurilor de integritate; revizuirea codurilor de etică pentru a asigura aplicabilitatea universală şi includerea de scenarii practice pentru dileme etice.
Implementarea propunerilor va contribui la: creşterea încrederii cetăţenilor în administraţia publică locală prin promovarea transparenţei şi responsabilităţii; reducerea riscurilor de corupţie şi a vulnerabilităţilor etice prin mecanisme funcţionale de prevenire şi control; alinierea practicilor locale la standardele naţionale şi internaţionale de integritate, în conformitate cu SNA 2021-2025 şi principiile OECD şi dezvoltarea unei culturi organizaţionale bazate pe etică, esenţială pentru buna guvernare.
În plus, Curtea de Conturi subliniază necesitatea de a trece de la conformarea formală la aplicarea efectivă a principiilor etice, în sprijinul unei administraţii publice moderne şi responsabile.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 892 / 20588 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





