ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Misiunile de audit în administraţie au identificat prejudicii de 758 milioane de lei, în 2023

11 Iulie 2025   |   Agerpres

Instituţia precizează că a transmis Parlamentului Raportul public pe anul 2023 şi Raportul de activitate al instituţiei pe anul 2024, după aprobarea acestora de Plenul Curţii.

 
 
Misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi, anul trecut, au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, iar pentru anul supus auditării, respectiv 2023, valoarea cumulată a prejudiciilor a fost de 758 milioane de lei şi a veniturilor suplimentare de 779 milioane de lei.

"Potrivit Raportului de activitate pe anul 2024, misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, constatându-se abateri care au condus fie la nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea unor venituri bugetare, fie la producerea unor prejudicii sau la denaturarea unor date şi informaţii din situaţiile financiare. Astfel, pentru anul supus auditării (2023), valoarea cumulată a prejudiciilor a fost de 758 milioane lei, a veniturilor suplimentare de 779 milioane lei, iar a abaterilor financiare de 82.703 milioane lei. Pentru prejudiciile identificate şi consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2024 şi anilor anteriori, Curtea de Conturi a formulat 79 de sesizări penale, la propunerea departamentelor şi a camerelor de conturi, dintre care 27 de sesizări penale în baza art. 33 alin. (4) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi 52 de sesizări penale în temeiul art. 64 din acelaşi act normativ ", se arată într-un comunicat al Curţii de Conturi, transmis vineri AGERPRES.


Instituţia precizează că a transmis Parlamentului Raportul public pe anul 2023 şi Raportul de activitate al instituţiei pe anul 2024, după aprobarea acestora de Plenul Curţii.

În anul 2024, Curtea de Conturi a verificat, în total, 1.361 de entităţi ale administraţiei publice centrale şi locale. Majoritatea misiunilor derulate conform programului de activitate al Curţii s-au axat pe auditul de conformitate (1.060), urmate de auditul financiar (535) şi de cel al performanţei (5). Totodată, au fost realizate 2.473 de misiuni de verificare a modului de ducere la îndeplinire a recomandărilor (follow-up) şi 23 de acţiuni de documentare.

În cuprinsul Raportului public se regăsesc analiza modului în care a fost utilizat Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului în anul 2023, dar şi constatări ale misiunilor de audit realizate la Ministerul Finanţelor şi la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Potrivit sursei citate, la ANAF, Curtea a descoperit faptul că nu a fost aprobată Strategia digitală a Agenţiei (2021-2025), precum şi lipsa unei analize privind contribuabilii cu risc fiscal.

"Raportul conţine, de asemenea, constatările şi concluziile formulate în urma auditului realizat la Oficiul Naţional pentru Jocuri de Noroc şi la Autoritatea pentru Administrarea Sistemului Naţional Antigrindină şi de Creştere a Precipitaţiilor. În raport sunt incluse auditurile realizate la Romsilva, la Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei şi la Transelectrica. În acelaşi document sunt reflectate rezultatele auditului la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei: în ceea ce priveşte programul "Locuinţe pentru tineri", derulat prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe, auditul a evidenţiat lipsa unei evidenţe centralizate a locuinţelor închiriate sau vândute şi a creanţelor aferente, ceea ce a condus la nerealizarea veniturilor planificate", se arată în comunicatul instituţiei.

Tot anul trecut, eforturile de audit au fost orientate în principal spre identificarea activităţilor care prezintă riscuri semnificative. Astfel, au fost vizate cu precădere problemele sistemice, care afectează rezultatele şi performanţa entităţilor auditate. "Auditurile realizate au urmărit în primul rând rezolvarea cauzelor acestor probleme, nu doar a efectelor lor, prin recomandări menite să conducă la întărirea disciplinei financiare şi la îmbunătăţirea performanţelor sectorului public", susţine Curtea de Conturi.

Raportul incluse şi observaţii de audit rezultate din misiunile desfăşurate la entităţile de la nivelul administraţiei publice centrale, tratate în cadrul a 13 domenii de activitate. De asemenea, documentul cuprinde o analiză a contextului macroeconomic intern, în care sunt evidenţiate principalele tendinţe şi evoluţii economice la nivel naţional, o sinteză a rezultatele misiunilor de audit public extern efectuate la entităţile administraţiei publice locale, evaluarea sistemului de control intern managerial şi rezultatele misiunilor de verificare a modului de implementare a recomandărilor formulate în urma auditului (follow-up) .

Analiza cheltuielilor efectuate din bugetul public naţional în exerciţiul financiar 2023 evidenţiază că, mai mult de jumătate (55%) din total, a fost alocat pentru susţinerea unor domenii, cum ar fi protecţia socială, programe de interes naţional din domeniul muncii, al familiei, tineretului, sănătăţii, educaţiei, cercetării, culturii şi recreerii. În acelaşi timp, dezvoltarea şi investiţiile, transporturile şi infrastructura, economia şi energia, au înregistrat, cumulat, 16% din totalul cheltuielilor bugetului public naţional.

În perioada menţionată, România a înregistrat creştere economică, însă gestionarea deficitului bugetar a rămas o provocare majoră. Cheltuielile bugetare au continuat să depăşească veniturile, menţinând un dezechilibru fiscal persistent, care riscă să afecteze sustenabilitatea finanţelor publice pe termen lung.

"Datoria publică a României, la sfârşitul anului 2023, a fost de 957.060,9 milioane lei, echivalentul a 192.389,5 milioane euro, în creştere cu 133.402,7 milioane lei faţă de anul 2022", se mai arată în comunicat.

În cadrul celor 2.473 de misiuni de follow-up realizate de către auditorii Curţii, în anul 2024, la nivelul administraţiei publice, au fost verificate 12.198 de măsuri şi recomandări.

Curtea a verificat 9.726 de măsuri (dispuse până în anul 2022), ceea ce reprezintă 79,7% din total, şi 2.472 de recomandări (formulate începând cu anul 2023), echivalentul a 20,3% din totalul acestora. Datele cuprinse în Raport arată că recomandările formulate de Curte au înregistrat un grad de conformare superior celui aferent măsurilor, la finele anului 2024, la nivelul administraţiei publice din România. Aprecierea făcută de Curte a stadiului de implementare a recomandărilor a fost susţinută de valoarea indicatorului de cuantificare a eforturilor făcute de autorităţile centrale şi locale, respectiv de 82% recomandări implementate şi parţial implementate.

"Prin urmare, se remarcă un grad superior de implementare a recomandărilor faţă de măsurile dispuse prin deciziile Curţii, ceea ce indică o eficienţă mai mare în aplicarea acestora, conform noilor metodologii de audit adoptate", susţine instituţia.

În plus, Curtea de Conturi evidenţiază faptul că, la nivelul administraţiei publice centrale, procesul de implementare a sistemului de control intern managerial a fost unul cu caracter preponderent formal. Entităţile au apreciat sistemul ca fiind conform sau parţial conform, deşi auditul extern a evidenţiat deficienţe semnificative şi neimplementări ale standardelor. Astfel, se evidenţiază necesitatea consolidării sistemului de control intern managerial, prin transformarea acestuia dintr-un mecanism formal într-un instrument activ de guvernanţă eficientă.

"Publicarea rapoartelor de audit, schimbarea paradigmei de comunicare, dar şi orientarea spre relevanţă în subiectele pe care le-am abordat au reprezentat principalele borne ale activităţii noastre instituţionale. Ne străduim ca misiunile pe care le desfăşurăm să ofere un sprijin real şi consistent în administrarea eficientă a banului public, contribuind, astfel, la schimbarea în bine a societăţii româneşti", a declarat, în comunicat, preşedintele Curţii de Conturi, Mihai Busuioc.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 331 / 19833
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...