Curtea de Conturi: Prejudicii de 277 de milioane lei şi abateri financiar-contabile de 103 miliarde de lei, constatate în 2023; 90 de sesizări penale, formulat
04 Septembrie 2024 Agerpres
Potrivit sursei citate, în 2023 au fost verificate în total 1.295 de entităţi. Datele sunt cuprinse în Raportul public pe anul 2022 şi în Raportul de activitate pe anul 2023, documente transmise forului Legislativ şi părţilor interesate.
Valoarea totală a prejudiciilor constatate în urma misiunilor de audit efectuate de Curtea de Conturi în 2023 a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103,095 miliarde de lei, fiind formulate 90 de sesizări penale, informează un comunicat al instituţiei remis miercuri AGERPRES.
"Misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi în anul 2023 au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, constatându-se abateri care au condus fie la nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea unor venituri bugetare, fie la producerea unor prejudicii sau la denaturarea unor date şi informaţii din situaţiile financiare. În unele cazuri au fost constatate pierderi provocate bugetelor publice şi/sau patrimoniului public şi privat al entităţilor. Valoarea totală a prejudiciilor a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103.095 milioane lei. Pentru prejudiciile identificate şi consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2022 şi anilor anteriori, Curtea a formulat 90 de sesizări penale, la propunerea departamentelor şi a camerelor de conturi. Din totalul sesizărilor, 49 au vizat neîndeplinirea măsurilor dispuse, iar 41 au fost formulate din cauza existenţei unor indicii de săvârşire a unor fapte de natură penală", se precizează în comunicat.
"Misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi în anul 2023 au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, constatându-se abateri care au condus fie la nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea unor venituri bugetare, fie la producerea unor prejudicii sau la denaturarea unor date şi informaţii din situaţiile financiare. În unele cazuri au fost constatate pierderi provocate bugetelor publice şi/sau patrimoniului public şi privat al entităţilor. Valoarea totală a prejudiciilor a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103.095 milioane lei. Pentru prejudiciile identificate şi consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2022 şi anilor anteriori, Curtea a formulat 90 de sesizări penale, la propunerea departamentelor şi a camerelor de conturi. Din totalul sesizărilor, 49 au vizat neîndeplinirea măsurilor dispuse, iar 41 au fost formulate din cauza existenţei unor indicii de săvârşire a unor fapte de natură penală", se precizează în comunicat.
Potrivit sursei citate, în 2023 au fost verificate în total 1.295 de entităţi. Datele sunt cuprinse în Raportul public pe anul 2022 şi în Raportul de activitate pe anul 2023, documente transmise forului Legislativ şi părţilor interesate.
"Misiunile de audit au fost realizate conform noilor metodologii de audit şi a Regulamentului privind activitatea de audit public extern, intrat în vigoare la începutul anului 2023. Întrucât prin noul Regulament s-a instituit regula publicării rapoartelor de audit după aprobarea acestora de către Plen, Raportul public pe anul 2022 conţine o sinteză a principalelor concluzii cuprinse în rapoartele aprobate, precum şi alte informaţii relevante despre utilizarea fondurilor publice în exerciţiul bugetar al anului auditat", se menţionează în comunicat.
Astfel, auditorii Curţii de Conturi au efectuat, 960 de misiuni de audit financiar şi 352 de misiuni de conformitate, au desfăşurat 144 acţiuni de documentare şi au abordat 10 teme de audit al performanţei. La acestea se adaugă 3.585 de misiuni de follow-up, în care s-a urmărit modul de ducere la îndeplinire a recomandărilor formulate cu prilejul misiunilor anterioare.
Pentru al treilea an consecutiv, principalele constatări de audit de la nivelul administraţiei publice centrale şi locale sunt structurate pe domenii de activitate, arătând, în acest fel, cât au cheltuit autorităţile în exerciţiul bugetar 2022 pentru finanţarea respectivelor domenii. Astfel, din totalul cheltuielilor în valoare de 615,313 miliarde lei, efectuate din bugetul public naţional în anul 2022, mai mult de jumătate (56%) reprezintă cheltuieli efectuate pentru finanţarea a trei domenii: Muncă şi protecţie socială (29%), Sănătate (17%), Educaţie, cercetare, inovare, digitalizare, cultură şi sport (10%). Domeniul Muncă şi protecţie socială deţine prima poziţie şi pe tabloul cheltuielilor administraţiei publice centrale, cu 19,2% din totalul celor 336.993 milioane lei cheltuieli totale.
La nivelul administraţiei publice centrale au fost efectuate misiuni de audit financiar la 52 de ordonatori principali de credite. Dintre aceştia, 18 au primit opinie nemodificată ca urmare a faptului că situaţiile financiare au fost întocmite, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil.
În anul 2023, Curtea a realizat 3.585 de misiuni de follow-up dintre care 3.249 de misiuni au fost realizate de către camerele de conturi şi 336 de misiuni de către structurile de la nivel central. Prin misiunile de follow-up au fost verificate 16.946 de măsuri, din care aproximativ 80% au vizat entităţi din administraţia publică locală. În urma misiunilor de follow-up realizate a rezultat faptul că 66% dintre măsurile/recomandările formulate au fost implementate de către entităţile auditate.
Curtea de Conturi subliniază rolul decisiv, în acest proces, al funcţiei manageriale şi necesitatea de creştere a gradului de implicare a managerilor pentru găsirea soluţiilor de implementare a recomandărilor, precum şi asumarea responsabilităţii în privinţa bunei gestionări a fondurilor publice, astfel încât acestea să fie utilizate în mod economic, eficient şi eficace şi în conformitate cu legile în vigoare.
"Urmărim cu atenţie utilizarea legală şi eficientă a fondurilor publice, identificând neregulile acolo unde este cazul. În acelaşi timp, susţinem activ dezvoltarea şi întărirea performanţei instituţiilor din administraţia publică, pentru ca acestea să ofere cetăţeanului servicii publice de o cât mai bună calitate", a declarat Mihai Busuioc, preşedintele Curţii de Conturi, citat în comunicat.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3091 / 20574 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





