ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Disponibilitatea spațiilor din Bucuresti aflate la subînchiriere a crescut pe măsură ce companiile și-au optimizat birourile

07 Martie 2024   |   BizLawyer

Companiile au fost condiționate de contractele de închiriere semnate în 2019, majoritatea având data de expirare în 2024, moment în care suprafața spațiilor de birouri a putut fi ajustata fără penalități, în funcție de nevoile actuale ale noilor modalități de lucru.

 
 
Disponibilitatea spațiilor de birouri oferite la subînchiriere a atins în ultimii 3 ani cel mai înalt nivel din istoria pieței imobiliare din București, arată un raport al companiei de servicii imobiliare iO Partners. Principalul motiv este adoptarea într-o măsură tot mai mare a muncii în regim hibrid și a utilizării flexibile a birourilor în perioada post-pandemie, arată analiza realizată de departamentul Office Advisory din cadrul iO Partners.

Înainte de pandemie, găsirea unui birou de subînchiriat era văzută ca o oportunitate, în cele mai multe cazuri spațiul fiind ori deja amenajat, ori necesitând investiții mai mici din partea viitorilor subchiriași. Însă, începând cu 2021, disponibilitatea acestor spatii pe piața imobiliară de birouri a crescut până la nivelul de 65.000 mp. Prin comparație, acest volum a fost mai mare decât stocul total al sub-pietelor de birouri din zona de Sud sau Est a Bucurestiului, și a reprezentat aproximativ 2% din stocul total de birouri din București.


Cele mai multe din spatiile de birouri din piață ce urmau a deveni disponibile pentru subînchiriere, au fost amenajate înainte de debutul pandemiei, în 2020, când Bucureștiul înregistra cel mai ridicat nivel al cererii de spații de birouri. Acest lucru s-a datorat unui număr mare de companii care și-au extins suprafata, ca urmare a cresterii activitatii, dar și a companiilor noi intrate pe piata. În perioada COVID, o mare parte dintre aceste spații nici nu au fost folosite de angajați, iar cele care au ajuns să fie disponibile pe piața de subînchirieri au fost în mare parte birouri nou amenajate. În ciuda acestei oferte consistente, doar până la 12% din spațiile ofertate la subînchiriere au fost tranzacționate în 2021, acest nivel scăzând și mai mult în 2022 și 2023.

Companiile au fost condiționate de contractele de închiriere semnate în 2019, majoritatea având data de expirare în 2024, moment în care suprafața spațiilor de birouri a putut fi  ajustata  fără penalități, în funcție de nevoile actuale ale noilor modalități de lucru. Prin urmare, subînchirierea a fost o opțiune viabilă înainte de data expirării contractului, pentru a evita penalitățile pentru returnarea spațiului către proprietar în perioada contractuală.
 
Deoarece majoritatea contractelor de închiriere au fost deja renegociate si produc efecte din 2024, cu redimensionarea corespunzătoare,  disponibilitatea subînchirierii va scădea semnificativ în perioada următoare, deoarece spațiile excedentare vor fi predate înapoi proprietarilor și vor deveni parte a disponibilității generale de birouri în piață, preconizează analiza iO Partners.

O analiză atent documentata a folosirii spațiului scade semnificativ costurile

Volumul de spații de birouri oferite spre subînchiriere a variat în funcție de sectorul de activitate al companiilor care le ofereau și în funcție de scenariul hibrid ales. Însă, BPO-urile au reprezentat cea mai mare pondere pe această nișă de piață, cu până la 30%, fiind urmate de sectorul computers & hi-tech, cu 25%, și servicii profesionale, cu 21%.

Acest lucru a declanșat în 2023 o disponibilitate ridicată de spații la subînchiriere în sub-piețele de birouri Centru-Vest și Floreasca-Barbu Văcărescu, urmată de sub-piața de birouri Vest, unde sunt concentrate majoritatea sectoarelor menționate anterior. A fost o provocare pentru dinamica pieței și pentru proprietari, dar în același timp a oferit mai multe oportunități pentru chiriașii în căutare de spațiu.
 
Componenta imobiliară poate fi unul dintre cei mai importanți factori de cost pentru companii, după salarizare. Devine totodată din ce în ce mai dificil de găsit un echilibru intre contractele de închiriere pe termen lung, luând în calcul chiriile crescute pe fondul indexării, costul crescut al materialelor de construcție, munca la distanță și în regim hibrid ș.a.m.d. Prin urmare, pentru o adaptare la schimbările survenite în regimul de muncă este nevoie de o analiza completa a modului in care biroul este utilizat zilnic, ce spații de colaborare sunt cele mai folosite, care este ponderea lucrului de acasă pe zilele săptămânii, cum sunt utilizate efectiv stațiile de lucru, ce tehnologii ar putea fi implementate, etc.

iO Partners sprijină companiile în crearea unui mediu de lucru atractiv si confortabil pentru angajati, pentru a creste eficiența și pentru a reduce impactul asupra costurilor printr-o strategie  bazată pe analiza unor date concrete.

„Mă bucur să transmit că iO Partners România a înaintat dezvoltarea departamentului de servicii și strategii specializate de Workplace Management, susținând companiile pe tot parcursul acestei experiențe de schimbare a mediului de lucru, de la curba schimbării pentru eliminarea rezistenței și până la evaluarea rezultatelor post-ocupare. Sprijinim companiile în a configura noua normalitate. Locul de muncă ar trebui să fie agil, fluid, conectiv și adaptabil în timp, deoarece susține sănătatea  organizației și se conectează cu cultura și scopul corporativ. Succesul unei zile de lucru nu depinde de o locație fixă, a devenit un proces structurat în funcție de activitate si nevoi. Obișnuința nu înseamnă excelență. ”, declară Claudia Cetățoiu, Corporate Transaction Director iO Partners.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2784 / 19269
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Conversion Marketing, parte a grupului eMAG, la transferul activității Profitshare către 2Performant
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...