ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

În fața incertitudinii economice și a instabilității geopolitice continue, barometrul Mazars dezvăluie stiluri de leadership și angajamente îndrăznețe, care vor modela un viitor sustenabil

29 Martie 2023   |   BizLawyer

Majoritatea companiilor (86%) au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023 · Transformarea digitală a companiei și implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită sunt principalele priorități strategice ale liderilor C-suite în următorii trei-cinci ani · Conform acestora, incertitudinea economică, prețul energiei, instabilitatea geopolitică și dificultatea de recrutare a unei forțe de muncă calificate reprezintă factorii cheie care vor împiedica creșterea economică în anul următor · 89% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023 · Mai mult de jumătate dintre respondenții români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt "complet" protejate · Opt din zece companii fie elaborează în prezent un raport de sustenabilitate, fie intenționează să o facă · 93% dintre liderii români consideră că munca în echipă/camaraderia reprezintă principalul ingredient pentru atragerea talentelor

Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România

 
 

Mazars, firmă internațională de audit şi consultanță în afaceri, publică astăzi studiul Bold leadership for a sustainable future: Mazars C-suite barometer 2023. Acest raport este rezultatul unui sondaj, realizat în cel de-al patrulea trimestru al anului 2022, în rândul a peste 800 de lideri C-suite din 27 de țări din întreaga lume.


Pentru a modela un viitor sustenabil, atât pentru businessurile lor, cât și pentru restul societății, liderii C-suite investesc din ce în ce mai mult în tehnologie și sustenabilitate. Având în vedere faptul că incertitudinea va deveni norma în viitorul apropiat, aceștia trebuie să continue să fie îndrăzneți astăzi, pentru a obține un succes sustenabil mâine" , a menționat Mark Kennedy, Partener și Membru în Boardul Executiv Mazars.

Optimism în fața provocărilor actuale

În ciuda instabilității economice, a prețului energiei în creștere și a tensiunilor geopolitice, liderii sunt optimiști în ceea ce privește creșterea viitoare a companiilor lor: 86% au o perspectivă pozitivă (28% sunt foarte optimiști) pentru creștere în 2023.

Tendințele cu impact asupra companiilor în 2023 și încrederea liderilor de a le răspunde

Conform studiului nostru, principalele trei tendințe externe care se așteaptă să aibă cel mai mare impact asupra companiilor anul acesta sunt:

  1. tendințele economice, inclusiv inflația și costurile de trai ridicate.
  2. prețurile și/sau penuria de energie.
  3. apariția unor tehnologii noi.

Liderii sunt cei mai încrezători în gestionarea tehnologiile emergente (54% foarte încrezători) și cel mai puțin încrezători în capacitatea de a face față instabilității geopolitice (23% foarte încrezători), prețurilor/penuriei de energie (27%), deficitului de resurse umane (32%) și tendințelor economice (33%) - acestea fiind considerate, totodată, și principalele obstacole în calea creșterii.

Mazars Confidence Index (procentul mediu de „foarte încrezător” în toate tendințele) se află la 37%, într-o ușoară scădere față de barometrul precedent (44%), dar în creștere față de 2020 (32%).

Adoptarea unei lumi digitale

Transformarea IT/tehnologică a companiei reprezintă principala prioritate strategică a liderilor în următorii trei-cinci ani. Se așteaptă ca apariția noilor tehnologii să aibă un impact mare asupra activității lor, iar aceștia recunosc importanța tehnologiilor precum inteligența artificială, big data, Web3 și automatizare. Amenințările cibernetice rămân o realitate în viața de zi cu zi, însă liderii sunt încrezători că datele lor sunt protejate.

Investiții într-un viitor sustenabil

Implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită se află pe locul al doilea în lista priorităților strategice ale liderilor C-suite pentru următorii trei-cinci ani, iar peste două treimi (68%) intenționează să crească investițiile în inițiative de sustenabilitate în anul următor. Majoritatea companiilor (65%) elaborează un raport de sustenabilitate, însă recunosc faptul că urmărirea și calitatea datelor reprezintă provocări, iar puțin peste o treime (36%) se simt complet pregătiți pentru noile cerințe de raportare ESG.

Recunoașterea importanței diversității și a talentului în cadrul unei companii

Un sfert dintre lideri susțin că o strategie nouă sau revizuită de atragere și păstrare a oamenilor valoroși reprezintă o prioritate strategică, iar aproape o treime (28%) au identificat imposibilitatea de a atrage o forță de muncă calificată ca fiind un obstacol în calea dezvoltării companiei lor. În ciuda recunoașterii importanței unei forțe de muncă diversificată, adevărata echitate rămâne evazivă în multe companii, înregistrându-se un progres lent privind diversitatea de gen în rândul echipei de management.

Studiul nostru indică faptul că liderii dedică timp, bani și resurse în ariile care contează cel mai mult: tehnologie, sustenabilitate și oameni. În fața incertitudinii continue, acest lucru demonstrează curaj, liderii făcând mișcări îndrăznețe pentru a contura un viitor sustenabil.

Kennedy adaugă: „Companiile se vor confrunta și anul acesta cu volatilitatea – acestea vor fi nevoite să fie mai agile și, posibil, să își revizuiască prioritățile și să se reorienteze. Însă, încă de la criza financiară din anul 2008, ele au devenit și deosebit de reziliente, iar acest lucru le va fi de folos anul viitor.”

Peste 89% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023

Studiul nostru precedent a arătat faptul că liderii C-suite din România erau optimiști în ceea ce privește viitorul afacerilor lor, iar în cadrul cercetării din acest an, deși recunosc provocările semnificative cu care se confruntă țara noastră, dar și întreaga lume, aceștia își mențin poziția, 89% având o perspectivă pozitivă pentru viitor (14% sunt foarte optimiști, 14% sunt optimiști, iar 61% sunt ușor optimiști).

În ultimii ani, am observat și în România multe companii care au trecut prin situații extrem de dificile, rezultatele fiind aproape întotdeauna determinate de echipa de conducere. Am avut onoarea de a lucra alături de lideri de succes și sunt de părere că aceștia au avut puterea și reziliența de a răspunde provocărilor întâmpinate într-un mod care le-a oferit succes pe termen lung atât lor, cât și echipelor lor. Prin urmare, aceștia sunt acum în poziția de a modela și crea noi oportunități pentru viitor", a menționat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.

Urmând această notă pozitivă, întrebați care vor fi cele mai importante surse de creștere în 2023, liderii C-suite din România au menționat creșterea organică (43%), activitatea de M&A (36%) și alianțele strategice/joint ventures cu terți (11%). Deși sunt optimiști cu privire la viitor, aceștia sunt totuși pregătiți pentru provocările actuale și viitoare, iar prin urmare, au identificat principalele trei tendințe care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor lor în 2023: prețurile și/sau penuria de energie (61%), tendințele economice, inclusiv inflația/costul de trai ridicat (57%), și tensiunile/instabilitatea geopolitică (43%).

1.       Tehnologia rămâne o prioritate principală pentru lideri

La întrebarea „Care sunt principalele priorități strategice pentru afacerea dumneavoastră în următorii trei-cinci ani?", liderii din România au ales introducerea unei noi categorii de produse sau servicii (36% - față de locul patru la nivel global), urmată îndeaproape de transformarea IT/tehnologică a companiei lor (29%) și implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită (29%). La nivel global, primul loc este ocupat de transformarea IT/tehnologică a companiei.

În calitate de lideri ai companiilor, aceștia trebuie să înțeleagă tehnologiile emergente și să adopte lumea digitală de astăzi. Conform cercetării noastre, liderii sunt cel puțin destul de familiarizați cu tehnologiile de top, inclusiv cu automatizarea (96%), inteligența artificială (AI)/învățarea automată (71%), metaverse (61%) și Web3 (57%). Atunci când ne referim la punerea în valoare a capabilităților tehnologice, Web 3 este considerat prioritar (46%), în timp ce celelalte tehnologii (metaverse, big data, AI, automatizare) împart același procentaj (32%).

O altă prioritate importantă pentru companii, atât la nivel local, cât și global, este reprezentată de securitatea IT. Mai mult de jumătate dintre respondenții români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt "complet" protejate, în timp ce 43% dintre ei consideră că sunt "parțial" protejate, comparativ cu anul trecut, când erau foarte pesimiști în ceea ce privește acest subiect - numai 31% erau de părere că datele lor sunt "complet" protejate. 86% dintre respondenți sunt încrezători că nu vor avea o încălcare a datelor în compania lor în următoarele 12 luni.

2.       Un viitor sustenabil, astăzi și mâine

Sustenabilitatea se află printre primele trei priorități strategice pentru liderii C-suite din România în următorii trei-cinci ani. În timp ce 43% dintre respondenți au bugetat deja costurile de implementare a strategiei de sustenabilitate și de raportare, 29% intenționează să facă acest lucru la următoarea revizuire a bugetului. În plus, majoritatea companiilor (46%) elaborează deja un raport de sustenabilitate, iar alte 36% intenționează să o facă în următoarele 12 luni, ceea ce înseamnă că opt din zece companii fie elaborează în prezent un raport, fie intenționează să o facă.

În ceea ce privește gradul de pregătire pentru raportarea ESG, numai 14% dintre acestea declară că sunt complet pregătite, în timp ce 54% menționează că sunt în mare parte pregătite, ceea ce înseamnă că ar putea publica în conformitate cu reglementările, cu un efort suplimentar redus. Desigur, există încă 25% care vor trebui să dea dovadă de un efort semnificativ.

Acest angajament de raportare nu este întotdeauna ușor de pus în practică. În timp ce, la nivel global, principalele provocări în elaborarea unui raport de sustenabilitate rămân identificarea calității datelor (37%) și urmărirea datelor (28%), la nivel local, principala provocare este reprezentată de capacitatea sau expertiza internă (21%), urmată de identificarea agenției potrivite (18%).

În același timp, responsabilitatea pentru raportarea ESG este foarte importantă, iar în acest moment, putem identifica la nivel local mai mulți reprezentanți care se ocupă de acest proiect în cadrul unei companii, precum directorul general (18%) sau liderii departamentelor de marketing (11%), risc (11%) și sustenabilitate (7%). La nivel global, lucrurile stau ceva mai bine, cu liderul de sustenabilitate în frunte (29%), alături de directorul general (25%).

3.       Accent pe oameni și cultura organizațională

Companiile se uită la cultura lor organizațională pentru a atrage talentele potrivite. Liderii români consideră că munca în echipă/camaraderia (93%), calitatea membrilor echipei (89%) și oportunitățile de avansare (83%) sunt cele mai importante ingrediente pentru atragerea celor mai buni oameni în organizația lor.

Marea majoritate a liderilor (90%) afirmă că egalitatea de gen și promovarea femeilor se află pe agenda de top a managementului organizației lor - 43% consideră că aceasta se află în top trei priorități, în timp ce 29% sunt de părere că se află în top cinci priorități. Pentru a avansa în acest sens, aproximativ jumătate dintre respondenți (46%) susțin că au un program dedicat genului, egalității și sexismului. Însă, în ciuda investițiilor și a angajamentului, nu există progrese reale în ceea ce privește echilibrul între femei și bărbați la nivel de conducere. Numai 21% dintre lideri se pot lăuda cu peste 30% de femei în rândul celor mai importante persoane care iau decizii strategice.

Sunt de părere că cercetarea noastră de thought leadership arată reziliența liderilor, optimismul în fața provocărilor continue și încrederea de a investi și de a modela un viitor sustenabil, recunoscând în continuare că oamenii buni conduc companiile spre succes.", a adăugat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.

Descărcați studiul aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3529 / 16806
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...