
Majoritatea companiilor se confruntă cu deficit de expertiză şi competenţe digitale în departamentele de taxe (raport)
10 Aprilie 2025
AgerpresSondajul mai constată că doar 32% dintre organizaţii investesc în dezvoltarea abilităţilor angajaţilor şi doar 29% angajează noi talente pentru a acoperi aceste lacune, în timp ce colaborarea cu consultanţi externi este soluţia preferată de multe organizaţii.
Mai puţin de jumătate (43%) dintre organizaţii se consideră pregătite să facă faţă noilor obligaţii de reglementare fiscală, precum Pilonul II despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global.
Mai mult, 95% admit că au deficit de angajaţi cu competenţe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenţei artificiale şi analizei datelor.
"Rezultatele sondajului arată clar că departamentele care gestionează taxele se află sub presiunea îndeplinirii unor obligaţii de conformare tot mai sofisticate. Prin urmare au nevoie de resurse mai multe şi de abilităţi complexe de analiză a unui volum de date în creştere pentru a putea susţine reinventarea în organizaţiile lor şi alinierea strategiei fiscală cu obiectivele comerciale ale companiilor. În multe organizaţii, modul în care este văzută fiscalitatea ca un centru de costuri şi conformitate nu mai reprezintă o abordare adecvată în contextul actual. Pe lângă gestionarea reglementărilor, companiile trebuie să investească în tehnologie şi în dezvoltarea competenţelor echipelor fiscale pentru a-şi realiza rolul strategic pe care îl au în dezvoltarea afacerilor", a declarat Ruxandra Târlescu, Partener şi Lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică.
Mai mult, 95% admit că au deficit de angajaţi cu competenţe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenţei artificiale şi analizei datelor.
"Rezultatele sondajului arată clar că departamentele care gestionează taxele se află sub presiunea îndeplinirii unor obligaţii de conformare tot mai sofisticate. Prin urmare au nevoie de resurse mai multe şi de abilităţi complexe de analiză a unui volum de date în creştere pentru a putea susţine reinventarea în organizaţiile lor şi alinierea strategiei fiscală cu obiectivele comerciale ale companiilor. În multe organizaţii, modul în care este văzută fiscalitatea ca un centru de costuri şi conformitate nu mai reprezintă o abordare adecvată în contextul actual. Pe lângă gestionarea reglementărilor, companiile trebuie să investească în tehnologie şi în dezvoltarea competenţelor echipelor fiscale pentru a-şi realiza rolul strategic pe care îl au în dezvoltarea afacerilor", a declarat Ruxandra Târlescu, Partener şi Lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică.
Sondajul mai constată că doar 32% dintre organizaţii investesc în dezvoltarea abilităţilor angajaţilor şi doar 29% angajează noi talente pentru a acoperi aceste lacune, în timp ce colaborarea cu consultanţi externi este soluţia preferată de multe organizaţii.
Astfel, 80% dintre respondenţi planifică să externalizeze cel puţin o parte din activităţile fiscale în următorii trei ani. Motivele principale includ accesul la competenţe în tehnologie, analiza datelor şi conformitate ESG, precum şi capacitatea de a menţine ritmul cu schimbările de reglementare.
Aproape jumătate (47%) dintre companiile participante la sondaj afirmă că îmbunătăţirea calităţii datelor este o prioritate pentru următorii trei ani, iar procente similare afirmă că funcţia fiscală va trebui să devină mai proactivă (43%) şi să se perfecţioneze în analiza datelor (42%). Cu toate acestea, atunci când sunt întrebaţi care sunt cele mai mari beneficii potenţiale ale transformării funcţiei fiscale, cele mai multe răspunsuri sunt reducerea costurilor şi creşterea eficienţei, planificarea şi strategia fiscală mai eficientă situându-se pe locul al treilea.
Pe măsură ce GenAI şi automatizarea câştigă teren, 56% dintre companii raportează deja beneficii concrete, iar peste 80% se aşteaptă ca GenAI să pregătească planificarea şi strategia fiscală în următorii trei ani.
Raportul PwC cuprinde opiniile a 1.205 directori din 47 de ţări şi evidenţiază rolul esenţial al implicării funcţiei fiscale în procesele de transformare digitală ale organizaţiilor pentru a maximiza valoarea strategică şi a reduce riscurile asociate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 890 / 19758 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...