
Ministerul Finanţelor va reprezenta pilonul central al reformei administraţiei publice şi al garantării sustenabilităţii economice
23 Iunie 2025
AgerpresEvaziunea ar urma să fie scăzută prin valorificarea datelor colectate de ANAF din eFactura, dezvoltarea de indicatori de corelare a datelor sistem de atenţionare timpurie (early warning), introducerea obligaţiei de publicare a tuturor informaţiilor / autorizaţiilor, date de identificare ale societăţii care vinde online sub anumite platforme similar magazinelor cu desfacere fizică a produselor şi de înregistrare a rezidenţei fiscale în România pentru fiecare magazin online care efectuează acte de comerţ.
"Ministerul va conduce procesul de reformă structurală a aparatului bugetar, de digitalizare a relaţiei stat-contribuabil şi de reorganizare a cheltuielilor publice în funcţie de impactul socio-economic real. Va deveni actorul principal în consolidarea încrederii în mecanismele fiscale ale statului, prin politici bazate pe evidenţă, eficienţă în colectare, reducerea risipei şi parteneriate solide cu mediul privat şi autorităţile locale. Direcţiile de acţiune se vor corela cu jaloanele asumate în cadrul PNRR, cu Pactul de Stabilitate şi Creştere şi cu obiectivele de convergenţă economică stabilite la nivel european", se menţionează în document.
Printre măsurile avute în vedere în cadrul ministerului se numără reorganizarea amplă a structurilor interne ale ministerului şi ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală-Autoritatea Vamală Română, care va include comasarea direcţiilor redundante, clarificarea atribuţiilor între componentele aparatului central şi regional şi stabilirea rolului MF de structura de tip "policy unit" pentru fundamentarea tehnică a deciziilor şi stabilirea unei unităţi centrale de prognoză bugetară şi sustenabilitate fiscală, conectată instituţional cu Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, Institutul Naţional de Statistică şi Banca Naţională a României.
Totodată, se are în vedere crearea unui centru naţional de răspuns pentru fiscalitate, prin reformarea activităţii de asistenţă contribuabili la nivelul Ministerului Finanţelor care să asigure tratamentul unitar al solicitărilor de clarificare venite din partea mediului de afaceri, cu termene standard şi răspunsuri publice, contribuind astfel la reducerea incertitudinii fiscale.
ANAF va fi reorganizată atât din perspectiva structurii cât şi a proceselor. Astfel, se are în vedere centralizarea activităţii structurilor suport şi a deciziilor pentru analiza de risc, reducerea numărului posturilor de conducere şi a direcţiilor generale, stabilirea de indicatori de performanţă şi reformă pentru creşterea încrederii contribuabililor în serviciile fiscale.
O altă propunere din Programul de guvernare vizează depolitizarea funcţiilor de conducere la nivel regional şi local şi organizarea de examene la nivel central pentru ocuparea funcţiilor de conducere, respectiv reducerea cazurilor de exercitare cu caracter temporar a unei funcţii publice de conducere vacante, utilizarea de bodycam de către inspectorii antifraudă şi de către personalul vamal în cadrul operaţiunilor de control şi teste integritate pentru inspectorii antifraudă şi personalul vamal.
Sustenabilitatea datoriei publice va fi asigurată prin: menţinerea datoriei guvernamentale brute pe termen lung sub valoarea de 60% din PIB şi a celei nete sub 55% din PIB, în conformitate cu regulile fiscal-bugetare europene; finanţare netă relativ echilibrată din surse interne şi externe; accesarea pieţelor externe de capital, diversificarea bazei de investitori şi utilizarea instrumentelor financiare derivate.
Printre programele de finanţare /dezvoltare prioritare se numără derularea unei analize de impact a tuturor programelor naţionale, scheme de ajutor de stat şi proiecte de investiţii cu finanţare multianuală din bugetul de stat, cu scopul de a le identifica pe cele cu eficienţă scăzută sau redundanţă faţă de alte surse de finanţare (UE, BEI, BERD), în vederea suspendării sau restructurării acestora, lansarea unui registru public al tuturor programelor de finanţare bugetară, cu descrierea obiectivelor, indicatorilor de performanţă, alocărilor anuale şi stadiului de implementare şi condiţionarea demarării programelor noi de finanţare de evaluarea impactului economic şi social al fiecărui program pe baza analizei cost-beneficiu.
Măsurile de dezvoltare prevăzute urmăresc adoptarea unui cadru de bugetare pe obiective, care va permite corelarea alocărilor bugetare cu rezultate clare şi cuantificabile, în parteneriat cu ministerele de linie, înfiinţarea unui Fond de Investiţii Publice cu componentă de capital de risc pentru proiecte inovatoare ale statului în domenii strategice, gestionat de către Banca de Investiţii şi Dezvoltare şi colaborarea cu Banca Mondială, OECD şi Comisia Europeană pentru implementarea unui mecanism de evaluare a politicilor publice bazat pe date, simulări şi analize comparative internaţionale.
În vederea debirocratizării/digitalizării se propune: operaţionalizarea completă a sistemului SAF-T, cu obligaţii extinse de raportare digitală pentru toţi contribuabilii mari şi mijlocii, în paralel cu facturarea electronică obligatorie; limitarea contrafacerii şi evaziunii asociate pentru produsele cu risc de contrafacere - urmărirea traseului produselor de la fabricant la beneficiar atât în scopul limitării evaziunii cât şi al protecţiei publicului faţă de produsele contrafăcute prin implicarea consumatorului final dar şi a administraţiei; îmbunătăţirea relaţiei cu contribuabilul prin regândirea portalului ANAF pe nevoile contribuabilului, includerea unor mecanisme de feedback de la fiecare contribuabil pentru a înţelege relaţia sa cu ANAF şi ce se poate îmbunătăţi, digitalizarea şi simplificarea formularelor care se completează manual, inclusiv Declaraţia Unică, internet banking şi validarea stingerii creanţelor in termen scurt după efectuarea plăţilor prin utilizarea unor scheme de plăţi existente şi modificarea unor norme legislative etc.
Evaziunea ar urma să fie scăzută prin valorificarea datelor colectate de ANAF din eFactura, dezvoltarea de indicatori de corelare a datelor sistem de atenţionare timpurie (early warning), introducerea obligaţiei de publicare a tuturor informaţiilor / autorizaţiilor, date de identificare ale societăţii care vinde online sub anumite platforme similar magazinelor cu desfacere fizică a produselor şi de înregistrare a rezidenţei fiscale în România pentru fiecare magazin online care efectuează acte de comerţ. Se are în vedere şi trasabilitatea financiară pentru tranzacţiile efectuate prin platforme online cu corelaţie între sistemul bancar, firmele de curierat şi sistemul vamal şi declararea tuturor conturilor folosite în activitatea comercială pe baza extrasului de cont.
Alte măsuri avute în vedere în cazul Ministerului Finanţelor sunt: elaborarea unei strategii naţionale pentru sustenabilitate fiscal-bugetară 2025-2030, care va include jaloane clare de reducere a deficitului, ţinte privind ponderea cheltuielilor rigide şi politici de echilibrare a bugetului pe termen mediu; introducerea unui sistem trimestrial de raportare a execuţiei bugetare orientate spre rezultate şi publicarea indicatorilor cheie de performanţă; consolidarea rolului Consiliului Fiscal şi introducerea unui mecanism de dialog public extins înaintea adoptării măsurilor fiscale majore, inclusive prin solicitarea punctului de vedere din partea Camerei Consultanţilor Fiscali în spiritul transparenţei şi responsabilităţii democratice; introducerea în control fiscal a persoanelor fizice care au calitate de beneficiar real al societăţilor intrate în proces de insolvenţă pe bază de analiză de risc; taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariuri şi taxarea tranzacţiilor bancare asociate acestora; taxarea profitului excesiv al băncilor pe o perioadă limitată; reducerea deductibilităţii pentru categorii de cheltuieli ce facilitează diminuarea profitului; eliminare facilităţilor de TVA la tranzacţiile imobiliare; revizuirea tuturor tipurilor de subvenţii acordate companiilor de stat etc.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5 / 19385 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
EXCLUSIV | Avocații Clifford Chance Badea coordonează de la București tranzacții globale de securitizări de peste 2,8 miliarde de lire sterline | De vorbă cu Adam Craig (Partener, Clifford Chance Londra), Radu Ropotă (Partener, București) și Dorin Giurgi (Senior Associate, București) despre modul în care acționează echipa în proiectele de mare anvergură și tranzacțiile reprezentative din acest segment
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
Rising Stars | Raluca Biță, unul dintre cei mai buni studenți ai generației sale, a ales să profeseze în sfera Dreptului financiar-bancar în echipa Filip & Company: ” Una dintre principalele mele așteptări a fost să găsesc un mediu care să mă stimuleze intelectual și să-mi ofere ocazia de a rezolva probleme complexe și am întâlnit exact asta. Fiecare caz aduce provocări unice, care necesită o combinație de cunoștințe juridice, gândire critică și creativitate în găsirea celor mai bune soluții pentru clienți”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...