Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare
22 Septembrie 2022
Gabriela Batîr, Senior Manager People&Organisation - PwCSe întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare
Aproape două treimi din respondenți (63%) declară că au schimbat sau intenționează să schimbe procesele de business pentru a răspunde deficitului de forță de muncă, în creștere cu șapte puncte procentuale față de ediția din ianuarie 2022. Intensificarea demersurilor de automatizare crește cererea de resurse umane care combină cunoștințe funcționale cu înțelegerea adecvată a tehnologiei.
Identificarea și atragerea angajaților cu competențe potrivite continuă să fie o provocare pentru companii, acestea căutând diverse strategii, cum ar fi: extinderea opțiunilor de lucru la distanță pentru rolurile care permit această abordare (70%), personalizarea strategiei de resurse umane pe categorii de angajați (59%), achiziția altor companii, tocmai pentru acces la talente (52%).
Companiile au inițiat sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați
Pe de altă parte, companiile au început sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați, construind un mix adecvat al competențelor necesare în viitor. Jumătate din respondenți reduc numărul de angajați, 46% reduc sau renunță la bonusurile de recrutare, iar 44% retrag din ofertele de angajare.
Desigur, anumite sectoare sunt mai precaute; de exemplu, industriile bunurilor de larg consum, media sau telecomunicații investesc mai mult în automatizare și reduc personalul, pe când sectorul medical are dificultăți majore de a găsi talente și caută să-i reangajeze pe cei plecați.
În acest context, directorii de resurse umane întrevăd o înclinare, din nou, a balanței în favoarea angajatorilor, după ce fenomenul ”marii demisii” a fost o provocare neașteptată pentru piețe ale muncii relativ stabile, implicând presiuni nemaiîntâlnite în istoria recentă asupra pachetelor de recompensare.
Deși liderii de business și de resurse umane devin mai precauți în abordarea recompensării financiare, aceasta reprezintă în continuare un instrument important pentru companii. Conform studiului, 38% dintre directorii de resurse umane spun că au crescut recent remunerarea angajaților și alți 35% spun că intenționează să o facă.
În paralel însă, se iau măsuri de reducere de personal sau de înghețare a angajărilor, ceea ce înseamnă de fapt că ne așteptăm la continuarea presiunii asupra bugetelor salariale, însă abordarea companiilor va fi mai degrabă una pro-activă și țintită pe acele competențe critice pentru business.
Flexibilitatea rămâne o prioritate
Investițiile care vizează flexibilitatea muncii și posibilitatea reală a angajaților de a alege unde și când lucrează rămân o prioritate, iar 82% dintre directorii de resurse umane lucrează la soluții de extindere a muncii permanente la distanță pentru roluri care permit această abordare (cu 12% mai mult în rândul directorilor de resurse umane, decât în rândul liderilor de business). De altfel, dintre aceștia, 39% au implementat deja munca permanentă la distanță, cu 10 puncte procentuale în plus față de studiul din ianuarie 2022.
Pe de altă parte, companiile urmăresc să crească prezența fizică la locul de muncă, însă se confruntă în principal cu rezistența angajaților, care este determinată și de aspecte logistice. Opțiunile de transport, costurile în creștere, reconfigurarea birourilor în spații mai mici, dar și disponibilitatea resurselor pentru a avea grijă de dependenți sunt principalele provocări menționate pentru întoarcerea la birou.
La pachet cu flexibilitatea muncii, crește și presiunea asupra beneficiilor de bunăstare, în special mintală, 76% dintre directorii de resurse umane respondenți își extind oferta de beneficii din această categorie, față de 64% în studiul de la începutul anului.
Cum se reflectă aceste tendințe pe piața din România?
Conform celui mai recent studiu PwC HR Barometru (septembrie 2022, 123 de companii participante), peste jumătate din companiile respondente (56%) sunt optimiste în ceea ce privește evoluția business-ului în următoarele 6 luni. Doar 20% din companii prognozează reduceri de costuri de resurse umane, jumătate dintre acestea vizând costurile de training și dezvoltare.
În ceea ce privește creșterile salariale, 78% dintre respondenți au afirmat că au ajustat sau vor ajusta creșterile bugetului salarial, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Creșterea salarială medie de anul acesta este de 10%, iar prognoza pentru anul viitor este similară.
Observăm o abordare precaută în ajustarea salariilor cu inflația. Deși majoritatea companiilor au revizuit în sus bugetele salariale, ratele medii nu au acoperit inflația.
Ne așteptăm ca tendințele globale să se reflecte parțial și pe piața muncii din România. Presiunea asupra pieței muncii va continua, ea având la bază un deficit structural de altă natură decât cel din țările dezvoltate.Totuși, pe termen scurt și mediu, ne așteptăm la o reducere ușoară a mobilității angajaților pe fondul incertitudinii economice și reticenței tot mai mari a companiilor de a atrage resurse cu orice preț, având în vedere ca ritmul evoluțiilor salariale nu poate fi susținut prin creșteri de productivitate.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 5766 / 16775 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...