ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare

22 Septembrie 2022   |   Gabriela Batîr, Senior Manager People&Organisation - PwC

Se întrevede o reechilibrare a pieței muncii la nivel global: companiile își redefinesc procesele, investesc în automatizare și devin mai selective în procesul de recrutare

 
 
Atragerea și retenția talentelor este în topul riscurilor identificate de liderii de business, pe locul doi, după atacurile cibernetice, arată cel mai recent studiu de percepție derulat regulat în Statele Unite, în rândul executivilor din marile companii - PwC Pulse Survey din august 2022, incluzând 722 de directori și membri ai consiliului de administrație din companiile incluse în topul Fortune 1000 și alte firme private.

Aproape două treimi din respondenți (63%) declară că au schimbat sau intenționează să schimbe procesele de business pentru a răspunde deficitului de forță de muncă, în creștere cu șapte puncte procentuale față de ediția din ianuarie 2022. Intensificarea demersurilor de automatizare crește cererea de resurse umane care combină cunoștințe funcționale cu înțelegerea adecvată a tehnologiei.

Identificarea și atragerea angajaților cu competențe potrivite continuă să fie o provocare pentru companii, acestea căutând diverse strategii, cum ar fi: extinderea opțiunilor de lucru la distanță pentru rolurile care permit această abordare (70%), personalizarea strategiei de resurse umane pe categorii de angajați (59%), achiziția altor companii, tocmai pentru acces la talente (52%).

Companiile au inițiat sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați

Pe de altă parte, companiile au început sau au în vedere măsuri pentru a-și reduce numărul de angajați, construind un mix adecvat al competențelor necesare în viitor. Jumătate din respondenți reduc numărul de angajați, 46% reduc sau renunță la bonusurile de recrutare, iar 44% retrag din ofertele de angajare.

Desigur, anumite sectoare sunt mai precaute; de exemplu, industriile bunurilor de larg consum, media sau telecomunicații investesc mai mult în automatizare și reduc personalul, pe când sectorul medical are dificultăți majore de a găsi talente și caută să-i reangajeze pe cei plecați.

În acest context, directorii de resurse umane întrevăd o înclinare, din nou, a balanței în favoarea angajatorilor, după ce fenomenul ”marii demisii” a fost o provocare neașteptată pentru piețe ale muncii relativ stabile, implicând presiuni nemaiîntâlnite în istoria recentă asupra pachetelor de recompensare.

Deși liderii de business și de resurse umane devin mai precauți în abordarea recompensării financiare, aceasta reprezintă în continuare un instrument important pentru companii. Conform studiului, 38% dintre directorii de resurse umane spun că au crescut recent remunerarea angajaților și alți 35% spun că intenționează să o facă.

În paralel însă, se iau măsuri de reducere de personal sau de înghețare a angajărilor, ceea ce înseamnă de fapt că ne așteptăm la continuarea presiunii asupra bugetelor salariale, însă abordarea companiilor va fi mai degrabă una pro-activă și țintită pe acele competențe critice pentru business.

Flexibilitatea rămâne o prioritate

Investițiile care vizează flexibilitatea muncii și posibilitatea reală a angajaților de a alege unde și când lucrează rămân o prioritate, iar 82% dintre directorii de resurse umane lucrează la soluții de extindere a muncii permanente la distanță pentru roluri care permit această abordare (cu 12% mai mult în rândul directorilor de resurse umane, decât în rândul liderilor de business). De altfel, dintre aceștia, 39% au implementat deja munca permanentă la distanță, cu 10 puncte procentuale în plus față de studiul din ianuarie 2022.

Pe de altă parte, companiile urmăresc să crească prezența fizică la locul de muncă, însă se confruntă în principal cu rezistența angajaților, care este determinată și de aspecte logistice. Opțiunile de transport, costurile în creștere, reconfigurarea birourilor în spații mai mici, dar și disponibilitatea resurselor pentru a avea grijă de dependenți sunt principalele provocări menționate pentru întoarcerea la birou.

La pachet cu flexibilitatea muncii, crește și presiunea asupra beneficiilor de bunăstare, în special mintală, 76% dintre directorii de resurse umane respondenți își extind oferta de beneficii din această categorie, față de 64% în studiul de la începutul anului.


Cum se reflectă aceste tendințe pe piața din România?

Conform celui mai recent studiu PwC HR Barometru (septembrie 2022, 123 de companii participante), peste jumătate din companiile respondente (56%) sunt optimiste în ceea ce privește evoluția business-ului în următoarele 6 luni. Doar 20% din companii prognozează reduceri de costuri de resurse umane, jumătate dintre acestea vizând costurile de training și dezvoltare.

În ceea ce privește creșterile salariale, 78% dintre respondenți au afirmat că au ajustat sau vor ajusta creșterile bugetului salarial, cel puțin pentru anumite categorii de angajați. Creșterea salarială medie de anul acesta este de 10%, iar prognoza pentru anul viitor este similară.

Observăm o abordare precaută în ajustarea salariilor cu inflația. Deși majoritatea companiilor au revizuit în sus bugetele salariale, ratele medii nu au acoperit inflația.

Ne așteptăm ca tendințele globale să se reflecte parțial și pe piața muncii din România. Presiunea asupra pieței muncii va continua, ea având la bază un deficit structural de altă natură decât cel din țările dezvoltate.Totuși, pe termen scurt și mediu, ne așteptăm la o reducere ușoară a mobilității angajaților pe fondul incertitudinii economice și reticenței tot mai mari a companiilor de a atrage resurse cu orice preț, având în vedere ca ritmul evoluțiilor salariale nu poate fi susținut prin creșteri de productivitate.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8933 / 19942
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
    BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
    Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
    ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
    Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
    Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
    Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
    Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
    Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...