
Sondaj BestJobs: Angajații români se tem mai degrabă de recesiune decât de infectarea cu coronavirus
18 Martie 2020
BizLawyerMai bine de jumătate dintre angajatorii chestionați (53,3%) declară că au planuri de continuitate a afacerii în cazul agravării epidemiei de coronavirus în România.
![]() |
Angajații români se tem că urmează o criză economică declanșată de efectele coronavirusului, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Aceasta este principala îngrijorare pentru unul din doi respondenți, urmată de temerea că ar putea contacta virusul (31,1%) sau că ar putea să-și piardă locul de muncă în perioada următoare (11,2%).
Dintre cei care își simt amenințat locul de muncă în contextul actual, 34,5% s-au declarat foarte îngrijorați, iar 32,6% oarecum îngrijorați, în timp ce restul de 32,9% nu cred că au în acest moment motive să se teamă pentru jobul lor. Peste 43% pun aceste griji pe seama faptului că situația epidemiei de coronavirus ar putea afecta economic compania pentru care lucrează, iar dacă s-ar găsi în situația de a-și căuta un nou job, 45,7% cred că ar găsi greu, iar 20,6% chiar foarte greu în contextul actual.
Dintre cei care își simt amenințat locul de muncă în contextul actual, 34,5% s-au declarat foarte îngrijorați, iar 32,6% oarecum îngrijorați, în timp ce restul de 32,9% nu cred că au în acest moment motive să se teamă pentru jobul lor. Peste 43% pun aceste griji pe seama faptului că situația epidemiei de coronavirus ar putea afecta economic compania pentru care lucrează, iar dacă s-ar găsi în situația de a-și căuta un nou job, 45,7% cred că ar găsi greu, iar 20,6% chiar foarte greu în contextul actual.
În schimb, mai bine de jumătate dintre angajatorii chestionați (53,3%) declară că au planuri de continuitate a afacerii în cazul agravării epidemiei de coronavirus în România. De altfel, 60% dintre angajatorii care au participat la sondajul BestJobs afirmă că afacerea lor nu a fost până acum afectată de criza epidemiologică.
Deocamdată, pentru 20% dintre angajatori, principalele efecte ale contextului epidemiologic țin de faptul că angajații se tem să intre în contact direct cu clienții, în special care provin din țările cu risc ridicat. De asemenea, angajatorii au observat și că unii furnizori nu și-au putut onora comenzile din cauza acestei situații (10%) sau că prețurile pentru anumite produse pe care le achiziționează au crescut substanțial (6,6%), iar angajații nu mai pot călători în interes de serviciu în afara țării (6,6%). Peste 46,6% dintre companii spun că au sistat oricum deplasările de serviciu în zonele afectate de virus, iar 20% au anulat evenimente interne sau acțiuni care implică un număr mare de participanți, din dorința de a-și proteja angajații.
Cei mai mulți dintre angajați (43,9%) spun că sunt doar puțin îngrijorați că ar putea contacta coronavirusul și 34,8% afirmă că sunt foarte îngrijorați de o posibilă infecție cu noul virus, în timp ce doar 15,8% dintre respondenți nu sunt deloc îngrijorați. Instaurarea unei carantine totale la nivel național, care ar putea limita sau întrerupe capacitatea de a munci pentru o anumită perioadă, îi face pe mai mult de jumătate dintre angajații români (52,1%) să-și facă griji foarte mari, în timp ce aproape o treime dintre cei chestionați (32,1%) de declară mai puțin îngrijorați.
Un sfert dintre angajați nu au economii nici măcar pentru o lună dacă rămân fără job
Când vine vorba de bani puşi deoparte, în cazul în care și-ar pierde locul de muncă, un sfert (24,9%) dintre angajații care au răspuns sondajului BestJobs nu au deloc economii, în timp ce 21,1% au bani cât să le ajungă să-și acopere cheltuielile de întreținere pentru cel mult trei luni. Aproape 10% dintre respondenți au afirmat că dacă își vor pierde locul de muncă din cauza acestei epidemii au economii care să le permită să trăiască liniștiți până la șase luni, și doar 7,4% au bani puși deoparte pentru pentru cel puțin un an.
Întrebați și despre ce măsuri de precauție și protecție pentru răspândirea virusului a luat compania pentru care lucrează, 47,9% dintre cei chestionați au răspuns că firma a suplimentat materialele sanitare (măști medicale de protecție, dezinfectant de mâini, săpun etc.), 41,9% spun că au primit informații legate de măsurile de igienă și protecție pentru prevenția bolii, iar 40,30% declară că a crescut numărul de igienizări ale spațiului de muncă și mai ales ale spațiilor intens circulate sau zonelor expuse (clanțele ușilor, bare de susținere la scări, lift etc.). De asemenea, mulți angajatori au înlocuit întâlnirile directe de business cu discuții la distanță (telefonice, prin Skype, video calls etc. - 30,7%) și permit angajaților care pot lucra de acasă să facă acest lucru (30,4%).
Ce a schimbat epidemia de COVID-19 în cotidianul angajaților români
În urma izbucnirii crizei coronavirusului, cei mai mulți angajați români (82,8%) au declarat că își spală/dezinfectează mâinile foarte des, 75,9% au răspuns că evită pe cât posibil spațiile publice aglomerate (teatre, restaurante, mall-uri, hypermarket-uri etc.), iar 67,4% evită contactul direct cu alte persoane (strângerea mâinii, îmbrățișările etc.). Totodată, aproape jumătate dintre cei chestionați (49,8%) evită transportul în comun, 42,5% stau acasă dacă se simt bolnavi, iar 13,4% poartă mască de protecție permanent, când sunt în spații publice.
În cazul în care școlile ar fi închise o perioadă mai lungă de timp, 28,4% dintre respondenți nu au cu cine să-și lase copiii în îngrijire, și sunt astfel nevoiți să stea cu ei. Dar dacă transportul public va fi restricționat o perioadă mai lungă de timp, 71,8% dintre angajații care au participat la sondajul BestJobs au cum să ajungă la serviciu.
Sondajul a fost efectuat în perioada 9-16 martie 2020, pe un eșantion de 1.262 de utilizatori de internet și un eșantion de 244 de companii mici, medii și mari din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 17895 / 19729 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Women Lawyers | Pentru Irina Văleanu, Counsel în cadrul firmei BACIU PARTNERS, nucleul comun de valori fundamentale a fost esențial în alegerea echipei în care se dezvoltă profesional acum: ”Reputația firmei în piața avocaturii de business din România a fost un factor decisiv, iar întâlnirea cu Ana-Maria Baciu a consolidat această alegere; am rezonat imediat, iar decizia de a colabora a venit în mod firesc”
Popovici Nițu Stoica & Asociații asistă PPC în procesul de consolidare a afacerilor din domeniul energiei regenerabile
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...