Studiu Starcom: Cum s-a schimbat comportamentul românilor cu privire la vacanțe în perioada pandemiei
12 Iulie 2021 BizLawyer
• După ce anul trecut, în contextul pandemiei, 4 din 10 români din mediul urban au fost nevoiți să renunțe la vacanțe, anul acesta 95% dintre ei intenționează să plece în concediu; • Anii vacanțelor în familie: 8 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță anul trecut; însă și în 2021, vacanțele alături de familie și prieteni vor predomina; • Destinațiile din România au fost preferate anul trecut și continuă să fie în topul alegerilor și anul acesta, din motive de siguranță; • În continuare, incertitudinea are impact asupra organizării vacanțelor: 53% dintre românii din mediul urban amână planificarea concediului de anul acesta până în ultimul moment, iar 46% dintre ei încă se tem să călătorească în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.
| |
„Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanțe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauți, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulți cu mașina personală, în locații în care s-au simțit în siguranță. Deși anul 2021 se anunță unul plin de vacanțe odată cu relaxarea restricțiilor, comportamentul preventiv se menține, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente și își aleg cu atenție destinațiile. 2020 a reprezentat și un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul țării și a deschis un apetit pentru vacanțele petrecute în România”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.
Vacanțele de anul trecut
Una dintre concluziile studiului este că 6 din 10 români utilizatori de Internet din mediul urban și-au dus la îndeplinire planurile de vacanță în 2020, în ciuda contextului pandemic. Pentru restul, ultima vacanță a fost în urmă cu un an sau doi, înainte de începerea pandemiei. Principalele motive pentru care aceștia au renunțat la vacanța din 2020 au fost restricțiile impuse de autorități (52%), protejarea sănătății proprii și a celor dragi (36%), dar și motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorința de a economisi (11%).
Dintre românii care au fost în vacanță anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puține plecări față de anii dinainte de pandemie.
Cum s-au schimbat vacanțele
2020 a fost anul vacanțelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță.
Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunțat la destinațiile dorite din cauza restricțiilor de circulație (74%), au călătorit cu propria mașină din motive de siguranță (76%), au evitat în mod intenționat anumite țări cu risc ridicat (70%), au organizat șederi mai scurte (55%) și au preferat camping-ul și spațiile deschise (52%).
Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban și-au petrecut vacanțele în locații mai puțin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât și financiar (locații de lux, stațiuni, locuri exotice, locații care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puțin decât în alți ani, și-au permis să se bucure de o experiență mai scumpă.
Pe de altă parte, dorința de a-și petrece vacanța descoperind noi locuri și țări, interacționând și conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locații animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanțele petrecute acasă.
Top destinații
În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanțele petrecute în România. În topul destinațiilor preferate se află litoralul, urmat de Brașov și Prahova, iar pe locul trei zonele de munte. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să își petreacă vacanțele în străinătate au optat pentru destinații precum Bulgaria, Grecia și Turcia.
Planificarea vacanțelor viitoare
Majoritatea romanilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță, indiferent dacă au renunțat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei și tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.
Astfel, 95% intenționează să meargă în vacanță anul acesta. Dintre aceștia, peste 90% vor să își petreacă vacanța în România, în destinații precum litoralul, zonele montane sau Maramureș, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinație externă.
În ceea ce privește motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează și anul acesta pentru o vacanță în țară, preocuparea pentru sănătate și siguranță rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativității unui test COVID, un motiv suținut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani (38%) sau dorința de a susține economia locală, mai prezentă printre respondenții de peste 55 de ani (38%).
Caracteristicile vacanțelor viitoare
Dintre românii din mediul urban care intenționează să meargă în vacanță în 2021, majoritatea au de gând să își folosească propria mașină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenționează să călătorească cu trenul și autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%).
Și anul acesta, majoritatea preferă să își petreacă vacanțele alături de familie și prieteni. Totuși, așa cum era de așteptat, concediul arată diferit în funcție de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea și odihna, își doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi și să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenționează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze și să lege prietenii.
În continuare, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanțelor: 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanței până în ultimul moment, temându-se de introducerea neașteptată a unor noi restricții, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.
Cu toate acestea, românii par optimiști, 67% dintre ei se simt mai confortabil față de anul trecut să plece în vacanță.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 14528 / 20439 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





