
Studiu Starcom: Cum s-a schimbat comportamentul românilor cu privire la vacanțe în perioada pandemiei
12 Iulie 2021
BizLawyer• După ce anul trecut, în contextul pandemiei, 4 din 10 români din mediul urban au fost nevoiți să renunțe la vacanțe, anul acesta 95% dintre ei intenționează să plece în concediu; • Anii vacanțelor în familie: 8 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță anul trecut; însă și în 2021, vacanțele alături de familie și prieteni vor predomina; • Destinațiile din România au fost preferate anul trecut și continuă să fie în topul alegerilor și anul acesta, din motive de siguranță; • În continuare, incertitudinea are impact asupra organizării vacanțelor: 53% dintre românii din mediul urban amână planificarea concediului de anul acesta până în ultimul moment, iar 46% dintre ei încă se tem să călătorească în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.
![]() |
„Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanțe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauți, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulți cu mașina personală, în locații în care s-au simțit în siguranță. Deși anul 2021 se anunță unul plin de vacanțe odată cu relaxarea restricțiilor, comportamentul preventiv se menține, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente și își aleg cu atenție destinațiile. 2020 a reprezentat și un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul țării și a deschis un apetit pentru vacanțele petrecute în România”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.
Vacanțele de anul trecut
Una dintre concluziile studiului este că 6 din 10 români utilizatori de Internet din mediul urban și-au dus la îndeplinire planurile de vacanță în 2020, în ciuda contextului pandemic. Pentru restul, ultima vacanță a fost în urmă cu un an sau doi, înainte de începerea pandemiei. Principalele motive pentru care aceștia au renunțat la vacanța din 2020 au fost restricțiile impuse de autorități (52%), protejarea sănătății proprii și a celor dragi (36%), dar și motive de ordin financiar – lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorința de a economisi (11%).
Dintre românii care au fost în vacanță anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puține plecări față de anii dinainte de pandemie.
Cum s-au schimbat vacanțele
2020 a fost anul vacanțelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiați pentru a se simți în siguranță.
Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunțat la destinațiile dorite din cauza restricțiilor de circulație (74%), au călătorit cu propria mașină din motive de siguranță (76%), au evitat în mod intenționat anumite țări cu risc ridicat (70%), au organizat șederi mai scurte (55%) și au preferat camping-ul și spațiile deschise (52%).
Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban și-au petrecut vacanțele în locații mai puțin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât și financiar (locații de lux, stațiuni, locuri exotice, locații care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puțin decât în alți ani, și-au permis să se bucure de o experiență mai scumpă.
Pe de altă parte, dorința de a-și petrece vacanța descoperind noi locuri și țări, interacționând și conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locații animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanțele petrecute acasă.
Top destinații
În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanțele petrecute în România. În topul destinațiilor preferate se află litoralul, urmat de Brașov și Prahova, iar pe locul trei zonele de munte. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să își petreacă vacanțele în străinătate au optat pentru destinații precum Bulgaria, Grecia și Turcia.
Planificarea vacanțelor viitoare
Majoritatea romanilor din mediul urban declară că le este dor de vacanță, indiferent dacă au renunțat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei și tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani.
Astfel, 95% intenționează să meargă în vacanță anul acesta. Dintre aceștia, peste 90% vor să își petreacă vacanța în România, în destinații precum litoralul, zonele montane sau Maramureș, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinație externă.
În ceea ce privește motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează și anul acesta pentru o vacanță în țară, preocuparea pentru sănătate și siguranță rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativității unui test COVID, un motiv suținut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani (38%) sau dorința de a susține economia locală, mai prezentă printre respondenții de peste 55 de ani (38%).
Caracteristicile vacanțelor viitoare
Dintre românii din mediul urban care intenționează să meargă în vacanță în 2021, majoritatea au de gând să își folosească propria mașină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenționează să călătorească cu trenul și autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%).
Și anul acesta, majoritatea preferă să își petreacă vacanțele alături de familie și prieteni. Totuși, așa cum era de așteptat, concediul arată diferit în funcție de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea și odihna, își doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi și să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenționează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze și să lege prietenii.
În continuare, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanțelor: 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanței până în ultimul moment, temându-se de introducerea neașteptată a unor noi restricții, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în țări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.
Cu toate acestea, românii par optimiști, 67% dintre ei se simt mai confortabil față de anul trecut să plece în vacanță.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 13620 / 19531 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...