ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

„Fuziuni și achiziții – acum este momentul″, un eveniment Schoenherr si RBL | Ce ar trebui să știe antreprenorii care vor să atragă investiții de tip private equity sau venture capital în această perioadă?

31 Mai 2021   |   BizLawyer

Potrivit opiniilor exprimate în timpul evenimentului, acesta este un moment bun pentru a atrage investiții, având în vedere că există interes din partea investitorilor, precum și nivelul ridicat de lichiditate în piață.

 
 
Pe data de 20 mai 2021, Romanian Business Leaders și firma de avocatură Schoenherr au organizat un eveniment online cu titlul „Fuziuni și achiziții – acum este momentul″. Evenimentul s-a adresat antreprenorilor interesați să atragă investiții de tip private equity (PE) sau venture capital (VC) și a urmărit tendințele actuale în derularea tranzacțiilor în România și în regiune.

Evenimentul a fost moderat de Claudiu Vrînceanu, Project Manager, Scale Out și i-a avut ca invitați pe: Markus Piuk, Partener Schoenherr; Mădălina Neagu, Partener Schoenherr; Bartosz Kwiatkowski, Vicepreședinte Enterprise Investors; Stefan Kalteis, fondator și CEO Kailuana GmbH; Iulian Cîrciumaru, Managing Partner V7 Capital.


Potrivit opiniilor exprimate în timpul evenimentului, acesta este un moment bun pentru a atrage investiții, având în vedere că există interes din partea investitorilor, precum și nivelul ridicat de lichiditate în piață. „Vedem un interes real în piața locală atât din partea investitorilor strategici, cât și a fondurilor PE și VC. Și, pe de altă parte, vedem tot mai mulți antreprenori pregătiți să atragă fonduri de la acești investitori și să se asocieze cu ei″, a declarat Claudiu Vrînceanu în deschiderea evenimentului.

Se observă o polarizare a interesului investitorilor asupra unor sectoare care s-au remarcat prin rezistența la șocul anului anterior și inovație. Bartosz Kwiatkowski a menționat, spre exemplu, e-commerce drept un domeniu care a cunoscut o puternică dezvoltare și de care fondul pe care îl reprezintă este interesat în această perioadă.

Dar, indiferent de sector, fondurile PE și VC se uită la o serie de elemente de care antreprenorii ar trebui să fie conștienți atunci când se pregătesc să atragă o investiție. Conform lui Bartosz Kwiatkowski, Enterprise Investors caută „companii care se pot diferenția cumva″. El a adăugat că „echipa de management a companiei este foarte importantă″, iar acest lucru este aplicabil nu doar în cazul conducerii existente, ci „antreprenorii ar trebui să aibă în vedere că, dacă intenționează să își vândă afacerea și să se retragă, e important să pregătească un eșalon secund de management.″

Iulian Cîrciumaru a menționat că V7 Capital e gata să investească în „companii al căror model de afaceri are un element de inovație.″ El a adăugat că fondul este interesat în companii care urmăresc să se extindă la nivel internațional și le-a recomandat antreprenorilor ca, în acest sens, să aibă „un model de afaceri scalabil, care să le permită companiilor lor să abordeze piețe internaționale.″

Referindu-se la modul în care pandemia a influențat piața de fuziuni și achiziții, Mădălina Neagu a precizat că predicțiile pesimiste ale anului anterior nu s-au materializat, iar piața de fuziuni și achiziții a arătat semne de revenire încă din toamna anului trecut. Ea a menționat că „de fapt, vedem foarte puține tranzacții de fuziuni și achiziții care vizează companii cu dificultăți financiare, și mai degrabă mișcări de consolidare a afacerilor și achiziții noi.″

Cei doi avocați Schoenherr au susținut că procesul efectiv al derulării tranzacțiilor de fuziuni și achiziții nu s-a schimbat semnificativ în ceea ce privește condițiile contractuale, cu excepția atenției sporite a participanților la tranzacții față de unele clauze menite să protejeze în fața unor schimbări fundamentale ale circumstanțelor inițiale, precum forța majoră, impreviziunea, modificările negative semnificative, după cum a menționat Markus Piuk. Ce s-a schimbat sunt canalele de comunicare: „totul se întâmplă la distanță acum, cu aproape zero întâlniri fizice, astfel că vedem tranzacții derulate exclusiv online. Și e un model care funcționează″, a adăugat Markus Piuk.

Invitații au vorbit despre puncte cheie în negocieri și principalele elemente care pot duce la eșecul tranzacției, precum și despre cum se pot pregăti antreprenorii pentru a atrage investiții de tip PE sau VC. „Totul se reduce la o bună disciplină în redactarea și păstrarea documentelor companiei, ceea ce ar trebui să fie o preocupare constantă a managementului unei societăți″, a spus Mădălina Neagu, adăugând că „spre exemplu, pentru antreprenorii din domeniul tehnologiei e important să țină cont de faptul că un cumpărător va analiza din toate unghiurile modul în care societatea și-a protejat drepturile de proprietate intelectuală.″

Însă actele nu sunt totul, iar Stefan Kalteis, un antreprenor și investitor cu experiență, spune că antreprenorii trebuie să se asigure că sunt bine pregătiți la momentul la care intră în negocieri cu un investitor. „Analiza juridică de tip due diligence este un instrument util pentru investitori în a confirma că au luat o decizie de investiții bună, însă acea decizie e luată deja la momentul derulării acestei analize. E important ca antreprenorii să se pregătească pentru discuția cu investitorul referitoare la termenii comerciali, iar pentru asta e util să dedice timp înțelegerii așteptărilor cumpărătorului și a modului în care se pot pregăti pentru ele.″

O altă temă abordată s-a referit la schimbări recente în profilul investitorilor, iar Markus Piuk a vorbit despre companiile de achiziții cu scop special (SPAC) și cum e de așteptat că vor influența acestea tranzacțiile de fuziuni și achiziții, pe viitor.

Schoenherr este o firmă regională de avocatură, activă în Europa Centrală și de Est și Europa de Sud-Est, unde operează 15 birouri. Firma este prezentă în România de 25 de ani, oferind servicii de asistență juridică în principalele arii de practică relevante pentru activitatea companiilor locale și multinaționale. Schoenherr este cotată de toate marile organisme internaționale de cercetare a pieței de avocatură (Chambers and Partners, Legal500, IFLR1000) pentru activitatea în domeniul corporate/M&A.
Fundația Romanian Business Leaders este o comunitate de antreprenori, manageri și profesioniști români din diverse domenii. Ceea ce ne unește este dorința de a contribui la un bine public dincolo de interesele de companie, industrie sau domeniu. Credem că România va fi o țară mai bună pentru business atunci când va deveni o țară mai bună pentru oamenii ei.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 146 / 241
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...