ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CMS: Romania expected to pass laws regulating remote work

26 Aprilie 2021   |   CMS Romania

For more information on these legislative changes and remote work in Romania, contact your CMS client partner or local CMS experts: Horia Draghici, Ruxandra Georgescu and Alexandra Voinia.

 
 
With the COVID-19 pandemic making work-from-home the new “normal” within most companies, the Romanian government is expected to adopt two draft labour-sector ordinance and amend legislation, which will simplify the ability of companies to implement remote work or telework – the flexible working arrangement where employees can perform operations at home or at another location outside of the office.

The first ordinance, drafted at the end of last year, regulates the digitalisation of labour relationships and contains provisions, which give companies the flexibility to use remote work as a means to serve the needs of employers and employees both during the pandemic and afterwards.

The ordinance was drafted in response to the widespread use of remote work during the current crisis. According to the Romanian Minister of Labour and Social Protection, the number of telework agreements has now increased to 400,000 compared to 50,000 telework agreements listed for the same period last year.


This draft languished since late 2020 after the public raised various proposals and objections, but should be adopted soon, according to the Ministry of Labour and Social Protection.

Digitalisation of the labour market

Although the final versions of the draft ordinance has not been published, the main amendments are expected to touch upon the following topics:

→    The possibility of concluding employment agreements and documents by using a qualified or extended electronic signature with a time stamp;
→    The possibility for employers to purchase electronic signatures on behalf of employees;
→    The possibility for employers to keep an electronic archive of employment documents;
→    Simplifying telework conditions (e.g. providing remote health and safety training for teleworkers);
→    Creating new confidentiality requirements for documents handled by employees outside of a company's premises.

New rules for companies with under nine employees

In addition to the draft, the Minister of Labour and Social Protection also announced a second emergency labour ordinance, which is expected to have a massive impact on small business.

When this regulation is adopted, a company with less than nine employees will not be obliged to issue internal regulations, job descriptions for each job position (individual employment agreements will be enough) or keep records of when employees begin and end work each day. (Under the current legislation, these documents are mandatory for all companies).

For more information on these legislative changes and remote work in Romania, contact your CMS client partner or local CMS experts: Horia Draghici, Ruxandra Georgescu and Alexandra Voinia.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2804 / 4542
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...