ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Asigurările și pagubele RCA în era post-City. Ghid juridic pentru companii

21 Octombrie 2021   |   Andrea Gál (Senior Attorney at Law) și Armand Gogeanu (Associate) - Schoenherr și Asociații SCA

Prezentăm în cele ce urmează un ghid pentru companiile care dețin flote auto pentru care au încheiate polițe de asigurare RCA cu asigurătorul respectiv, sau care au calitatea de păgubit în dosare de daună RCA deschise la acest asigurător.

 
 
Promovarea cererii de deschidere a procedurii falimentului pentru unul dintre principalii actori din piața asigurărilor, City Insurance, a generat un impact semnificativ în acest sector. Ieșirea din peisaj a acestui asigurător, care deținea o cotă de piață de peste 45% în categoria polițelor de asigurare de răspundere civilă auto („RCA”), a ridicat numeroase semne de întrebare cu privire la urmează pentru asigurații sau păgubiții vizați.
 
Pentru a preîntâmpina blocaje și amânări, dar și pe baza precedentelor din această piață (precum falimentul Astra sau cel al Carpatica), legiuitorul a modificat semnificativ procedura de urmat pentru obținerea despăgubirilor. Astfel, Ordonanța de Urgență nr. 102 („OUG 102”) pentru modificarea și completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraților („FGA”) și pentru modificarea altor acte normative, intrată în vigoare la data de 22 septembrie 2021, vine să simplifice lucrurile pentru asigurații RCA ai City Insurance.

 
Principala veste bună adusă de OUG 102 este reducerea semnificativă a termenului pentru recuperarea sumelor cuvenite, care în reglementarea anterioară era posibilă doar după momentul declarării falimentului asigurătorului (procedură care putea dura și până la câțiva ani). Totodată, este binevenită creșterea plafonului de garantare de la 450.000 lei la 500.000 lei cu privire la plata creanțelor.
 
Rămâne, însă, de văzut în ce măsură noile modificări vor reuși să contrabalanseze volumul mare de lucru pe care îl va genera portofoliul considerabil de polițe de asigurare și dosare de daună pe care FGA le va avea de procesat, odată ce le va prelua de la City Insurance.
 
Prezentăm în cele ce urmează un ghid pentru companiile care dețin flote auto pentru care au încheiate polițe de asigurare RCA cu asigurătorul respectiv, sau care au calitatea de păgubit în dosare de daună RCA deschise la acest asigurător.
 
Pași pentru recuperarea de către asigurați a primei de asigurare

O miză importantă o reprezintă pentru companii valoarea primelor de asigurare plătite deja, care sunt semnificativ mai mari decât în cazul persoanelor fizice. Astfel, conform datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, în trimestrul I 2021, prima medie RCA pentru persoane juridice, la nivelul întregii piețe, a fost de 1.177 lei, față de 632 lei, în cazul persoanelor fizice.
 
Menținerea în vigoare a polițelor de asigurare RCA încheiate cu City Insurance este posibilă, din punct de vedere juridic, până la expirarea duratei pe care au fost încheiate sau timp de 90 de zile de la pronunțarea hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, când acestea încetează de drept.
 
Totuși, pe fondul limitărilor unei astfel de soluții (spre exemplu, existența plafonului de garantare), este de așteptat ca multe dintre companiile care au încheiate polițe de asigurare RCA cu City Insurance să prefere să încheie noi polițe de asigurare cu un alt asigurător. În cazul în care ia o astfel de decizie, compania respectivă trebuie să semneze noua poliță de asigurare, moment de la care poate denunța polița de asigurare încheiată cu City Insurance și poate depune la FGA o cerere de restituire de primă (Anexa 9 la Norma nr. 24/2019 privind FGA). Compania va trebui să depună și dovada denunțării contractului de asigurare, înregistrată/ transmisă la asigurător.
 
Pași pentru recuperarea despăgubirilor în baza dosarelor de daună RCA

Companiile care au calitatea de persoane păgubite urmare a producerii unui accident rutier asigurat printr-o poliță încheiată cu City Insurance trebuie să formuleze și adreseze către FGA cereri de plată privind acordarea despăgubirilor.

În acest sens, companiile vor completa Anexa nr. 10 pentru cererile de plată a despăgubirilor prevăzute în Norma nr. 24/2019 privind FGA, la care să alăture înscrisuri justificative din care să rezulte producerea evenimentului asigurat și cuantumul sumelor solicitate. Astfel, întreaga procedură se va efectua prin intermediul FGA, fără ca asiguratul să mai transmită solicitări către City Insurance, aceeași fiind situația și în cazul în care se va produce un accident cu un deținător al unei polițe de asigurare City Insurance pentru deschiderea dosarului de daună.
 
În prezent, companiile pot depune la FGA documentele menționate, însă nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data nașterii dreptului de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior, sub sancțiunea decăderii din drept.
 
Acordarea daunelor pretinse este decisă de către o comisie specială constituită in cadrul FGA. În situația în care această comisie decide respingerea sumelor pretinse, compania poate formula contestație în termen de 30 zile de la comunicarea acesteia, sub sancțiunea decăderii, la instanțele civile de la sediul FGA, potrivit normelor de competență generală prevăzute de Codul de Procedură Civilă. Hotărârea judecătorească pronunțată de către acestea este supusă căilor de atac prevăzute de Codul de Procedură Civilă.

Ce urmează?

Cererile de restituire de primă și cererile de plată privind acordarea despăgubirilor pot fi depuse deja la FGA. Având în vedere faptul că este de așteptat că vor fi soluționate de către FGA în ordinea înregistrării lor, este chiar recomandabilă depunerea lor cu celeritate.

După data de 27 noiembrie 2021, FGA va fi în drept să efectueze plăți din disponibilitățile sale, în vederea achitării sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, după parcurgerea de către City Insurance a procedurii administrative de plată reglementate de lege.
 
Cum, conform raportului său anual, FGA avea 75 angajați la sfârșitul anului 2020, este de așteptat că gestionarea portofoliului City Insurance va ridica probleme de natură practică acestei instituții. În acest context, estimarea rezonabilă a unui termen în care companiile se pot aștepta ca cererile depuse să fie soluționate este foarte dificilă.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 4673 / 8581
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...