
Cazierul comercial – implementare și proceduri
14 Septembrie 2022
Beatrice Bălbărau (Avocat colaborator) - Voicu & FilipescuOperatorul economic poate solicita eliberarea extrasului de cazier comercial prin depunerea, electronic sau personal, a unei cereri la orice structură subordonată ANPC care are obligația să transmită operatorului economic răspunsul privind cererea în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării.
![]() |
Ordinul nr. 584/2022 privind stabilirea datelor cuprinse în cazierul comercial, procedura şi instrucţiunile de completare a evidenţei deţinute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (”Ordinul”) a fost publicat în Monitorul Oficial Partea I nr. 898/13.09.2022, intrând în vigoare la aceeași dată.
Ordinul stabilește datele cuprinse în cazierul comercial pentru încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor de către operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor, precum și procedura de înregistrare a acestor date în evidențele ținute de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (”ANPC”), de obținere a extrasului din cazierul comercial de către operatorii economici și procedura de rectificare și de radiere a datelor înscrise.
Ordinul stabilește datele cuprinse în cazierul comercial pentru încălcările în mod repetat ale drepturilor consumatorilor de către operatorii economici sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor, precum și procedura de înregistrare a acestor date în evidențele ținute de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (”ANPC”), de obținere a extrasului din cazierul comercial de către operatorii economici și procedura de rectificare și de radiere a datelor înscrise.
Înregistrarea în cazierul comercial. Datele cuprinse în cazierul comercial.
Ordinul stabilește faptul că înregistrarea în cazierul comercial se efectuează de către comisarul titular al procesului-verbal de constatare a contravenţiei sau de către un alt comisar desemnat de către şeful ierarhic superior.
Printre datele care sunt menționate în cazierul comercial sunt, în principal:
► denumirea operatorului economic/profesionistului, cu indicarea tuturor datelor de identificare, adresa sediului social, adresa punctului de lucru;
► seria/numărul şi data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
► numărul şi data ordinului sau deciziei emise în baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
► descrierea abaterii;
► indicarea actului normativ încălcat/articolului/alineatului/literei;
► sancţiunea aplicată, cu indicarea actului normativ/articolului/alineatului/literei, a cuantumului şi, dacă este cazul, cu precizarea minimului aplicat în cazul în care actul normativ permite aplicarea minimului;
► indicarea măsurilor dispuse;
► indicarea sancţiunilor complementare.
Informația se poate suplimenta și cu instanţa şi numărul de dosar, în cazul în care procesul-verbal de constatare a contravenţiei, ordinul sau decizia este contestat, precum și cu data radierii.
Conform Ordinului, înregistrarea se operează în termen de maximum 2 zile de la data comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Publicitatea datelor din cazierul comercial
Conform Ordinului, ANPC va putea face publice datele din cazierul comercial după expirarea termenului legal de contestare a procesului-verbal de constatare a contravenţiei sau rămânerea definitivă a hotărârii instanţei prin care a fost respinsă plângerea operatorului economic.
Eliberarea extrasului de cazier comercial și rectificarea datelor înscrise în cazierul comercial
Operatorul economic poate solicita eliberarea extrasului de cazier comercial prin depunerea, electronic sau personal, a unei cereri la orice structură subordonată ANPC care are obligația să transmită operatorului economic răspunsul privind cererea în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării.
În cazul în care operatorul economic constată că datele înscrise în cazierul comercial nu corespund situației reale sau dacă înregistrarea acestora nu s-a făcut cu respectarea dispoziţiilor legale, poate solicita rectificarea datelor înscrise printr-o cerere motivată și însoțită de documente doveditoare. Ordinul nu prevede însă și un termen în care ANPC trebuie să rectifice datele înscrise eronat în cazierul comercial.
Radierea datelor înscrise în cazierul comercial
Ordinul stabilește două cazuri de radiere a datelor înscrise în cazierul comercial, respectiv:
► anularea documentului de control de către instanța de judecată, prin hotărâre definitivă;
► trecerea a 3 ani de la data înregistrării datelor în cazierul comercial, în cazul în care documentul de control nu a fost contestat.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3350 / 9482 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr a asistat Hellman & Friedman în legătură cu investiția sa, alături de CVC, în Mehiläinen. Mădălina Neagu (partner) a coordonat echipa care a oferit consultanță juridică în România și Serbia
Exim Banca Românească participă la un credit sindicalizat de 110 mil. € atras de Moov Leasing. Filip & Company a asistat juridic băncile
Women Lawyers | Adela Nuță, Managing Associate BACIU PARTNERS, spune că un loc este modelat de oamenii care îl compun, la fel cum oamenii sunt influențați de spiritul locului. „Iar atunci când această dinamică este construită pe curaj, agilitate și dorința de a atinge excelența, profesia devine mai mult decât o carieră, devine o modalitate de a înțelege, influența și transforma realitatea din jur”
Leroy și Asociații a asistat ENGIE Romania în achiziția unui proiect eolian în județul Constanța. Ce avocați au fost în prima linie
Filip & Company a asistat Amstar Management în vânzarea hotelurilor Duke Romană și Duke Armenească din București. Ioana Roman (partener) a coordonat echipa
Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații în proiectele de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și cum îi pot ajuta pe clienții care solicită asistență | Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii dosarului. De vorbă cu Raluca Vasilache (Partener) și Andreea Oprișan (Partener) despre pașii care trebuie urmați și aspectele sensibile de care companiile trebuie să țină cont
RTPR, avocații băncilor în finanțarea sindicalizată de 3,1 miliarde lei acordată Electrica. Cosmin Tilea (Partner) și Andreea Nedeloiu (Counsel) au coordonat echipa
Women Lawyers | De vorbă cu Angela Porumb (Partener Mușat & Asociații), avocat o carieră de peste 20 de ani în avocatura de business, care a ales această firmă din dorința clară de a evolua: ”Pasul spre Mușat & Asociații a fost definitoriu pentru maturizarea și împlinirea mea ca avocat. Am avut în acest fel avantajul de a intra în dosare complexe, cu rezonanță juridică, cauze ce, dincolo de pregătirea teoretică, au implicat creativitate maximă și obligatoriu efort de echipă”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...