
CNA interzice farmaciilor să publice promoții la suplimentele alimentare: Care ar putea fi efectele
30 Iunie 2025
Lucian Bozian (Avocat) și Andreea Toncu (Avocat) - D&B David si BaiasMăsura de interzicere a reclamei pentru promoții la suplimente alimentare prezente în farmacii ar putea genera efecte contrare scopului său declarat, inclusiv efecte de distorsionare a concurenței libere.
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat în data de 25 iunie 2025 un nou Cod de reglementare a conținutului audiovizual care interzice, printre altele, publicitatea efectuată de farmacii la promoțiile aferente suplimentelor alimentare: „Art. 154 – (1) Este interzisă (…) promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare.” CNA pare să acționeze contrar scopului protejării publicului, liberei concurenței și recomandărilor Consiliului Concurenței, deși a furnizat acestuia informații în cadrul studiului privind piețele medicamentelor OTC și suplimentelor alimentare și chiar a fost supusă în trecut unei investigații a autorității de concurență.
Măsura de interzicere a reclamei pentru promoții la suplimente alimentare prezente în farmacii ar putea genera efecte contrare scopului său declarat, inclusiv efecte de distorsionare a concurenței libere. Crearea unui mediu concurențial corect și transparent duce la scăderea prețurilor pentru consumator, ceea ce este în interesul acestuia. Conform regulilor concurențiale, dar și în contextul economic actual, orice măsură care ar putea conduce la reducerea competitivității și la posibila creștere artificială a prețurilor trebuie cântărită cu atenție.
1. Poziția Consiliului Concurenței cu privire la publicitatea aferentă suplimentelor alimentare
În 2022, Consiliul Concurenței a publicat un amplu raport în urma studiului efectuat cu privire la producția și comercializarea medicamentelor OTC și suplimentelor alimentare. În acest context, autoritatea de concurență a subliniat următoarele: „în majoritatea piețelor de medicamente şi în cazul majorității brandurilor de suplimente analizate, publicitatea din domeniul audiovizualului este cea mai importantă formă de publicitate(...) Prin intermediul unei reclame difuzate pe un canal național de televiziune companiile pot disemina informații cu privire la caracteristicile, calitatea şi chiar prețurile produselor într-un mod eficient, acoperind tot teritoriul țării.”
Considerând că publicitatea este un factor esențial atât pentru corecta informare sau educare tehnică a publicului larg, cât și pentru ca operatorii economici să își facă produsele cunoscute în mod eficient, Consiliul Concurenței a recomandat autorităților competente modificarea cadrului legislativ în sensul de a permite existența unui număr cât mai mare de canale de publicitate pentru medicamente OTC și suplimente alimentare (inclusiv platforme online și aplicații mobile), cu reglementarea conținutului permis, a frecvenței și/sau a succesiunii de difuzare a mesajelor.
2. Statutul juridic reglementat și controlul promovării suplimentelor alimentare
Comercializarea suplimentelor alimentare este supusă unui set de norme stricte care reglementează atât punerea pe piață, cât și corecta informare a consumatorilor. Concret, suplimentele alimentare promovate sunt deja supuse unui control tehnic și sanitar prealabil cu privire la conținut, dar și cu privire la materialele publicitare asociate (aviz ANMDMR pentru materiale, obligația avertismentelor standard etc.).
3. Rolul farmacistului în consilierea preventivă
În farmacie, recomandarea suplimentelor alimentare se face de specialiști licențiați, asigurând claritatea mesajelor și corecta informare a pacientului. Promovarea ofertelor prin canale audiovizuale ori online orientate către farmacii ajută populația să se adreseze unui canal de vânzare pregătit din punct de vedere profesional să le acorde consultanță și îndrumări de specialitate, adaptate atât nevoilor pe care consumatorii doresc să le adreseze, cât și stării lor generale de sănătate, cu scopul prevenirii interacțiunii cu alte produse (medicamente sau suplimente alimentare).
4. Impactul negativ asupra consumatorilor
Interzicerea comunicării promoțiilor va împiedica pacienții să beneficieze de reduceri de preț și va crea confuzie în rândul acestora cu privire la existența unor prețuri competitive în farmacii. O promoție care nu poate fi promovată nu va avea sens economic și nu va ajunge la cunoștința consumatorului, care ar putea achiziționa aceleași produse la prețuri mai mari. În contextul economic actual, o astfel de măsură este inoportună și contradictorie interesului public, putând să limiteze accesul persoanelor cu venituri mici la suplimente alimentare.
5. Principiul de tratament egal pentru toate unitățile comerciale
Din punct de vedere legal, suplimentele sunt alimente speciale și pot fi comercializate prin orice magazin alimentar, magazin naturist, benzinarii sau orice alt timp de unitate comercială (inclusiv magazine online). Interdicția aplicată exclusiv farmaciilor produce discriminare nejustificată între canalele de vânzare, deoarece comunicarea promoțiilor prin farmacie se face deja sub incidența unor reguli mai stricte decât pentru alte canale de vânzare (aviz ANMDMR pentru materiale, obligația avertismentelor standard). Pe baza celor de mai sus, introducerea unei interdicții suplimentare aplicabilă exclusiv farmaciilor nu pare să aibă un fundament de siguranță medicală, ci este de natură să îndepărteze pacientul de un mediu concurențial și profesional corect.
Din considerente legate de identificarea unor reclame la promoții pe alte canale de vânzare (e.g. din magazine online, magazine naturiste etc.) consumatorii ar putea fi stimulați să achiziționeze suplimente din surse unde calitatea informației, originea sau veridicitatea produsului nu sunt supuse unui control suficient de strict și unde nu beneficiază de consultanță de specialitate, aceste aspecte fiind de natură să producă grave prejudicii asupra sănătății consumatorului.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 331 / 10033 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...