
Consiliul consultativ, o oportunitate de creștere pentru antreprenori
28 Ianuarie 2019
Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF FincontaAlcătuirea unui consiliu consultativ reprezintă o oportunitate pentru multe categorii de afaceri și nu ar trebui considerată o bătaie de cap.
În România abordarea unui subiect precum consiliul consultativ (Board of Advisors) nu este simplă. De la traducerea termenului din limba engleză până la conversia acestuia în practica de business. Reflexele de semantică și cultură locală de afaceri nu par să țină cu noi. Și totuși, sub impactul globalizării și răspândirii noilor modele de business subiectul impune o necesară actualitate.
Mediul de afaceri tot mai competitiv obligă companiile să exploreze opțiuni de creștere. Rapid, acestea pot fi de două feluri: 1. urgent-operaționale ca acțiuni sau 2. strategic-orientate ca decizii. Din această a doua categorie face parte și consiliul consultativ. Rolul acestuia este să ghideze, să consilieze și să sfătuiască directorul general/CEO-ul și echipa de management cu privire la direcția de dezvoltare a companiei.
Mediul de afaceri tot mai competitiv obligă companiile să exploreze opțiuni de creștere. Rapid, acestea pot fi de două feluri: 1. urgent-operaționale ca acțiuni sau 2. strategic-orientate ca decizii. Din această a doua categorie face parte și consiliul consultativ. Rolul acestuia este să ghideze, să consilieze și să sfătuiască directorul general/CEO-ul și echipa de management cu privire la direcția de dezvoltare a companiei.
Spre deosebite de binecunoscută ședință formală a consiliului de administrație, format din directorii departamentelor, în cazul consiliului consultativ rolul este unul informal și iar componența este alcătuită din oameni cu senioritate și experiență în diferite arii de expertiză.
Consiliu director vs. consiliu consultativ
Spre deosebire de consiliul director, unde fiecare membru este ales de acționari, are responsabilități definite legal, care sunt complementate de regulamente interioare, consiliul consultativ este relativ ușor de format, nu-i ancorează legal pe consilieri și are beneficiul unor oameni cu experiență care să ajute la creșterea afacerii. Consilierii sunt aleși personal de CEO și de echipa de conducere, numărul lor poate crește sau scădea, deoarece pot fi cu ușurință înlocuiți în funcție de nevoile companiei.
Un consiliu consultativ costă mai puțin
Membrii consiliului director primesc o remunerație importantă și pot fi trași la răspundere pentru comiterea unor eventuale erori. Consilierii nu pot fi trași la răspundere și prin urmare nu sunt plătiți în aceeași măsură. Cele mai des întâlnite forme de recompensare a aportului adus constau în acțiuni în cadrul companiei sau o mică remunerație.
Consilierii cu rol consultativ sunt cel mai des întâlniți în cazul startup-rilor sau companiilor mici, caz în care contribuția lor este benevolă și este uneori recompensată doar cu recunoștința antreprenorilor.
Consilierii ajută pentru că fie au afinități personale cu antreprenorul pe care îl ajută, fie le place misiunea afacerii pentru care consiliază. Întâlnirile cu consilierii au un caracter simplu, informal și destins. Abordarea este de ansamblu și oferă antreprenorilor o imagine strategică.
Priorități și responsabilități
Baza legală a colaborării cu membrii consiliului director le impune prioritatea nevoilor organizației și ale acționarilor acesteia în fața nevoilor angajaților. În schimb, consiliul consultativ nu are o asemenea datorie față de companie; direcționarea, îndrumarea și consilierea CEO-ului și a echipei manageriale reprezintă prioritatea principală a acestuia.
Alcătuirea unui consiliu consultativ reprezintă o oportunitate pentru multe categorii de afaceri și nu ar trebui considerată o bătaie de cap. Această abordare este pentru companii o șansa rară de a construi o echipă calificată de mentori loiali care să susțină cu sfaturi pertinente dezvoltarea companiei. Crearea unui consiliu consultativ aduce pentru companiile antreprenoriale o oportunitate de creștere accelerată prin accesarea experienței profesioniștilor independenți.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9799 / 9806 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...