ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Punct de vedere despre Parchetul European

13 Septembrie 2022   |   Vasile Băiculescu (Managing Partner) și Antonia Prisacaru (Associate) - Băiculescu & Asociații

Dincolo de importanța sa, Parchetul European rămâne o instituție care va interveni doar în subsidiar, actele de procedură dispuse de acesta și care produc efecte juridice față de terți (categorie care include suspectul, victima, alte persoane interesate și ale căror drepturi ar putea fi afectate în mod negativ) urmând a face obiectul controlului de către instanțele competente la nivel național, prin ralierea la cerințele prevăzute de dreptul intern al fiecărui stat și asigurarea unor căi de atac efective.

Vasile Băiculescu (Managing Partner) si Antonia Prisacaru (Associate) - Băiculescu & Asociatii

 
 
European Public Prosecutor’s Office sau, mai pe scurt, EPPO este o instituție creată recent, în curs de definire, dar care în următorii ani își va dezvolta rapid practica. Parchetul European are competența de a ancheta, urmări și trimite în judecată autorii infracțiunilor care vizează ”acei bani care sunt destinați bunăstării cetățenilor UE și au reprezentat dintotdeauna un obiectiv al infractorilor”, astfel cum bugetul UE este definit în broșura lansată de Rețeaua Europeană de Formare Judiciară. 

Rațiunea care a determinat înființarea unei astfel de entități este lipsa de resurse judiciare la nivelul statelor membre, care să permită investigarea temeinică a infracțiunilor ce vizează interesele economice ale Uniunii, precum evaziunea fiscală transfrontalieră, constituirea de grupuri infracționale organizate având drept țintă bugetul european, spălarea de bani implicând active obținute prin fraudarea bugetului UE și alte asemenea. EPPO are și competența auxiliară de a urmări și investiga orice activitate prevăzută de legea penală, care este indisolubil legată acestor infracțiuni (spre exemplu infracțiunea de uz de fals aferentă evaziunii fiscale prin emiterea de facturi fictive). Faptele care intră în competența instituției sunt prevăzute în Directiva (UE) 2017/1371, astfel cum aceasta a fost transpusă în dreptul intern.



Așadar, deși vastă și de crucială importanță, competența Parchetului European nu este nelimitată. Dimpotrivă, există reglementări stricte care condiționează extinderea acesteia de o decizie unanimă a Consiliului European. Este imperativă respectarea principiilor instituite de art. 5 al Tratatului privind Uniunea Europeană, respectiv subsidiaritatea și proporționalitatea. În acest sens, subliniem  menirea EPPO de a acoperi orice lipsuri la nivel de cooperare judiciară în materie penală și de a facilita schimbul de informații între statele membre, prin asigurarea unei practici unitare. În consecință, Parchetul European urmează a interveni doar acolo unde combaterea infracționalității economice nu poate fi asigurată de statele aderente și fără a depăși ceea ce este necesar în vederea atingerii obiectivelor stabilite.

Bunăoară, prin Regulamentul UE 2017/1939 al Consiliului, din 12 octombrie 2017 (care a stat la baza înființării Parchetului European) a fost stabilit și cadrul funcționării EPPO, prin crearea unor reguli la nivel centralizat, obiectivul fiind instituirea un sistem de competențe partajate între Parchetul European și autoritățile naționale. Respectarea principiului cooperării loiale este esențială, asigurând sprijinul și informarea reciproce, între structura centrală și autoritățile naționale.

În acest sens, Regulamentul instituie în sarcina autorităților din statele membre, obligația de a informa, fără întârziere, Parchetul European cu privire la orice comportament infracțional pentru care acesta ar putea să își exercite competența sau cu privire la o investigație deja inițiată având ca obiect infracțiuni ce ar putea atrage competența EPPO. Mai mult, statele sunt ținute să aducă la cunoștință Parchetului orice caz care implică imposibilitatea de a stabili dacă sunt îndeplinite condițiile anterior amintite, urmând ca acesta din urmă să decidă dacă își va exercita competența sau dacă se va abține. Parchetul European are obligația corespunzătoare, de a informa, neîntârziat, statul care a făcut sesizare, cu privire la decizia adoptată.

Instrumentarea cazurilor preluate de EPPO este mijlocită de procurorii europeni delegați, membri în cadrul parchetelor statelor aderente, care au aceleași competențe cu procurorii naționali, privitor la investigarea faptelor prevăzute de legea penală, urmărirea și trimiterea în judecată. În cazuri excepționale, atribuțiile pot fi îndeplinite de un procuror dintr-un alt stat membru (de pildă, statul în care se află reședința suspectului sau acela unde prejudiciul s-a produs). Supravegherea este, de regulă, efectuată de procurorul european din acelasi stat din care face parte și procurorul delegat cu investigarea faptelor, dar, din motive obiective (legate de volumul de muncă sau de conflict de interese) aceasta poate fi delegată altor procurori europeni, sub rezerva acordului acestora.

Pe tot parcursul investigațiilor transfrontaliere, procurorii europeni delegați aparținând statelor implicate, au îndatorirea de a colabora permanent, consultându-se și asigurându-și asistență reciprocă. Tot sub egida principiului cooperării, instanțele competente spre soluționarea cauzelor instrumentate de Parchetul European sunt cele naționale, regulile interne de procedură fiind aplicabile. Autoritățile naționale vor decide și atribuirea competenței, în cazurile în care, între acestea și Parchetul European există un dezacord la nivelul acestui aspect.

Importanța existenței EPPO se concretizează tocmai în stabilirea unei practici centralizate, care să asigure respectarea legalității cu privire la începerea și încetarea investigațiilor, transmiterea cazurilor între Parchet și statele membre, exercitarea competenței și alte norme procedurale. De pildă, în situațiile în care au fost inițiate cercetări cu privire la aceeași infracțiune, la nivelul mai multor țări, Camera permanentă a Parchetului European are posibilitatea de a facilia desfășurarea anchetei prin fuzionarea acestora. În același mod, Camera poate interveni în sensul divizării unor proceduri, dacă eficiența investigațiilor poate fi înlesnită prin întreprinderea acestei măsuri.

Așadar, putem privi Parchetul European ca pe o entitate care va prelua pârghiile unor cazuri și va supraveghea derularea acestora cu sprijinul autorităților naționale, inclusiv ale celor polițienești, prin mijlocirea cărora va fi asigurată efectuarea actelor de procedură și implementarea măsurilor coercitive, conducând la faza de judecată la instanțele naționale competente.

EPPO va acorda o importanță deosebită dreptului persoanei de a nu fi judecată sau pedepsită de două ori pentru aceeași infracțiune, având în vedere implicarea mai multor entități în cauzele de competența sa. De asemenea, Parchetul European se va asigura că procedurile pe care le dirijează vor fi în concordanță cu toate drepturile fundamentale consacrate în Cartă, precum dreptul fundamental la apărare, dreptul la un proces echitabil sau prezumția de nevinovăție.

Dincolo de importanța sa, Parchetul European rămâne o instituție care va interveni doar în subsidiar, actele de procedură dispuse de acesta și care produc efecte juridice față de terți (categorie care include suspectul, victima, alte persoane interesate și ale căror drepturi ar putea fi afectate în mod negativ) urmând a face obiectul controlului de către instanțele competente la nivel național, prin ralierea la cerințele prevăzute de dreptul intern al fiecărui stat și asigurarea unor căi de atac efective.

Rămâne, de asemenea, competentă Curtea de Justiție a Uniunii Europene în controlarea deciziile administrative ale EPPO, respectiv cele care nu sunt luate în exercitarea funcțiilor de investigare, urmărire penală și trimitere în judecată. Regulamentul nu aduce atingere posibilității ca un stat membru UE, Parlamentul European, Consiliul sau Comisia să introducă acțiuni în anulare.

Nu în ultimul rând, Parchetul European va colabora cu alte structuri din cadrul Uniunii Europene, precum Eurojust, OLAF sau Europol. Cooperarea cu Eurojust oferă Parchetului prerogativa de a avea acces la sistemul de management al cazurilor în scopul obținerii de date, inclusiv cele personale, în timp ce colaborarea cu OLAF (Oficiul European de Luptă Antifraudă) este esențială pentru a evita lansarea de către acesta din urmă a unor investigații paralele, Oficiului revenindu-i obligația de a oferi prioritate Parchetului European.

Fără a detalia excesiv, amintim câteva măsuri adoptate de România pentru transpunerea și implementarea Regulamentului UE 2017/1939. În acest sens, prin Ordonanța de Urgență nr. 8 din februarie 2019, s-a stabilit că autoritatea națională relevantă, conform dispozițiilor Regulamentului, este Ministerul Justiției. A fost implementată, totodată, procedura de desemnare a candidaților pentru funcțiile de procuror european și procuror european delegat. În condițiile acestei ordonanțe, au fost desemnați în România primii șase procurori europeni delegați, numiți de Colegiul EPPO prin decizia din 10 februarie 2021, pentru o perioadă de 5 ani, mandatul putând fi reînnoit. De asemenea, prin Decizia de punere în aplicare (UE) 2020/1117 a Consiliului, a fost numit, pentru un mandat de 6 ani, și procurorul european.

Legea nr. 6/2021 este actul normativ care stabilește cadrul cooperării consolidate cu privire la Parchetul European. În acest sens, textul indicat instituie norme privitoare la efectuarea notificărilor către Parchetul European de către Ministerul Justiției, cooperarea procurorilor europeni și procurorilor europeni delegați care activează în România cu structurile EPPO, coroborarea prevederilor normei cu alte texte de lege relevante, precum Legea 302/2004 și așa mai departe. Totodată s-a dispus înființarea, în cadrul Direcției Naționale Anticorupție, a unei Structuri de sprijin a procurorilor europeni delegați, structură compusă dintr-un birou central (în cadrul DNA) și trei birouri teritoriale, la Iași, Cluj și Timișoara (în prezent fiind funcționale doar birourile din București și Iași). Nu în ultimul rând, Legea 6/2021 stabilește și circumscripțiile teritoriale ale instanțelor competente să judece cauzele privind infracțiuni pentru care urmărirea penală a fost efectuată de către Parchetul European, competența de judecată revenind tribunalelor și curților de apel București, Cluj, Iași și Timișoara.

Concluzionând, în contextul unei preconizate creșteri a numărului de dosare instrumentate de EPPO, considerăm că este importantă înțelegerea situării ierarhice a entității, în vederea unei eficiente colaborări și, de ce nu, în scopul evitării unor intruziuni nejustificate din partea acesteia.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3715 / 9751
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
    Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
    Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
    BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...