ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Steven van Groningen (Raiffeisen Bank România): Creditarea va creşte în continuare; nivelul de intermediere financiare este foarte redus

17 Ianuarie 2022   |   Agerpres

Acesta a vorbit despre impactul pandemiei şi a menţionat că este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt clienţii băncilor, dar mult mai greu este de estimat care va fi impactul pe termen lung.

 
 
Creditarea va creşte în continuare însă nivelul de intermediere financiară este foarte redus în România şi putem doar să sperăm să ne apropiem de media Uniunii Europene, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, preşedintele şi director general al Raiffeisen Bank România, Steven van Groningen.
 
Acesta a vorbit despre impactul pandemiei şi a menţionat că este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt clienţii băncilor, dar mult mai greu este de estimat care va fi impactul pe termen lung.
 
Steven van Groningen a declarat că nu crede că vreodată ne vom întoarce 100% la situaţia de înainte de criză şi susţine că ne adaptăm, ca de fiecare dată când se schimbă ceva.
 
AGERPRES: Spuneaţi la un moment dat că băncile nu au motive să se plângă de evoluţia din 2020. Cât de sever fost impactul asupra sectorului bancar?

Steven van Groningen: Cred că impactul a fost mult mai mic decât ne-am aşteptat la începutul crizei. Mai ales din punctul de vedere al pierderii din activitatea de creditare. Mai puţini clienţi au întâmpinat probleme decât am estimat la începutul crizei. Se vede acum în rezultatele băncilor, prin reversări de provizioane create în anul anterior. Măsurile de sprijin pentru economie au avut un efect pozitiv, nu numai prin IMM Invest, dar şi măsuri cum ar fi implementarea modelului Kurzarbeit şi în România, când toţi agenţii economici şi-au dat seama că trebuie să lucrăm împreună ca să supravieţuim.
 
Şi noi am activat imediat programul "vacanţă trei rate", deja înainte de moratorium. Dar am şi ajutat comercianţii să stimuleze plăţile on line şi am plătit toate facturile înainte de scadenţă, pentru a asigura lichiditate pentru furnizorii noştri. În concluzie, putem spune că sistemul bancar, deocamdată, nu a resimţit un impact prea mare.
 
Când estimaţi că va fi depăşit momentul pandemiei, inclusiv din punct de vedere al clienţilor băncilor?
Cea mai bună întrebare este care va fi impactul asupra clienţilor noştri pe termen lung. Este relativ uşor să ne dăm seama cum sunt afectaţi pe termen scurt. Dacă este vorba de un restaurant, hotel, sala de fitness, impactul este direct. Mult mai greu este să estimăm care va fi impactul însă pe termen lung. Cum vor fi afectate anumite sectoare ale economiei? Ce viitor va fi pentru clădirile de birouri dacă mulţi angajaţi lucrează de acasă şi nu mai doresc să lucreze la birou 5 zile pe săptămână. Sau cum se modifică comportamentul consumatorului - comandăm on line şi în viitor sau ne întoarcem la comerţul clasic? Cum va arată piaţa de apartamente în viitor? Nu cred că vreodată ne vom întoarce 100% la situaţia de dinainte de criză. Ne adaptăm, ca de fiecare dată când se schimbă ceva. Când vom fi gata? Niciodată.
 
Câte peroane au aplicat pentru suspendarea ratelor la credite şi cum veţi proceda cu cei care nu pot relua plata acestora?
Nu ştiu exact statisticile, dar numerele sunt mai reduse decât ne-am fi aşteptat la începutul anului. În primul rând important este să ne asigurăm că oamenii şi companiile au venituri şi continuitate în ceea ce fac şi cum fac. Dacă nu au venituri, atunci nici nu pot plăti ratele la credite. Pentru cei care nu pot plăti, aplicăm aceleaşi principii ca şi în alte situaţii dificile (criza 2009 sau credite în franci elveţieni). Cât timp ne putem aştepta la o revenire a veniturilor putem să restructurăm creditele şi să amânăm plăţile. În clipa în care este clar că nu mai sunt şanse să recuperăm creanţele, atunci ce putem face? Dacă există colateral, executăm garanţiile, dacă nu există facem "write off" sau vindem creditul unei firme specializate în recuperare. Acest lucru este evident ultimul pe care ni-l dorim şi îl aplicăm doar în cazuri în care nu mai avem chiar nicio soluţie pentru a salva relaţia cu clientul.
 
Cum aţi caracteriza anul 2021?
Un an complicat, cu mult zgomot, obositor. Dar în acelaşi timp trebuie să fim mulţumiţi. Întotdeauna poate fi mai rău. Să ne gândim la cei care au suferit cu adevărat, cei care au trecut prin boală, cei care au pierdut rude sau prieteni sau au suferit altfel.
 
Cum credeţi că va evolua creditarea persoanelor fizice/companiilor?
Creditarea va creşte în continuare. Nivelul de intermediere financiare este foarte redus în România şi putem doar să sperăm să ne apropiem de media UE (dacă creştem mai repede decât mediu UE). Avem nevoie de investiţii masive în modernizare, în creşterea eficienţei, în economia sustenabilă etc. Dar nu putem să ne aşteptăm la salarii mai mari, la nivelul ţărilor dezvoltate din UE, dacă nu creştem productivitatea, iar acest lucru nu numai că necesită simplificarea birocraţiei, dar şi investiţii în tehnologie de ultima generaţie.
 
Câte credite aţi acordat prin IMM Invest?
Ce pot să spun e că vedem creştere pe activitatea de creditare, pe de-o parte şi pe de altă parte, un comportament foarte bun de plată al clienţilor noştri, semn că am depăşit cu bine primele valuri ale pandemiei. În primele 9 luni ale anului 2021 portofoliul nostru de credite nete a crescut cu 13% (an la an) - 12% la persoane fizice, 17% la IMM şi 14% la corporaţii mari şi medii, în condiţiile în care am adaptat oferta noastră şi ne susţinem clienţii cât putem de mult. Pe IMM Invest stăm foarte bine, am acordat deja mii de astfel de credite.
 
Este pregătit sectorul bancar pentru a finanţa proiectele din noile programe europene?
Cred că da, dar să nu subestimăm ce avem de făcut. Nevoile sunt mari şi există multe criterii şi condiţii care trebuie îndeplinite. Avem multe de învăţat ca sistem bancar, împreună cu clienţii noştri companii. Bani sunt, problema este să ştim să ne adaptăm cu toţii la condiţiile impuse.
 
Ce schimbări aduse de această pandemie ar putea să rămână şi în perioada următoare?
Asta este de departe cea mai complicată întrebarea. Sigur că vorbim de lucrul la distanţă, de acasă, de digitalizare, de shopping on line, dar întrebarea cheie este dacă şi cum o să se schimbe relaţiile interumane şi cum vom fi afectaţi noi toţi de acest lucru. Nu ştim. Ce ştim este că trebuie să ne adaptăm şi pentru asta trebuie să ne pregătim, să învăţăm, să fim deschişi, să fim flexibili; doar aşa supravieţuim. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4149 / 8679
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
Arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la 345 mil. E. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...