ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Uniunea Europeană interzice comerțul cu produse obținute din defrișări. Ce obligații au importatorii și exportatorii?

28 August 2024   |   Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Consultant Senior, Global Trade Advisory, Deloitte România

Regulamentul Comisiei Europene 1115/2023 privind produsele provenite din defrișări (European Union Deforestation Regulation - EUDR) care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an.

 
 
Regulamentul Comisiei Europene 1115/2023 privind produsele provenite din defrișări (European Union Deforestation Regulation - EUDR) care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente.
Printre produsele vizate de regulament se numără cafeaua, cacao, palmierii pentru ulei, cauciucul, soia, lemnul, bovinele, dar și produsele obținute din acestea, precum ciocolata, mobila din lemn, anvelopele din cauciuc, pieile de bovine, uleiul de soia, uleiul de palmier, celulozele sau hârtia, extrase de pe terenuri care au fost defrișate după data de 31 decembrie 2020.


Conform EUDR, comercianții implicați în operațiuni cu produse din categoria celor menționate vor avea obligația să depună, într-un portal dedicat al Comisiei Europene, o „declarație de diligență”, din care să reiasă că au verificat proveniența produselor și care să conțină, printre altele, descrierea tipului de produs, cantitatea, țara de origine, localizarea geografică a parcelelor de teren de unde au fost obținute produsele, datele de identificare a furnizorului, precum și măsuri de evaluare a riscurilor ca produsele să fie neconforme.

O altă obligație pe care operatorii trebuie să o îndeplinească este aceea de a prezenta anual rapoarte publice (accesibile pe internet) cu privire la sistemul lor de diligență, respectiv de verificare a provenienței produselor, și măsurile adoptate în vederea respectării obligațiilor aferente.

Dovezile referitoare la efectuarea diligenței trebuie să fie păstrate pentru eventuale verificări pentru o perioadă de cinci ani de la momentul introducerii produselor pe piață sau al exportului.
Din punct de vedere vamal, pentru a permite importul sau exportul de pe teritoriul UE de produse din categoria celor menționate, importatorii și exportatorii vor fi obligați să completeze în declarația vamală de import sau export numărul de înregistrare al declarației de diligență din portalul dedicat al Comisiei Europene.

Pentru a asigura funcționarea acestui sistem de control și de monitorizare, regulamentul prevede dezvoltarea de către Comisia Europeană, până la 30 decembrie 2024, a unui sistem de informații prin care operatorii se pot înregistra și pot depune declarația privind diligențele necesare. Ulterior, până la 30 iunie 2028, urmează să fie creată o interfață electronică, în cadrul ghișeului unic al Uniunii Europene pentru vămi, care să permită transmiterea de date, în special notificările și verificările prevăzute de regulamentul privind produsele provenite din defrișări între sistemele vamale naționale și sistemul de informații care conține declarațiile privind diligența necesară.
 
Termene și sancțiuni

Termenul de la care se aplică prevederile regulamentului este stabilit în funcție de dimensiunea operatorilor. Astfel, pentru întreprinderile mijlocii și mari, termenul de aplicare este 30 decembrie 2024, în timp ce, pentru microîntreprinderi și companiile mici, data de aplicare este 30 iunie 2025.

Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului, operatorii și comercianții care desfășoară activități cu produsele menționate trebuie să se asigure că respectă pe deplin prevederile acestuia, întrucât, în cazul în care autoritățile competente identifică abateri, acestea pot aplica sancțiuni precum amenzi de cel puțin 4% din cifra de afaceri totală anuală, confiscarea produselor sau a veniturilor obținute din vânzarea acestora, excluderea companiilor de la achizițiile publice și de la finanțarea de stat, interdicții privind importul și exportul produselor, dar și acces restricționat la întocmirea diligențelor în procedură simplificată (aplicabilă pentru produsele care provin din țări cu grad scăzut de risc).

În concluzie, având în vedere implicațiile semnificative care pot decurge din aplicarea regulamentului, companiile implicate în comerțul cu produsele vizate ar trebui să își analizeze cu atenție lanțul de aprovizionare și furnizorii pentru a identifica potențialele riscuri, iar cele afectate, să adopte măsurile necesare pentru a fi pregătite să se conformeze noilor cerințe.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 299 / 9134
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
    Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
    Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
    Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
    Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
    Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
    Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
    Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
    Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
    Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...