ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Deschiderea procedurii de insolvență în contextul stării de urgență

10 Aprilie 2020   |   BizLawyer

Avocații opinează ar fi binevenită intervenția legiuitorului pentru a se dispune suspendarea prevederilor ce vizează obligația debitorului de a introducere o cerere pentru a fi supus dispozițiilor Legii nr. 85/2014, în termen de 30 de zile de la apariția stării de insolvență.

 
 
În confruntarea cu pandemia de Sars-Cov-2, autoritățile naționale au luat rapid măsuri pentru a atenua impactul social și economic produs de răspândirea acestui virus. La data 16.03.2020 a fost decretată starea de urgență în România pe o perioadă de 30 de zile, iar măsurile adoptate prin Decretul nr. 195/2020 sunt de imediată aplicare și obligatorii. În cele ce urmează vom prezenta efectele măsurilor adoptate în domeniul justiției, cu precădere în ceea ce privește judecarea cererilor de deschidere a procedurii insolvenței.

“După cum bine știm, procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență sunt reglementate prin Legea nr. 85/2014. Insolvența este definită ca fiind acea stare a patrimoniului debitorului care se caracterizează prin insuficiența fondurilor bănești disponibile pentru plata creanțelor certe, lichide și exigibile, peste valoarea prag de 40.000 lei. Procedura insolvenței începe în baza unei cereri introduse la tribunal de către debitor, de către unul sau mai mulți creditori, ori de către persoanele sau instituțiile prevăzute expres de lege. Distingem așadar între cererea de deschidere a procedurii insolvenței formulată de către debitor și cea formulată de către creditor.” afirmă Alina Tiocan, avocat Iordăchescu & Asociații.


Deschiderea procedurii insolvenței la cererea debitorului

Este de menționat că debitorul aflat în stare de insolvență are obligația de a se adresa instanței competente în termen de maximum 30 de zile de la apariția stării de insolvență cu o cerere pentru a fi supus dispozițiilor reglementate de Legea nr. 85/2014. Apreciem că obligația debitorului de a depune cererea de deschidere a procedurii insolvenței nu este suspendată pe perioada stării de urgență. În conformitate cu reglementările în vigoare, o astfel de cerere ar trebui să se judece de urgență, în termen de 10 zile, în cameră de consiliu, fără citarea părților.

Printre măsurile adoptate în domeniul justiției prin Decretul nr. 195/2020 regăsim și modalitatea de stabilire a cauzelor ce se judecă pe perioada stării de urgență. Potrivit art. 42 alin. (1) din Decret „(1) Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de Colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de competența acesteia și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele de competența lor și pentru cauzele de competența instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială, putând fi, după împrejurări, actualizată. Consiliul Superior al Magistraturii dă îndrumări, în vederea asigurării unei practici unitare, colegiilor de conducere ale instanțelor menționate cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență.”

Existând o practică neunitară la nivelul Colegiile de Conducere ale Curților de Apel, la data de 24.03.2020 Consiliul Superior al Magistraturii a adoptat Hotărârea nr. 417 privind activitatea de judecată a instanțelor în materie nonpenală ce vizează judecarea în fond sau în căile de atac a cauzelor, în funcție de competența acestora, pe durata stării de urgență. Este de menționat că potrivit dispozițiilor din decret, Consiliul Superior al Magistraturii poate da doar îndrumări, iar această hotărâre pare a fi mai mult decât o îndrumare. Cu toate acestea, potrivit hotărârii, în materia insolvenței tribunalele judecă doar suspendarea provizorie a oricăror proceduri de executare silită a bunurilor debitorului. În lumina celor menționate mai sus, ar rezulta că soluționarea cererii de deschidere a procedurii insolvenței formulată de către debitor ar fi exclusă pe perioada stării de urgență.

Deși se află pe lista excluderii, apreciem că o astfel de cerere ar putea fi soluționată în temeiul alin. (2) al art. 1 conform căruia „Pe durata stării de urgență, instanțele pot soluționa în materie nonpenală și alte cauze, care potrivit legii, se judecă fără citarea părților.” După cum rezultă din dispozițiile art. 66 alin. (10) din Legea nr. 85/2014, cererea de deschidere a procedurii insolvenței formulată de către debitor se judecă în cameră de consiliu, fără citarea părților.

Chiar dacă unul dintre scopurile acestei hotărâri a fost asigurarea unei practici unitare la nivelul Colegiilor de Conducere ale Curților de Apel, opinăm că acesta nu poate fi atins. Cu titlu exemplificativ, menționăm Hotărârea nr. 25 din data de 25.03.2020 pentru actualizarea Hotărârii nr. 24 din data de 19.03.2020 adoptată de Colegiul de Conducere al Curții de Apel Cluj. Prin această hotărâre s-a exclus soluționarea cererilor privind deschiderea procedurii de insolvență formulate de către debitori, ba mai mult, sunt excluse și cererile ce pot fi soluționate fără citarea părților. În mod similar, prin Hotărârea nr. 65/26.03.2020 s-a stabilit aceeași practică și la nivelul Colegiului de Conducere al Curții de Apel București. Se prevede în mod expres că pricinile care, potrivit legii, se judecă fără citarea părților, nu vor fi soluționate.

”În atare condiții, opinăm ar fi binevenită intervenția legiuitorului pentru a se dispune suspendarea prevederilor ce vizează obligația debitorului de a introducere o cerere pentru a fi supus dispozițiilor Legii nr. 85/2014, în termen de 30 de zile de la apariția stării de insolvență”, arată avocații firmei Iordăchescu & Asociații.

Deschiderea procedurii insolvenței la cererea creditorului

Cererea de deschidere a procedurii insolvenței formulată de creditorul care deține împotriva debitorului o creanță certă, lichidă, exigibilă de mai mult de 60 de zile, peste valoarea-prag de 40.000 lei va urma calea unei proceduri contencioase judiciare. Cererea va fi comunicată debitorului, acesta putând contesta sau recunoaște starea de insolvență. Având un caracter contencios, pe perioada stării de urgență, o astfel de cerere nu va fi soluționată. Chiar dacă o astfel de cerere prezintă o urgență în soluționare, vom asista în perioada următoare la stabilirea unor termene lungi, putând ajunge chiar și la 6 luni.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3384 / 5121
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...