
Ordonanța de urgență emisă de către Guvernul României pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
23 Martie 2020
Anca Atanasiu (Senior Associate) & Ana Flueran (Senior Associate) - Radu și Asociații SPRLOrdonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
![]() |
Anca Atanasiu (Senior Associate) & Ana Flueran (Senior Associate) - Radu si Asociatii SPRL |
Ordonanța de urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 („Ordonanța de urgență”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 231 în data de 21 martie 2020 și este în vigoare de la data publicării.
Ordonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
Ordonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
Ordonanța de urgență prevede că, pe durata stării de urgență instituite prin Decret Prezidențial, pentru perioada suspendării temporare a contractelor individuale ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Valoarea indemnizației este plafonată la 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020.
Ordonanța de urgență distinge între două categorii de companii beneficiare:
a) Companiile care sunt forțate să își întrerupă activitatea, total sau parțial, în baza deciziilor emise de către autoritățile publice, pe perioada stării de urgență (angajatori direct afectați);
Această categorie de angajatori trebuie să dețină certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
b) Companiile care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor (angajatori indirect afectați);
Pentru aceasta categorie de angajatori, plata indemnizației se face pe baza unei declarații pe propria răspundere prin care angajatorul menționează că înregistrează o scădere a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitatea financiară de a plăti toți angajații.
Angajatorii din aceasta categorie pot beneficia de plata indemnizației pentru maximum 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență.
În ceea ce privește procedura pe care trebuie să o urmeze angajatorii pentru a beneficia de un astfel de ajutor din partea statului, pentru ambele categorii de angajatori, Ordonanța de urgență prevede că solicitarea este transmisă prin poștă electronică, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă unde angajatorul își are sediul social.
Forma cererii este prevăzută în anexele la Ordonanța de urgență și trebuie semnată și datată de reprezentantul legal al angajatorului. Cererea trebuie să fie însoțită de lista persoanelor care vor beneficia de această indemnizație, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Ordonanța de urgență.
Documentația menționată mai sus trebuie depusă în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară. Plata sumelor se va efectua în termen de 30 de zile de la momentul depunerii documentelor.
Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, în conformitate cu prevederile Codului fiscal. Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Declarația trebuie depusă și plata trebuie efectuată de către angajator prin depunerea declarației prevăzute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal până la data de 25 a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Pentru această indemnizație, Ordonanța de urgență prevede că nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4003 / 5596 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ONV LAW o cooptează în echipă pe Flavia Kenyon, avocat britanic, și lansează noi servicii de asistență legală dedicate companiilor din domeniul noilor tehnologii
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...