
Ordonanța de urgență emisă de către Guvernul României pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
23 Martie 2020
Anca Atanasiu (Senior Associate) & Ana Flueran (Senior Associate) - Radu și Asociații SPRLOrdonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
![]() |
Anca Atanasiu (Senior Associate) & Ana Flueran (Senior Associate) - Radu si Asociatii SPRL |
Ordonanța de urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 („Ordonanța de urgență”) a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, numărul 231 în data de 21 martie 2020 și este în vigoare de la data publicării.
Ordonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
Ordonanța de urgență reglementează, printre altele, măsura mult așteptată privind sprijinul guvernamental pentru plata indemnizației de șomaj tehnic, categoriile de angajatori care vor beneficia de această măsură, condițiile care trebuie îndeplinite, precum și procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului român.
Ordonanța de urgență prevede că, pe durata stării de urgență instituite prin Decret Prezidențial, pentru perioada suspendării temporare a contractelor individuale ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Valoarea indemnizației este plafonată la 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020.
Ordonanța de urgență distinge între două categorii de companii beneficiare:
a) Companiile care sunt forțate să își întrerupă activitatea, total sau parțial, în baza deciziilor emise de către autoritățile publice, pe perioada stării de urgență (angajatori direct afectați);
Această categorie de angajatori trebuie să dețină certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
b) Companiile care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor (angajatori indirect afectați);
Pentru aceasta categorie de angajatori, plata indemnizației se face pe baza unei declarații pe propria răspundere prin care angajatorul menționează că înregistrează o scădere a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitatea financiară de a plăti toți angajații.
Angajatorii din aceasta categorie pot beneficia de plata indemnizației pentru maximum 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență.
În ceea ce privește procedura pe care trebuie să o urmeze angajatorii pentru a beneficia de un astfel de ajutor din partea statului, pentru ambele categorii de angajatori, Ordonanța de urgență prevede că solicitarea este transmisă prin poștă electronică, la agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă unde angajatorul își are sediul social.
Forma cererii este prevăzută în anexele la Ordonanța de urgență și trebuie semnată și datată de reprezentantul legal al angajatorului. Cererea trebuie să fie însoțită de lista persoanelor care vor beneficia de această indemnizație, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Ordonanța de urgență.
Documentația menționată mai sus trebuie depusă în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară. Plata sumelor se va efectua în termen de 30 de zile de la momentul depunerii documentelor.
Indemnizația este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, în conformitate cu prevederile Codului fiscal. Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Declarația trebuie depusă și plata trebuie efectuată de către angajator prin depunerea declarației prevăzute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal până la data de 25 a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Pentru această indemnizație, Ordonanța de urgență prevede că nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3982 / 5575 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance Badea a asistat Nofar Energy la vânzarea participației în Rătești Solar și a împrumuturilor acordate ca acționar către Econergy International, pentru 45,6 milioane EUR
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...