ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații RTPR, pionieri în crearea unui instrument prin care clienții au fost ținuți la curent cu modificările legislative. Alina Stăvaru, Partener și coordonator al echipei de Employment: Întrebările au explodat în domeniile legate de adaptarea organizațiilor la noile realități. Am creat o ancoră de stabilitate și claritate legislativă

20 August 2020   |   Ștefania Enache

Partenerul RTPR amintește faptul că, în această perioadă, disponibilizările au fost mai degrabă soluțiile la care clienții au recurs în cazuri izolate atunci când nu au mai existat alte variante.

Alina Stăvaru, Partener RTPR

 
 
Afectate serios de efectele crizei medicale din ultimele luni, multe firme caută soluții pentru redimensionarea cheltuielilor cu personalul.Pe acest fond, avocații implicați în practica de Dreptul muncii au în lucru o serie de dosare care gravitează în jurul acelorași constante: reducerea costurilor cu angajații (șomaj tehnic, reducerea programului de lucru, regândirea bonusurilor și a altor beneficii, concedieri acolo unde este cazul), flexibilizarea raporturilor de muncă (în special cu privire la locul desfășurării activității, dar și la programul de lucru, raportare, bonusare) și întoarcerea la muncă în condiții de siguranța atât din punct de vedere fizic, cât și psihic (implementarea măsurilor de sănătate și securitate în muncă, proceduri de consultare pe aceste teme).


Alina Stăvaru, Partener - Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA (RTPR), spune că, în această perioadă, tendințele care s-au înregistrat în domeniul gestionării personalului au fost unele firești, respectiv prevenție, reorganizarea muncii pentru adaptarea la noile realități și reducerea cheltuielilor cu angajații pentru a supraviețui crizei. „Mandatele au reflectat aceleași tendințe. Toată lumea este concentrată pe reducerea imediată a costurilor într-o primă etapă fără a renunța definitiv la personal și, în pregătirea pentru o a doua etapă mai puțin fericită, prospectarea organizării unei proceduri de concediere care să implice un număr mai important de angajați. De asemenea, pentru protecția angajaților care s-au reîntors la muncă, aspectele de sănătate și siguranță în muncă au devenit o preocupare fundamentală pentru toți angajatorii”, punctează avocatul.

Un instrument care anunță modificările legislative

Perioada de izolare determinată de măsurile luate pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus nu a însemnat oprirea muncii avocaților. Natura activității lor le-a permis să se adapteze ușor și să își organizeze munca de acasă. Consultanții au trecut rapid de la întâlniri face-to-face la videoconferințe atât în relația cu clienții, cât și pentru discuțiile interne din cadrul echipei.




„Întrebările de la clienți au explodat în domeniile legate de adaptarea organizațiilor la noile realități: munca de la distanță, gestionarea aspectelor de sănătate și securitate în muncă, reducerea costurilor. Am fost de asemenea pionieri în crearea unui instrument prin care am ținut clienții (și nu numai) la curent cu modificările legislative, fără a trimite emailuri cu noutăți legislative legate de Covid-19 care la scurt timp după izbucnirea epidemiei deveniseră deja spam în piață: noi am creat RTPR Emergency Journal, un jurnal electronic prietenos care a avut peste 368.000 de vizualizări în perioada stării de urgență. În condițiile în care în mijlocul incertitudinii generate de pandemie schimbările legislative se perindau într-un ritm amețitor, prin RTPR Emergency Journal noi am creat o ancoră de stabilitate și claritate legislativă pentru clienții noștri și pentru toți cei care ne urmăresc”, explică Partenerul RTPR.

Echipa de dreptul muncii în cadrul RTPR este coordonată de Alina Stăvaru și este formată din patru avocați dedicați proiectelor de consultanță în acest domeniu: Alina Stăvaru (Partner), Diana Dimitriu (Managing Associate), Cezara Urzică (Associate) și Oana Marinescu (Associate). „De fiecare dată când este necesar cooperăm cu departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner) care se bucură de o experiență bogată în litigiile de muncă”, amintește Alina Stăvaru.

Mutarea în online

La începutul pandemiei, primele discuții pe care avocații le-au avut cu clienții au fost legate de organizarea de urgență a muncii de la distanță, de trecerea de la retailul tradițional la online (unde a fost posibil) și organizarea muncii în acest sens și de gestionarea situațiilor în care o anumită colectivitate se confruntă cu unul sau mai multe cazuri de îmbolnăvire. Au urmat apoi discuțiile legate de șomajul tehnic și alte metode de reducere a cheltuielilor și/sau de accesare a facilităților oferite de stat.

„Fiecare proiect are propriile provocări și fiecare mandat ne onorează și ne obligă, deci este greu de acordat un titlu de „cel mai interesant”. Am putea totuși menționa o concediere cauzată de modul inadecvat în care a fost gestionată criza generată de pandemie, nu neapărat din punct de vedere al dificultății speței ci din punct de vedere al motivului inedit având în vedere unicitatea situației sanitare cu care ne-am confruntat cu toții. Proiectul a fost coordonat de mine și a inclus o echipă pluridisciplinară”, menționează Alina Stăvaru.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Partenerul RTPR amintește faptul că, în această perioadă, disponibilizările au fost mai degrabă soluțiile la care clienții au recurs în cazuri izolate atunci când nu au mai existat alte variante. „În general angajatorii s-au concentrat mai degrabă pe măsuri de reducere a costurilor cu angajații dar care să mențină totuși o parte cât mai mare din personal. Rămâne de văzut câți vor putea supraviețui în acest mod și câți nu vor avea de ales și vor recurge la concedierea unui număr mai semnificativ de angajați”, subliniază expertul.

Alina Stăvaru mai spune că, până acum, avocații nu au avut în lucru reorganizări majore ale unor companii, care să fi fost generate de pandemie și care să se fi și finalizat. „Probabil că nu a fost încă timp. Am avut și avem însă mai mulți clienți care tatonează terenul, fac pregătiri, vor să înțeleagă în ce constă, cât durează, cât costă, care sunt riscurile pentru un proces mai amplu”, completează specialistul.

Lunile acestea au fost operate și importante modificări ale legislației muncii, iar avocații le-au avut în vedere în relația cu partenerii firmei. „Au fost mai multe modificări legislative, însă de departe cel mai mare impact l-a avut introducerea indemnizației din partea statului pentru șomajul tehnic și, ulterior încetării stării de urgență, noile facilități din partea statului pentru angajatorii ai căror angajați s-au aflat în șomaj tehnic și pentru sprijinirea încadrării în muncă a anumitor categorii vulnerabile”, susține Alina Stăvaru.




Sănătatea fizică și psihică înainte de toate, prin urmare sănătatea și securitatea în muncă ar trebui să fie o prioritate absolută. Apoi, dacă este necesar să se recurgă la concedieri, respectarea cu strictețe a procedurilor – un pas greșit în procedura de concediere poate costa cu mult mai mult ulterior într-un litigiu de muncă decât costurile pentru a avea cele mai bune sfaturi juridice la momentul potrivit în vederea prevenirii unor complicații viitoare.
 
Alina Stăvaru, Partener RTPR



Dosarele de restructurare generează multe situații litigioase

Dosarele de restructurare în care avocații lucrează generează, în cele mai multe cazuri, situații litigioase. Alina Stăvaru estimează că aproximativ 50% din cazuri se transformă în situații litigioase. „La începutul procedurii de restructurare majoritatea celor afectați declară ca vor contesta concedierea însă, după ce analizează documentația, mulți își dau seama că nu au șanse reale de succes și renunță la promovarea unei acțiuni în instanță. Alții, în schimb, fie nu realizează că nu au șanse reale de succes, fie decid să meargă înainte indiferent de situație motivați de orgoliu sau pur și simplu de dorința de a încerca să vadă ce se întâmplă. Deși există o empatie a instanțelor față de angajați, dacă fiecare pas al unei proceduri de restructurare este făcut cum trebuie, o concediere legală nu are cum să fie anulată”, susține Partenerul RTPR.

De altfel, în ultimele luni, echipa de Dreptul muncii din cadrul RTPR s-a implicat atât în proiecte care au presupus desființarea unor posturi pentru motive neimputabile angajaților (cauzele fiind reducerea activității ca urmare a dificultăților economice generate de pandemie), cât și în proiecte care au presupus încetarea relațiilor cu anumite persoane din management ca urmare a modului în care anumiți manageri au înțeles să gestioneze criza.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 32 / 5426
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss a asistat un consorțiu de bănci în una dintre cele mai mari tranzacții de pe piața de birouri din România
Bondoc & Asociatii, alături de Eviva Energy într-un proiect complex de restructurare a unei datorii provenind dintr-o tranzacție anterioară
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAŢII is recruting ambitious graduates to join the firm’s consultancy and litigation practices
Ce proiecte i-au ținut ocupați pe avocații de Banking & Finance de la KPMG Legal. Laura Toncescu, Partener: Primele 8 luni ale acestui an au fost extrem de încărcate. Proiectele de tip NPLs au frânat, dar solicitările de asistență au fost dintre cele mai variate, de la regulatory, până la tranzacții, due diligence, AML și digitalizare
Echipa de Real Estate de la Wolf Theiss este implicată în mai multe finanţări imobiliare, una dintre acestea fiind printre cele mai mari proiecte ale acestui an, din punct de vedere al valorii. Implicați în numeroase procese de due diligence cu componente imobiliare semnificative, avocații spun că au constatat un interes sporit pentru reluarea unor tranzacţii de M&A şi un număr semnificativ de proiecte amânate au fost reiniţiate
Refinitiv | Cum s-au împărțit fuziunile mid-market, în primele 8 luni din 2020, pe firmele de avocatură active și la București. Tranzacții mai mici și mai puține în Europa Estică
Tranzacția prin care Clever Business Transilvania a preluat postul de televiziune Prima TV, la final. Avocații TZA au asistat cumpărătorul, partenerul Cătălin Băiculescu a coordonat echipele
CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații, alături de antreprenorul Andrei Crețu în proiectul Pluria, platformă europeană B2B cu multiple implicații juridice și de business
Firma de avocatură Stratulat Albulescu își va muta birourile în clădirea One Herăstrău Office. Relocarea coincide cu o perioadă de creștere susținută, 13 avocați fiind recrutați de la începutul anului 2020
Echipa de Real-Estate de la Popescu & Asociații asistă unul dintre cei mai mari retaileri de FMGC în cadrul extinderii, în negocieri privind preluarea altor concurenți locali și în diverse achiziții imobiliare. Loredana Popescu, Partener: Am observat în ultima perioadă o creștere a solicitărilor de finanțare. Zona de achiziție ̸ arendă pentru terenuri agricole pare din ce în ce mai atrăgătoare pentru investitori
Noerr a asistat concernul sud-coreean Doosan în tranzacția de vânzare a platformei industriale IMGB. Avocații au oferit asistență coreenilor de-a lungul întregului proces de exit din România
LegiTeam | Mușat & Asociații is looking for Data Protection ̸ Telecom (IT&C) Lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...