
Mandate variate pentru echipa de Banking&Finance de la Mușat & Asociații, anul acesta. Monia Dobrescu, Partener: Majoritatea mandatelor de finanțare au implicat mai multe jurisdicții, dar componenta locală a avut un rol foarte important. Unele proiecte sunt sub coordonarea noastră
05 Octombrie 2020
Ștefania EnacheDeși lucrurile au început să se stabilizeze, avocații se așteaptă să vadă pe viitor litigii și insolvențe care își au originea în contextul economic generat de pandemie.
![]() |
Monia Dobrescu, Partener Musat & Asociatii |
Multe dintre problemele juridice pe care avocații axați pe practica de Banking & Finance le-au avut de soluționat în ultima perioadă au derivat din contextul actual impus de pandemia COVID-19.Specialiștii au fost obligați să se adapteze din mers noilor condiții și să identifice soluțiile cele mai eficiente pentru proiectele clienților.„Am avut de analizat o paletă diversificată de aspecte ce țin de banking and financial regulatory (cu accent pe zona de FinTech), dar am lucrat și în finanțări sau refinanțări. Avem și restructurări de credite, unele aparând în contextul deschiderii unor proceduri de insolvență. Provocările aduse de pandemie au făcut atât sectorul bancar, cât și avocatura în general, să reconsidere modul în care funcționau până acum, accelerând digitalizarea”, explică Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.
În ultimele opt luni, echipa Mușat & Asociații a avut în lucru problematici diverse, rezultate din varietatea destul de mare a proiectelor în care firma este implicată. Monia Dobrescu apreciază că diversitatea solicitărilor venite în această perioadă din partea clienților a fost considerabilă. „În timpul stării de urgență ne-am confruntat cu o agitație pe plan normativ, ceea ce a generat o mai mare nevoie de previzibilitate pentru clienți. Activitatea de creditare în sine a fost un aspect sensibil în această perioadă. Unele proiecte (cu grad mai mare de risc) au fost puse pe hold în aceste circumstanțe, altele au continuat în variante adaptate la noile realități. În general, am observat că majoritatea clientilor și-au orientat eforturile, în această perioadă, pentru a menține activitatea, dar mai ales pentru a pune la punct management-ul/business-ul desfășurat de la distanță. Avem în portofoliu clienți din sectorul financiar bancar cu sediul principal în Regatul Unit al Marii Britanii și în ceea ce îi privește, ca de altfel și înainte de pandemie, principala preocupare a rămas evaluarea implicațiilor și consecințelor Brexit-ului”, detaliază avocatul.
Specialiștii au observat că a existat o o tendință de creștere pe tot ce înseamnă zona de online și eficientizare a procedurilor derulate online sau, în general, de la distanță. Orientarea aceasta a fost remarcată ca venind atât din partea unor bănci care au înțeles că e momentul oportun să își întărească prezența în această direcție, cât și din partea unor jucători consacrați din FinTech.
„Proiectele legate de digitalizare au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, dar contextul actual cu siguranță a accelerat lucrurile, acest fapt numărându-se poate printre aspectele pozitive ale perioadei prin care trecem. A fost loc de creștere pe acest segment pentru tot ce înseamnă FinTech, dar s-a „forțat” și o adaptare mai rapidă a jucătorilor care până recent erau mai conservatori. În această perioadă a fost loc și de inovare, dar a crescut și popularitatea unor instrumente care existau de ceva vreme, cum ar fi o serie de platforme online sau chiar semnătura electronică”, subliniază Partenerul Mușat & Asociații.
Experiența crizei precedente a ajutat mediul economic
Lecțiile învățate în timpul crizei economice precedente au prins foarte bine mediului de afaceri din zona de Banking & Finance. Astăzi, piața este mai matură și a acționat mai prudent. „Nu am sesizat, cel puțin în portofoliul nostru de clienți, tensiuni majore între bănci/finanțatori și împrumutați. Cu toate acestea, e greu de anticipat care vor fi efectele economice pe termen mediu și lung. Deși lucrurile au început să se stabilizeze, ne așteptăm să vedem pe viitor litigii și insolvențe care își au originea în contextul economic generat de pandemie”, punctează Monia Dobrescu.
De altfel, apariția perioadei de pandemie cu toate consecințele ce derivă de aici a avut rolul de a prelungi, în majoritatea cazurilor, discuțiile și negocierile legate de finanțare/refinanțare, rezultat firesc, al unei atitudini mai prudente și orientată către un grad cât mai mic de risc.
Finanțările au vizat în principal proiecte de dezvoltare
Dintre mandatele pe care echipa Mușat & Asociații le-a avut în lucru, se remarcă mandatul în care avocații au oferit asistență juridică Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) cu privire la facilitatea de credit în valoare de 16 milioane de euro acordată către TeraPlast Group, unul dintre principalii producători locali de materiale pentru piețele de construcții, instalații și proiectare.
De asemenea, profesioniștii Mușat & Asociații au oferit consultanță unui jucător consacrat în zona de FinTech în faza premergătoare stabilirii unei prezențe în România. În plus, au finalizat, la începutul anului, și o restructurare de credit începută cu ceva timp în urma în contextul unor modificări în situația economică a debitorului, proiect în care firma a asistat o bancă din Asia. Mandatele menționate au fost coordonate de Monia Dobrescu, Partener, iar printre avocații care au făcut parte din echipa de lucru s-au aflat: Mădălina Trifan, Managing Associate, Cristian Cepesi, Senior Associate și Ștefana Bogdan, Associate.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
„Majoritatea finanțărilor din prima parte a anului au fost inițiate in 2019 sau chiar mai devreme. Inițiativa de a rula new money a avut de suferit în perioada de lockdown, a fost un interval în care s-a acționat cu o prudență mai mare”, amintește Monia Dobrescu.
Referindu-se la proiectele care vizează finanțări legate de fuziuni și achiziții în sectorul imobiliar, Partenerul Mușat & Asociații precizează că structura organizatorică a firmei prin raportare la ramurile de practică presupune o legătură strânsă între departamentele de Real Estate și cel de Banking & Finance.
„Finanțările din această perioadă au vizat în principal proiecte de dezvoltare și sectorul de agribusiness. Pentru clienții noștri, au avut de suferit până acum doar proiectele de dezvoltare pe zona de office. În această perioadă, s-a manifestat interes și pentru tranzacțiile de finanțare a achizițiilor unor echipamente, existând inclusiv mandate care au presupus achiziția unor nave maritime sau aparate de zbor. Avem încă proiecte în derulare, dar și proiecte care așteaptă să fie demarate și implică aceste segmente. Este prematur să oferim mai multe detalii, deocamdată nu există acceptul clientului pentru a face informațiile publice. De asemenea, au existat discuții pentru cesionarea unor portofolii de credite, dar care acum trenează și este greu de estimat când se vor concretiza. Cum acest gen de tranzacții ține în general foarte tare de rațiuni de strategie, unele sunt probabil încă în așteptarea unor indicatori financiari mai preciși, care să clarifice opțiunile în această perioadă când previzibilitatea economică nu stă foarte bine”, mai spune Monia Dobrescu.
Pentru echipa de Banking & Finance din cadrul Mușat & Asociații, prima parte a anului a presupus și reveniri la finanțări mai vechi, care au fost repuse în discuție în vederea unor restructurări sau refinanțări. Au existat aici discuții cu privire la implementarea unor mecanisme complexe de restructurare, fiind vorba și de proiecte cu valori foarte mari.
„Majoritatea mandatelor de finanțare au implicat mai multe jurisdicții, dar componenta locală a avut un rol foarte important, fie prin prisma garantiilor acordate, fie prin existența unui sediu central în România. Colaborăm cu mai multe firme de avocatură internaționale în astfel de mandate, pe baza unei relții de tip „best friends” și în proiectele mari, internaționale, de cele mai multe ori aceste firme acționează ca lead-counsel. Avem și proiecte care sunt sub coordonarea noastră, dar care implică asistență juridică privind probleme reglementate de altă lege decât cea română și atunci solicităm ajutorul colegilor din străinătate”, arată avocatul.
Echipa de Banking & Finance din cadrul Mușat & Asociații este coordonată de Monia Dobrescu si este formată din avocați cu grad de senioritate variat, de la avocați cu experiență în domeniul financiar bancar, până la tineri avocați aflați la începutul carierei.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1497 / 2056 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...